bepaling chloride gehalte in water

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 10

bepaling chloride gehalte in water

Hallo mede chemisten,

ik moet een P.O. doen over de bepaling van het chloride gehalte in water. nu dacht ik het volgende:

we nemen een bepaalde hoeveelheid water, en voegen daaraan AgNO3 aan toe, en dan meten wij conductometrie wanneer de geleiding verandert en dan kunnen we aan de hand van de hoeveelheid AgNO3 die we hebben toegevoegd het chloride gehalte bepalen.

aber ich habe eine problem. want het op het flesje van hebron bronwater staat dat het Cl- gehalte in bronwater 14 mg/l, dus 14 ppm, wat best wel weinig is!

weet iemand hier een betere methode om chloride te bepalen in water?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Bovendien was het plaatje in je handtekening te groot volgens de Algemene Regels en is daarom verwijderd.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: bepaling chloride gehalte in water

Ik zou in plaats van conductometrisch ook eens kijken naar de methode van Volhard.

Nuttig linkje op het Chemieforum.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 516

Re: bepaling chloride gehalte in water

Zeker dat je geen rekenfouten hebt gemaakt? Wij hebben dezelfde methode toegepast op het labo en deze ging uitstekend.

Je moet ook weten dat je normaliter minder moet uitkomen dan op het flesje aangegeven staat. Een firma zet liever een hogere concentratie op het etiket (zolang het binnen de wettelijk normen valt), dan een te lage (dan zou het etiket te sterk liegen).

maar inderdaad een ppm uitkomen voor mg/liten is wat overdreven. Maar dikwijls fouten in de berekening...

Berichten: 10

Re: bepaling chloride gehalte in water

ik zal mijn werkplan even posten:

Scheikunde P.O.

De te volgen methode

Een conductormetrische titratie uit te voeren met een AgNO3 oplossing en dit bij een chloride oplossing toe te voegen. Het Ag+ ion zal neerslaan met Cl- ion, waardoor de Cl- concentratie zal afnemen en uiteindelijk 0 zal worden. Aangezien Cl in zo"n kleine hoeveelheid aanwezig is in water, kunne wij de neerslag niet filtreren zonder zeer inaccuraat te meten. Daarom hebben wij besloten om de concentratie Cl- te meten m.b.v conductometrie.

Uitvoering

Reactievergelijkingen

Ag+ + NO3- + Cl- - AgCl + NO3-

1 : 1 : 1 : 1 : 1

Berekeningen

Genomen 1 liter Hebron bronwater

Cl- concentratie is 14 mg/l

Dus 14 . 10^-3 g/l

Gr. 35,45 14 x 10^-3

Mol 1 3.94 x10^-4

Dat betekent:

Ag+ + NO3- + Cl- - AgCl + NO3-

1 : 1 : 1 : 1 : 1

3,94x10^-4 : 3,94x10^-4 : 3,94x10^-4

Om dus accuraat te meten hebben wij 0,0001 Molair zilvernitraat nodig.

dit stuk heb ik gekopieerd van wiki:

Chloor doodt de in het water aanwezige bacteriën. Een teveel aan (gebonden) chloor (zie verder) kan echter irritaties aan de slijmvliezen (ogen) veroorzaken. Daarom zijn er onder- en bovengrenzen vastgesteld. De minumumhoeveelheid vrij beschikbaar chloor (VBC) in het zwemwater is gesteld op 0,5 milligram per liter water. Vroeger was deze ondergrens afhankelijk van de zuurgraad (pH waarde, deze hoort tussen 6.8 en 7.8 te liggen) van het water, maar nu (2003) is dat niet meer zo. Er geldt een bovengrens van 1,5 mg/l. Bij gebruik van cyaanuurzuur (een stabilisator) geldt een onder- en bovengrens van 2,0 respectievelijk 5,0 mg/l. Ook voor openluchtbaden en overdekte bassins met een wateroppervlak van minder dan 20 m2 geldt een bovengrens van 5,0 mg/l.

ziet iemand hier een fout in?

Berichten: 119

Re: bepaling chloride gehalte in water

ion chromotografie???

neem contact op met applikon in schiedam.

die kunnen je wel bijstaan denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: bepaling chloride gehalte in water

Ionenchromatografie is inderdaad een optie. Met enige moeite halen wij in het lab 2-3 mg/l als aantoonbaarheidsgrens.
Chloor doodt de in het water aanwezige bacteriën. Een teveel ....   .........   ...... wateroppervlak van minder dan 20 m2 geldt een bovengrens van 5,0 mg/l.
Deze tekst gaat over chloor. Dat is iets anders als chloride...

Berichten: 10

Re: bepaling chloride gehalte in water

Marjanne schreef: Ionenchromatografie is inderdaad een optie. Met enige moeite halen wij in het lab 2-3 mg/l als aantoonbaarheidsgrens.
Chloor doodt de in het water aanwezige bacteriën. Een teveel .... ......... ...... wateroppervlak van minder dan 20 m2 geldt een bovengrens van 5,0 mg/l.
Deze tekst gaat over chloor. Dat is iets anders als chloride...
ja bij chloride zal het 10 mg/l zijn i.p.v. 5mg/l of zie ik dit fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bepaling chloride gehalte in water

En het is een ion, wat vrij chloor dus niet is 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: bepaling chloride gehalte in water

ja bij chloride zal het 10 mg/l zijn i.p.v. 5mg/l of zie ik dit fout?


Je kunt dit niet met elkaar vergelijken. Chloor is een sterke oxidator en is schadelijk voor organismen. Chloride doet op dat vlak niets.

Berichten: 1

Re: bepaling chloride gehalte in water

8-[

ik dacht dat er hier allemaal van die nerd zaten die me overal in klaarden met chemie

nou ja op je even op weg te helpen ook al is het vrij laat:

je neemt het bronwater in een erlemeyer dan doe je de zilvernitraat in een buret

bij de erlemeyer doe je een kleine hoeveelheid kaliumchromaat

vervolgens titreer je langzaam in de eremeyer en blijf je goed schudden

als de zilvernitraat voledig gereaageert is met chloride gaat het reageren met het kaliumchromaat hierdoor word de vloeistof in de erlemeyer plots bruin word.

verbeter me als ik het fout het maar dit leek mij de handigste methode

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bepaling chloride gehalte in water

Mja, je zult geen zinnige antwoorden krijgen als je in je eerste zin al iedereen nerds gaat noemen. Wat voor opvoeding heb je eigenlijk gehad? Dingen dien je vriendelijk te vragen, en niet beginnen met iedereen uit te schelden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: bepaling chloride gehalte in water

Daarnaast: dit topic is al veel te oud om op deze manier omhoog te schoppen.

Eventjes iets meer nadenken voordat je wat en hoe je dat post dus de volgende keer...

Lees de Algemene Regels nog eens!

Topic gesloten

Voor vragen of opmerkingen kan je me mailen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten