Springen naar inhoud

Het galvaniseren met goud en zilver

• Log in om te kunnen reageren

Latinitas

Latinitas

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2007 - 22:07

Het metaal, wat gegalvaniseerd moet worden is tin. Bovendien zou ik graag willen weten wat de kosten zijn voor 1micron platina met een oppervlak van 6cm2 op tin.

De vorm is wat moeilijke om uit te leggen.
Geplaatste afbeelding
Op de schede zie je stukken metaal, met daarin een relief. Zoiets zou ik willen laten galvaniseren.

Natuurlijk is goud duurder dan zilver, maar is goud wel weer mooier dan het zilver. Waarschijnlijk zal het vrij veel geld kosten, waardoor het later misschien beter lijkt om een combinatie te maken. Een deel zilver en een deel goud. Om jou niet steeds lastig te vallen met mogelijke combinaties is het misschien handig als je een tabel zou willen geven, als je die hebt. Dan kan ik later een mooie verdeling tussen goud en zilver maken.

Sorry als ik arrogant over kom, ik wil je alleen tijd besparen.

Hartelijk dank dat je de moeite neemt om het op te zoeken!!

Veranderd door Latinitas, 16 november 2007 - 22:31

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2007 - 20:37

Latinitas, als je die schede eerder had laten zien waren we eerder to the point gekomen. Jij wil dus het bovenstuk en het onderstuk verfraaien door het te galvaniseren. Ik zie dat het koper is, voorzien van een relief. Dat relief moet natuurlijk in stand gehouden worden.

Ik raad je echter af om daar een edelmetaal als goud of zilver op neer te slaan. De kans dat je tot een goed resultaat komt is praktisch nihil.
Er is een goed alternatief: Electroless Nickel. Hier noemt men het "stroomloos nikkel". Op internet zul je hierover geen behoorlijke informatie vinden. Daarom geef ik je maar de receptuur:

NiCl2 20g/l
natriumhypofosfiet 20g/l
natriumacetaat 10 g/l
Na-succinaat 15 g/l
pH=4.5
temperatuur 93o C.

Eventueel kun je het succinaat ook vervangen door het tartraat. Ook Na glycinaat kun je gebruiken. De pH wordt gecontroleerd in de koude oplossing. Daarna verhitten tot 93 graden.
Het metaal met relief wordt eerst met een oude tandenborstel met koperpoets of het schuurmiddel Jif schoongemaakt. Alle porien moeten blank zijn!
Het starten kan vanzelf gaan bij onderdompeling van het te behandelen metaal. Eventueel kun je het forceren met een kathodische puls ( batterijtje met twee draden, een in de vloeistof (+) en een (-) tegen de schede aan tikken) De katalytisch aktieve kiemen starten dan het proces en dat moet je minstens een uur laten door gaan.
Afscheidingssnelheid: ongeveer 6 micron per uur. Ultrasoon roeren via de buitenzijde van je bekerglas helpt bij de afvoer van de waterstofbellen via geforceerde coalescentie.
Wat gebeurt er? De vorming van een goed hechtende metaallaag ( Ni + 10%P) die het relief precies volgt. Dit metaal passiveert veel beter dan zuiver nikkel en blijft dus mooi. Het blijft mooier dan zilver!
Reakties? Er lopen gelijktijdig drie kathodische reakties en een anodische reaktie.

Kathodisch:
Ni2+ + 2e ----) Ni

2H+ + 2e ----) H2

H2PO2- +2e ----) P( in nikkel) + 2OH-

anodisch: H2PO2- + H2O -----)
H2PO3- + 2H+ +2e.

Zoals je ziet wordt het hypofosfiet ion deels geoxydeerd en deels gereduceerd. De samenstelling nadert die van Ni3P. Het metaal is dus rijk aan fosfor maar behoudt toch zijn metallische karakter. Een nadeel is de geringe duktiliteit. Maar daar heb je bij die schede geen last van. Maar als je gaat vervormen (buigen) krijg je wat scheurvorming.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Latinitas

Latinitas

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2007 - 13:30

Bedankt voor je recept. Ik heb in de school catalogus de prijs van NiCl2 en deze was wel erg hoog De hydraten hiervan zijn wel goedkoper, zou ik deze dus wel kunnen gebruiken? Het zou namelijk schelen in het bedrag.

Moet ik trouwens al deze stoffen in een maatkolf doen van 1l en deze dan aanvullen, of moeten de stoffen juist ieder gescheiden gebruikt worden?

Het materiaal waarop gegalvaniseerd moet worden is echter geen koper maar tin. Lukt het daar ook op, of juist niet?

@Pyromaniac: heb je de prijzen gevonden :) ?

Veranderd door Latinitas, 26 november 2007 - 23:06

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2008 - 13:13

Latinitas , helaas een wat later reaktie. Ik had je vraag niet eerder gezien.
Electroless nickel kan op alle metalen worden afgescheiden. Ook op glas en kunststof. Alleen het starten wordt dan moeilijker. Je moet tevoren het te behandelen oppervlak van een katalytische laag voorzien. Eigenlijk ook op tin, vanwege de hoge waterstofoverspanning op dit metaal. Met een kathodische puls gaat het eenvoudig. Je brengt dan Ni-kiemen aan als kat.
Commerciele electrolieten zijn voorzien van een stabilisator en blijven langere tijd goed. Zonder stabilisator gaat het ook maar dan moet je de oplossing kort voor de reaktie vers maken en opwarmen tot 90 a 95 graden.
Stabiliseren kan met een beetje thioureum of saccharine. Ze nemen ook wel sporen loodionen.
Maar ik weet niet hoeveel je moet nemen. Als je teveel neemt inhibeer je het proces volledig en gebeurt er niets meer. In een goed boek over galvano kun je er wat over lezen. Ik denk aan Modern Electroplating van de auteur Green. Maar helaas zijn de meeste galvanoboeken didaktisch slecht. Receptenboeken zonder uitleg. Die moet je met veel verstand lezen. In het nederlands is er nauwelijks iets. Je moet het hebben van amerikanen en duitsers. Uit landen met een goed ontwikkelde autoindustrie. Daar is ook deskundigheid over galvano.

Latinitas

Latinitas

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 20:40

O, ik zie ook net pas het antwoord. Ik zal jouw recept mits ik de spullen kan inkopen volgen.

Voor een ander ding moet ik weer tin galvaniseren door middel van kopersulfaat. Nu schijn je redoxreactie tabellen te moeten raadplegen om er zo achter te kunnen komen of de reactie uberhoupt plaats vindt. Iemand die weet hoe of het koper goed aan het tin zal hechten? Dan zijn jullie van me af :P

PS: er kunnen sporen van lood of koper of lood en koper in zitten. Misschien is dit belangrijk...

Alvast gratias

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2008 - 12:53

Latinitas , voor het verkoperen van tin zou ik als eerste laag toch het "alkalisch koper" vanuit het cyanidecomplex kiezen. Na de vorming van een goed hechtende en goed verdeelde koperlaag kun je dan eventueel verder gaan met "zuur koper" , dus vanuit kopersulfaat/zwavelzuur. Met direct zuur koper loop je het risico dat de hechting slecht wordt aan het tinoxyde.

Aan het bestuderen van redoxtabellen heb je niet zoveel. Dit vak moet je niet vanuit de theorie bestuderen maar vanuit de praktijk. Via een ervaren leermeester en via een goed werkvoorschrift. Dat komt omdat het eindprodukt zo kwaliteitsgevoelig is.

Latinitas

Latinitas

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2008 - 23:58

Met kopersulfaat/zwavelzuur bedoel je waarschijnlijk kopersulfaat opgelost in zwavelzuur? Om vervolgens daaruit te verkoperen. Reeds heb ik bladgoud gekocht zodat ik ook kan vergulden 8-) .

Trouwens: hoe zit het met de oxidatie eigenschappen van zowel tin als messing? Nu gebruik ik ze als plaatjes voor op de cingulum (militaire romeinse riem). Ik hoor wel van TiO, wat dus inhoudt dat ook tin met zuurstof reageert. In welke mate gebeurt dat bij beide metalen en hoe kun je het oxideren herkennen en voorkomen (vaseline laag lijkt mij).

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2008 - 12:24

Latinitas , Ti is titanium en Sn is tin. In het algemeen zijn tin en messing behoorlijk bestendig aan de atmosfeer. Vandaar het gebruik bij antieke voorwerpen. Je hebt nu wel begrepen dat je voor de meeste galvanische processen veel voorzieningen nodig hebt.
Als je die voorzieningen niet hebt moet je je beperken tot (zuur) verkoperen en (Watt's) nikkel. Die kunnen beide zonder verwarming en zonder extra ventilatie. De spoelwaterproblemen zijn minimaal als je via een spuitfles boven het bad spoelt.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 maart 2008 - 12:29

Trouwens: hoe zit het met de oxidatie eigenschappen van zowel tin als messing? Nu gebruik ik ze als plaatjes voor op de cingulum (militaire romeinse riem). Ik hoor wel van TiO, wat dus inhoudt dat ook tin met zuurstof reageert. In welke mate gebeurt dat bij beide metalen en hoe kun je het oxideren herkennen en voorkomen (vaseline laag lijkt mij).

Ti is het symbool voor titaan. Het symbool voor tin is Sn (van stannum, latijn voor tin).
Tin oxideert maar heel langzaam. Het wordt daardoor dof. Het oxidatieproces is door af en toe te poetsen goed ¬ībij te houden¬ī. Bescherming kan inderdaad heel goed met vaseline.
Messing of geelkoper is een legering van koper en zink. Bedoel je dit inderdaad? Messing oxideert sneller dan tin (vooral het zink in de messing) en vooral buiten onder vochtige omstandigheden. Messing is best te beschermen door een laklaag. Hoe beter de kwaliteit van de lak, des te langer duurt het voordat oxidatie optreedt.

Edit: iets te laat.

Veranderd door Marjanne, 23 maart 2008 - 12:31

Latinitas

Latinitas

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2008 - 00:51

Ontzettend bedankt voor jullie hulp hier. *petje af* SnO is inderdaad de juiste manier (stannum voor tin) Heel erg stomme fout :oops: Tin oxideert heel langzaam, ok, maar wat is langzaam. Jaren of juist weken?

Ik haal even een potje vaseline en eventueel wat koper poets. Zo blijft de balteus netjes.

Veranderd door Latinitas, 26 maart 2008 - 00:53

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 4140 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2008 - 15:13

geen koperpoets

bekende truuk uit de horeca is je koperwerk schoon te maken met spiritus, als je koperpoets eenmaal heb gebruikt kan je het regelmatig blijven doen want je krijgt binnen no time zwarte vegen.

temminste dat is mijn ervaring
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

stierke

stierke

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2008 - 11:55

In het boek mengen en roeren deel 1 hoofdstuk 13 staat er veel informatie over. Je kan het downloaden op deze link: http://gamekeeper.de..._en_roeren.html. Veel leesplezier.

Latinitas

Latinitas

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2008 - 00:55

ArcherBarry, Dankje dat je het even zegt. De cingulum mag natuurlijk niet zwart worden door de koperpoets. Wel raar trouwens dat je moet blijven poetsen om het mooi te houden eigenlijk :D .

Stierke, Yo, wat is dat boek mooi!! Super bruikbaar en het geeft zelfs antwoord op andere vragen die ik hier niet gesteld heb. Ook jij bedankt :D

avontureke

avontureke

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2008 - 21:40

[QUOTE]Nou, je kan wel iets platen uit een goud chloride AuCl4- complex, maar wanneer je koningswater gebruikt zal dit je niet lukken: je goud zal net zo hard weer oplossen. Daarnaast is koningswater instabiel: er komen continu HCl, NOCl, NOx en salpeterzuur dampen uit; niet echt gezond. Daarnaast zijn de lagen uit deze baden niet mooi, je gebruikt ze meestal om goud te raffineren/zuiveren.

Het zout waaruit meestal goud wordt neergeslagen, KAu(CN)2 kost veel geld, denk aan 10 euro per gram, hoewel dit voor lab kwaliteit is, goedkoper kan vaak[QUOTE]

En wat gebeurt er met je CN als een niet profesioneel gebruiker hier mee werkt?
(waarschijnlijk in een simpel badje op de keukentafel) :lol:
Is dit niet een van de grootse vervuilers in afrika op het moment?

Volgens mij veel veiliger om wat koningswater te halen, goud op te lossen en met de juiste spanningstabel aan de slag te gaan met AuCL4

dient het koningswater trouwens niet alleen om AuCL4 te maken door goud erin op
te lossen ?
Misschien waterige oplossing van AUCL4 kopen ? Er zijn volgens mij nogal veel bedrijven die dit commercieel op de markt brengen. ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures