destillatiekolom

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 25

destillatiekolom

welke is hiervan de beste om mijn alcoholdestillatie opstelling mee te bouwen?

beiden na elkaar zou mss te sterke verhitting vragen van de kolf.

Afbeelding

het nadeel van de kolom is waarschijnlijk het nablijven van veel alcohol in de kolom?

Berichten: 1.122

Re: destillatiekolom

Het lijkt zo op de foto meer op een `reflux koeler´ dan op een destilatiekolom. Zie ik het verder goed dat de ene wel watergekoeld kan worden en de andere niet (en dat deze daarom ook langer is)?

Bij de watergekoelde zul je (gevoelsmatig) minder gas verliezen c.q. meer gas condenseren. Maar het is voor mij niet zo duidelijk te zien op de foto.

Berichten: 25

Re: destillatiekolom

de bovenste is een kolom, met apparte "kamers" om naar een bovenliggende "kamer" over te gaan moet je via een buisje gaan. In elke kamer zit ook een stukje beweegbaar glas.

De onderste is een vigreux kolom.

Beiden zijn dus zonder koeling, buiten luchtkoeling meegerekend.

Berichten: 6

Re: destillatiekolom

De bovenste kolom ken ik niet, maar het lijkt mij dat deze kolom een beter scheidend vermogen heeft, maar bij je alcoholdestillatie heb je dat waarschijnlijk toch niet nodig. Het nadeel van de bovenste kan zijn dat hij meer weerstand heeft en dus mogelijk drukopbouw geeft (ik neem aan dat de destillatie onder atmosferische omstandigheden plaats vindt).

Ik zou gewoon de vigreux gebruiken.

Berichten: 25

Re: destillatiekolom

Afbeelding

zo werkt de bovenste kolom.

enkel is er bij mij slechts 1 stijgende witte pijl aanwezig.

de dalende en stijgende vloeistof komen dus met elkaar in contact hierbij

deze opstelling blijkt men te gebruiken in de industrie.

ik zal inderdaad werken onder atmosfeerdruk, maar dit zou handig zijn om methanol/ethanol vloeistoffen te scheiden

jammer dat niemand hier er meer over weet Afbeelding

Berichten: 266

Re: destillatiekolom

Ik denk dat zoiets een bubblecap kolom noemt. Ik zou me bij een alcoholdestillatie niet teveel zorgen maken over MeOH zolang je het eerste destillaat maar weggooit. Ook de destillatie direct afbreken als de temperatuur begint te stijgen. Het beste zou zijn dat je eerst een tijdje laat refluxen voordat je aftapt. In een gewone huis-tuin-keuken gisting zit nu niet extreem veel MeOH in. Veel kans dat er in de winkel wijn ligt met een hoger gehalte.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: destillatiekolom

Zelfs een gewone appel bevat al redelijk wat methanol, dit komt vrij bij de vertering

Berichten: 364

Re: destillatiekolom

maar in aanwezigheid van ethanol is methanol alweer een stuk minder giftig

Berichten: 266

Re: destillatiekolom

niet echt. De effecten worden uitgesteld omdat eerst ethanol wordt afgebroken. Ethanol is geen antidotum voor methanol

Berichten: 70

Re: destillatiekolom

Tiens, ik heb altijd gedacht dat ethanol hét antidoot voor MeOH was?!?

De reden hiervoor zou zijn dat het menselijk lichaam slechts een bepaalde hoeveelheid alcohol (EtOH of MeOH) per tijdseenheid kan afbreken. En bij aanwezigheid van een voldoende overmaat EtOH zou dat preferentieel afgebroken worden. De resterende alcohol(en) worden uitgescheiden via urine, ademhaling enz.

PS: ik zorg er altijd voor -ten preventieven titel- voldoende EtOH in mijn bloed te hebben, zodat ik niet accidenteel door MeOH zou kunnen vergiftigd worden. Als EtOH dan toch geen antidoot voor MeOH is, dan heb ik mij al die jaren nutteloos bezat? :D :D :D

Berichten: 1.379

Re: destillatiekolom

Iedere destillatiekolom heeft een schotelgetal. Bij de bovenste kolom heb ik mij afgevraagd of de schotels daarin ook fysiek aanwezig zijn zodat je ze gewoon kunt tellen.

Bij het op elkaar zetten van kolommen behoef je je geen zorgen te maken over een te grote afkoeling. Met regelbaar electrisch verwarmingslint kun je een te grote afkoeling geheel compenseren. Zo kun je metershoge smalle destillatiekolommen met een groot scheidend vermogen maken. Bij voorbeeld in het trappenhuis van een torenflat.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: destillatiekolom

als je een beetje een goed idee hebt over wat je gaat destilleren en wat je eruit wilt krijgen (vooral hoe zuiver) kun je vrij simpel de benodigde hoeveelheid schotels berekenen, waarschijnlijk is ~15 schotels meer dan genoeg.

je kunt de kolommen inpakken met wat folie, en als het dan nog teveel afkoelt om er ook daadwerkelijk uit te komen kan je er idd nog een verwarmingslint bij doen.

en in principe als je het warm genoeg houdt zou er niet heel erg veel moeten achter blijven, let gewoon goed op wanneer de temperatuur/hoeveelheid condens veranderd!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: destillatiekolom

Het lijkt me toch dat je als je je kolom verwarmt toch behoorlijk wat schotels verliest. Je moet natuurlijk wel op elke plek in de kolom een lokaal evenwicht tussen damp en vloeistof houden! Je mag dus nooit alle condensatie voorkomen.

Berichten: 391

Re: destillatiekolom

Alcohol destillatie is niet zo kritisch.

Je hebt daar echt niet veel schotels voor nodig.

Een eenvoudige vigreux is meer dan genoeg.

Vergeet ook niet dat je de minimum azeotroop van 96% alcohol over krijgt.

Berichten: 12

Re: destillatiekolom

Hey, ik was een tijd geleden een gefractioneerde destillatie aan het uitvoeren, maar de damp geraakte niet tot boven, weet iemand hoe dit komt?

Reageer