verband katalysator en reactieduur luminolreactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

verband katalysator en reactieduur luminolreactie

Hallo mensen,

Ik ben onlangs bezig geweest met een onderzoek waarin ik de reactieduur van de luminolreactie probeer te verlengen.

Hiervoor heb ik twee oplossingen gebruikt: de ene (oplossing A) bevat o.a. luminol en kopersulfaat en de andere (oplossing B) waterstofperoxide. Aangezien in oplossing A het koperion werkt als katalysator bij de ontleding van het waterstofperoxide in oplossing B, waardoor de reactie met luminol op gang kan komen, heb ik de concentraties hiervan in oplossing A veranderd.

Ik heb drie verschillende oplossingen van A gemaakt: een met 0,2 gram kopersulfaat, een met 0,1 gram kopersulfaat en een met 0,05 gram kopersulfaat bij alledrie opgelost in 250 mL water.

De eerste versie van A gevoegd bij B luminesceerde ruim 2,5 minuten, terwijl de tweede na 56 minuten nog luminesceerde en ik vanwege tijdgebrek maar gestopt ben met het opnemen van de tijd. Om mijn onderzoek te vervolgen ga ik andere concentraties van de katalysator gebruiken, daarvoor leek het mij handig om eerste het verband tussen de hoeveelheid katalysator en de reactiesnelheid (en dus de reactieduur) te weten te komen.

Mijn vraag is of iemand mij dit verband kan vertellen. Mij lijkt een lineair verband uitgesloten, omdat bij een halvering van de concentratie de reactieduur veel meer dan twee keer wordt vergroot. Misschien kwadratisch of exponentieel? Kan iemand mij opheldering hierover geven? Alvast bedankt.

MVG it's me

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: verband katalysator en reactieduur luminolreactie

Op basis van 2 punten kun je niets zeggen over het verband tussen luminiscentie tijdsduur en de hoeveelheid koper.

Het is overigens wel bekend dat de intensiteit van de luminiscentie zich lineair verhoudt met de koperconcentratiezie hier.

Heb je daar ook naar gekeken?

Berichten: 22

Re: verband katalysator en reactieduur luminolreactie

Bedankt voor de snelle reactie.

Handige link, maar deze geeft mij alleen de lineaire releatie van de concentratie katalysator met de intensiteit van het uitgestraalde licht. Bij het onderzoek dat ik gedaan heb, viel dat niet duidelijk op, maar ik kon de intensiteit dan ook niet meten. Ik zal in ieder geval maar een luxmeter of een lichtsensor voor coach regelen.

Wat wel opviel, is dat eerst de lichtintensiteit heel sterk is, maar dat neemt vrij snel af, waarna de oplossing erg lang blijft nagloeien op een vrij constante lage intensitiet. Dat duurde dus te lang...

Kan iemand mij een aanbeveling doen over andere concentraties bij dit onderzoek, want ik zie nog geen verband. De duur is inderdaad te verlengen, maar ik moet redelijke tijdsduren hebben om een goede meting en grafiek te maken.

MVG it's me

Reageer