Metalen palen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Metalen palen

Hallo, mijn naam spreekt voor zich, ik ben een leek in chemie.

Ik ben hier terechtgekomen omdat jullie mij misschien kunnen helpen.

Volgend probleem :

Ik heb een paar palen in m'n tuin staan en die moeten weg.

Ze zitten zo goed èn diep verankerd in de grond dat ik ze niet kan uitgraven.

Ik zou ze nu willen behandelen dat ze eigenlijk wegroesten of zo.

Het zijn geschilderde palen, staan er al heel wat jaren en roesten niet.

Iemand enig idee welk product ik hier voor kan gebruiken ?

Mag ook een samenstelling zijn om zelf te maken.

En het hoeft niet direct onmiddellijk gepiepd te zijn.

Het inwerken mag gerust enige tijd duren of herhaald moeten worden.

Bedankt alvast.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Metalen palen

Ik denk dat je toch vlugger klaarbent als je even een graafmachine laat komen. Met een chemische behandeling ben je een hele tijd bezig, en je vervuilt de grond ook nog eens met residu van de chemische behandeling en ijzerzouten.

Berichten: 3

Re: Metalen palen

Dank voor je antwoord.

Echter :

Palen staan in een omsloten tuin en dus onbereikbaar voor een graafmachine.

Iets op de grond leggen ter bescherming en dan de palen insmeren moet toch kunnen ter voorkoming van grondvervuiling?

En het resultaat is belangrijker dan de tijdsduur...

Re: Metalen palen

Zoals FsWd zegt chemie is geen oplossing voor je probleem het gaat gezien je verhaal om tamelijk dikke ijzeren buizen die niet zomaar wegroesten.

Als een graafmachine geen optie is misschien een stuk uitgraven en iemand met een snijbrander aan het werk zetten?

Berichten: 4

Re: Metalen palen

Als de palen niet roesten, zijn ze wellicht van roestvast staal gemaakt. In dat geval kun je gewoon elke willekeurige oud ijzer boer bellen, die zullen ze graag met een snijbrander uit je tuin komen halen. De prijs van RVS is namelijk historisch hoog.

Berichten: 3

Re: Metalen palen

Ik krijg hier veel goed bedoelde raad maar eigenlijk geen echt antwoord op m'n vraag.

Uit de antwoorden mag ik begrijpen dat zoiets niet chemisch kan ?

Re: Metalen palen

Natuurlijk kan het chemisch maar zoals je al opmerkt zelfs ervaren chemici vinden het een ongewenste methode, te veel risico's, teveel rotzooi en te veel tijd.

Je gaat het gewoon op een klassiek manier te lijf, chemie is hiet geen goede bruikbare oplossing zelfs niet voor chemici.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Metalen palen

Nou nou... wat een overdreven reacties allemaal....

Graaf die paal een stukje uit en schuur de verf eraf.

Gooi een paar kilo keukenzout rond de paal en stort de aarde weer in het gat.

Wacht een paar maanden(jaar) en de paal is keurig doorgerot.

Resultaat, ijzer in de bodem en een beetje chloride. Word ik niet heel verdrietig van.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Metalen palen

Ik niet, een mol wel, dat spul is nogal corrossief, ijzerchloridezouten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Metalen palen

Toch vraag ik me af of je niet een eeuw kunt wachten voordat die palen zijn doorgeroest. Zout water versnelt de corrosie weliswaar, maar er is hoe dan ook zuurstof voor nodig om ijzer te laten roesten.

Als het hier om luchtig gepakt zand gaat, dan zal het al lange tijd duren, zeker op het wat diepere gedeelte. Maar als het om blauwe klei gaat (blauw van de anaerobiciteit), dan kun je lang wachten voordat die palen weg zijn.

hzeil: Ik zou uw mening weleens willen weten. U bent expert op dit gebied, weet ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Metalen palen

Ik niet, een mol wel, dat spul is nogal corrossief, ijzerchloridezouten.
Mwah... ijzer en chloride in nederlandse bodem... kan het nog Hollandscher...

Ik ben hier op mijn werk al talloze bodemmonsters tegengekomen met exotische gehalten aan deze stoffen.. en dan met een natuurlijke oorzaak.

Berichten: 1.379

Re: Metalen palen

Welnu, het chemisch oplossen van staal in de bodem duurt heel erg lang. Het type staal doet er weinig toe. Het is practisch uitsluitend diffusiegelimiteerd. De zuurstof kan de bodem en de oxydelaag maar heel langzaam passeren.

Op de bodem van de Noordzee zijn allerlei staalsoorten voor een duurproef geplaatst geweest. Door TU-Delft, in opdracht van de EGKS. Maar de vorming van de dikke oxyden, na jaren, bleek niet te correlleren met de staalsoorten. Dat is later nog meermalen bevestigd door onderzoek aan scheepswrakken. De beste bescherming biedt nog een kalk-roestlaag. Dus corrosie in kalkrijk water.

Chemicalien in de grond brengen, bij voorbeeld geconcentreerd zoutzuur, lijkt mij niet te doen. Welk deel van het zuur zal daarbij effectief gebruikt worden?

Wie niet overtuigd is moet het zelf maar eens uitproberen in een glazen aquariumbak met vochtige aarde en wat zoutzuurtoevoegingen. Zelfs in een kleine glazen jampot kun je al heel wat uitproberen. Je ziet dan hoe het gaat na een weekje reageren.

Je moet er op rekenen dat, vanwege de diffusielimitering, de tijd overal kwadratisch in zit. Als je vast stelt dat een plaatje met een dikte van 3 mm na een maand helemaal oplost in de zure grond dan zal een plaat van 3 cm daar 100 maal zo lang over doen. Dit is overigens maar een heel globale schatting. Je zit in die tijd ook nog met wisselende vochtigheden door regenbuien.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Metalen palen

Chemicalien in de grond brengen, bij voorbeeld geconcentreerd zoutzuur, lijkt mij niet te doen. Welk deel van het zuur zal daarbij effectief gebruikt worden?
Dit is inderdaad niet te doen. Bij de eerste paar buien is dat zuur weggespoeld. Grond heeft een groot bufferend vermogen voor zuren en basen, met name klei. Je zult aardig wat zuur moeten gebruiken en ook steeds aanvullen vlak bij die palen.

Wat er niet door de grond gebufferd wordt, komt in het grondwater terecht. En dat willen we niet...

Ik las net de oorspronkelijke post nog een keer: het zijn geschilderde palen. Dat maakt het nog moeilijker.

Berichten: 385

Re: Metalen palen

Kan je niet van binnenuit die paal behandelen ofzo? Dat je een gat in het midden van de paal boort en dan daarin wat chemische hulp gooit. Dan kan er zuurstof bij, hebt je geen last van de grond. Dat lijkt mij erg makkelijk.

Reageer