Colloïdale oplossingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 180

Collo

Kan iemand mij nog eens uitleggen wat colloïdale oplossingen juist zijn. In mijn cursus staat een overgangsvorm met deeltjesgroote van 1 nm en 100 nm. Zijn de deeltejs van de twee stoffen alletwee zo klein. Ik keek al op wikipedia maar ik snap het daar ook al niet te goed. Ik las op wikipedia dat melk een colloïdale oplossing is, kan iemand mij dat uitleggen.

Groetjes Codex

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Collo

Een colloïde is juist geen oplossing. Een colloïde is een vorm tussen oplossing en neerslag. Een colloïde is een mengsel, waarbij de ene stof in zeer kleine deeltjes is gemengd met de andere stof en het mengsel zich niet ontmengt. De deeltjes van de andere stof kunnen veel groter zijn, maar ook klein.

Men spreekt wel van een colloïdale oplossing als het om vloeistoffen gaat, zoals bij melk. Melk is een colloïde van kleine vetdeeltjes in water. De vetdeeltjes lossen niet op in water, maar scheiden zich ook niet in één fase af. De vetdeeltjes zorgen voor de witte kleur van de melk.

Ik vind het op wiki best goed uitgelegd.

Kijk ook eens naar suspensie

Berichten: 516

Re: Collo

je kan bevoorbeeld ook een colloïdale oplossing maken van zeer kleine zoutkristallen (om maar een voorbeeld te geven) in water ofzo. Een eigenschap is dan, bijvoorbeeld dat je deze colloïden niet kan affilteren met een papierfilter (de poriën zijn te groot)...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Collo

Melk is een colloïde van kleine vetdeeltjes in water. De vetdeeltjes lossen niet op in water, maar scheiden zich ook niet in één fase af. De vetdeeltjes zorgen voor de witte kleur van de melk.
De witte kleur van melk wordt veroorzaakt door een colloidale suspensie van clusters van caseine. De clusters zijn ca. 0.1micrometer groot. Caseine is een eiwit, en geen vet! Magere melk bevat zeer weinig vet, maar is nog steeds wit.

De witte kleur van een colloide komt door verstrooiing van zichtbaar licht aan interne oppervlakken waar de brekingsindex van de stof verandert. Dit is dus een duidelijk teken van een inhomogene vloeistof. De intensiteit van de lichtverstrooiing is heel sterk afhankelijk van de deeltjesgrootte en de golflengte van het licht. Als je melk verdunt, wordt het daardoor blauwig (en een lamp waar je door verdunde melk naar kijkt wordt rood). Net als de lucht als er zonlicht doorheenschijnt.

Reageer