[scheikunde] Extraheren van cafeïne

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Extraheren van cafe

Ik heb een vraag, ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken. Ik weet dat er al andere discussies over zijn gevoerd, maar daar kon ik mijn antwoord niet uithalen, omdat er andere technieken zijn gebruikt.

We hebben zout toegevoegd aan heet water, omdat cafeïne hierin beter zou oplossen (klopt dit?). Vervolgens hebben we hieraan thee toegevoegd, goed geroerd etc.

Daarna deze oplossing gefiltreerd, om van losse theeblaadjes e.d. af te komen. Vervolgens hebben we in het filtraat een koolstofspons gelegd (die ook gebruikt worden in aquariums), en ongeveer een kwartier gewacht.

De koolstofspons hebben we uitgespoeld met kraanwater, boven een pan.

Dit water hebben we gekookt, en wel tot het volledig verdampt was. Er bleef inderdaad wit poeder achter, maar was dit inderdaad cafeïne?

Ik weet dat het niet alleen cafeïne zal zijn, maar kan deze proef werken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt!

Poseidon

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Extraheren van cafe

Nee dat was ketelsteen, Calciumcarbonaat.....

Waarom zou je caffeine eerst vanuit een waterig oplosmiddel de koolstofspons in gaan en er vervolgens met water weer van afkomen? Toevoegen van zout heet uitzouten, je verlaagt de oplosbaarheid van caffeine in water om het zo meer de koolstofspons in te pushen.

Je zult de koolstofspons met een oplosmiddel moeten afspoelen. Alcohol of zoiets.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Extraheren van cafe

Ah ok,

Maar kan je in plaats van alcohol ook bijvoorbeeld spiritus gebruiken ofzo?

Want pure alcohol hebben we niet in huis.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Extraheren van cafe

Dat kun je inderdaad proberen, benzine werkt misschien ook wel. Kijk wel uit wanneer je met indampen gaat beginnen [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Extraheren van cafe

Dat kun je inderdaad proberen, benzine werkt misschien ook wel. Kijk wel uit wanneer je met indampen gaat beginnen [-X
Idd, probeer dat met een kookplaatje en au-bain-marie te doen. Zo komt de benzine alleen maar met kokend water in aanraking en niet met een plaat of open vuur dat een stuk heter is.

Berichten: 184

Re: [scheikunde] Extraheren van cafe

Het witte poeder wat je in het begin aangeeft is zout met misschien wat ketelsteen

Reageer