Neerslaan molybdeen uit oplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 70

Neerslaan molybdeen uit oplossing

Beste forummers,

In het afvalwater van een bedrijf dat roestvast staal passiveert, zit 3 ppm Mo. Ook na fysisch-chemische behandeling (met kalkmelk) blijft dit Mo in oplossing. Voor zover ik weet kan Mo alleen de valentie 6+ hebben, dus met een redox-reactie kunnen we de oplosbaarheid niet wijzigen. De pH van het afvalwater is 10 à 11, ivm de oplosbaarheid van Ni, wat ook in het afvalwater aanwezig is.

Heeft iemand een idee hoe we de oplosbaarheid van Mo kunnen verlagen tot onder 0,5 mg/l?

Dank bij voorbaat

Berichten: 364

Re: Neerslaan molybdeen uit oplossing

zulke lage concentraties laten neerslaan wordt moeilijk denkik. In dit geval zou ik misschien voor ionenwisselaars opteren?

Berichten: 70

Re: Neerslaan molybdeen uit oplossing

Blijkbaar weinig ervaring aanwezig op het forum met Mo?

Is er misschien iemand die volgende vragen kan beantwoorden:

- heeft Mo 1 of meer valenties? In het eerste geval, is de valentie 6+?

- vormt Mo neerslagen met S2- of met CO32-?

- wat is het oplosbaarheidsprodukt van de eventuele neerslagen?

- heeft iemand gehoord van calcium-molybdeen mengneerslagen?

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslaan molybdeen uit oplossing

Oxidatietoestanden: +2, +3, +4, +5, +6 (overgangsmetaal hè :P )

MoS2 onoplosbaar in water

Misschien weinig ervaring met Molybdeen, maar wel met google. Hint ;)

Berichten: 3.145

Re: Neerslaan molybdeen uit oplossing

In waterige oplossing heeft molybdeen eigenlijk alleen oxidatietoestanden +5, +6 en een heel klein beetje +3 (in de vorm van complexen). Er bestaat voor zover ik weet geen water-chemie van molybdeen met simpele aqua-cationen. In de hogere oxidatietoestanden bestaat Mo als oxoanion in oxidatietoestand +6 en in gemengde oxidatietoestand +5/+6 in de vorm van zeer intens blauw gekleurde anionen, welke een erg gecompliceerde samenstelling hebben.

Ik verwacht dat molybdeen(VI) wel een neerslag vormt met sulfide ion. Hierbij ontstaat kan ik me wel voorstellen dat er tegelijk reductie optreedt tot +4 oxidatietoestand. Misschien ontstaat er echter ook wel thiomolybdaat, MoS42-. Dat is iets, wat ik wel wil uitproberen.

Berichten: 70

Re: Neerslaan molybdeen uit oplossing

Dank jullie voor de waardevolle bijdrage.

Als FSWD het juist voorheeft (en de meeste zware metalen vormen idd onoplosbare neerslagen met S2-), dan zou de oplossing vrij eenvoudig zijn. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslaan molybdeen uit oplossing

Dan hoop ik dat het idd lukt, MoS2 is een leuk smeermiddel, maar niet om aan je handen/binnen te krijgen

Berichten: 364

Re: Neerslaan molybdeen uit oplossing

mironteau schreef: Dank jullie voor de waardevolle bijdrage.

Als FSWD het juist voorheeft (en de meeste zware metalen vormen idd onoplosbare neerslagen met S2-), dan zou de oplossing vrij eenvoudig zijn. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
dat kan allemaal chemisch kloppen maar als je met 3ppm Mo6+ zit bv zal dit al moeilijk voor 100% neer te slaan zijn aangezien de concentratie zo laag is

Berichten: 104

Re: Neerslaan molybdeen uit oplossing

Hoi,

ik heb wel eens wat experimenten gedaan met een ionen wisselaar.

Ik geloof met een zwak zure wisselaar omdat het Molybdeen als molybdaat aanwezig is.

Tot welke concentratie ik hiermee kon komen weet ik niet meer.

Ruud

Reageer