'Verdwijnen' Lytze

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 8

'Verdwijnen' Lytze

Geachte chemisten,

Mijn probleem luidt als volgt:

Met een elektropomp (12V) verpompen we een vloeistof dat dient voor reinigen. Nu is het probleem dat de vloeistof de lytze draad aantast aan de pluspool. (de koperdraad die verbonden zit aan de koolborstel) De pomp werkt totdat de draad nagenoeg geheel verdwenen is. De lytzedraad aan de minpool is niet aangetast.

We vermoeden dat de volgende bestanddelen een rol spelen bij het oxideren van de lytzedraad:

Methylcyclopentadienylmangaan tricarbonyl (CAS 12108-13-3)

wt%: <1 Symb: T,N R: 24/25,26,50

Amides, vegetable-oil, N,N-bis(hydroxyethyl) (CAS 68155-26-0)

wt%: 01-03 Symb: Xi R: 38,41

Stoddard-solvent (CAS 8052-41-3)

wt%: <0.1 Symb: T,N R: 24/25,26,50

ammoniak 25% (CAS 1336-21-6)

wt%: <1 Symb: C,N R: 34,50

Verdere gegevens van de vloeistof:

Samenstelling:

Mengsel van detergent, emulgeermiddelen en corrosie-inhibitoren in

koolwaterstoffen.

Gevaarlijke bestanddelen:

nafta (aardolie), met waterstof behandeld licht (CAS 64742-49-0)

wt%: 30-40 Symb: F,Xn,N R: 11,38,51/53,65,67

pentaan (CAS 109-66-0)

wt%: 30-40 Symb: F+,Xn,N R: 12,38,51/53,65,66,67

N-methyl-2-pyrrolidon (CAS 872-50-4)

wt%: 08-11 Symb: Xi R: 36/38

2-butoxyethanol; glycolmonobutylether (CAS 111-76-2)

wt%: 01-03 Symb: Xn R: 20/21/22,36/38

2-(2-butoxyethoxy)ethanol (CAS 112-34-5)

wt%: 01-03 Symb: Xi R: 36

Andere bestanddelen: < 1% tolueen (CAS 108-88-3) en xyleen (CAS 1330-20-7)

< 0.1% benzeen (CAS 71-43-2)

< 1% n-hexaan (CAS 110-54-3)

Wat zou een boosdoener kunnen zijn voor het verdwijnen van de lytzedraad?

En wat zouden we hier eventueel aan kunnen doen om dit te voorkomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: 'Verdwijnen' Lytze

Komt die koperdraad in rechtstreeks contact met de vloeistof, of alleen met de damp?

Berichten: 8

Re: 'Verdwijnen' Lytze

De draad bevind zich continu in de vloeistof.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: 'Verdwijnen' Lytze

Dan denk ik dat het aan de pluspool geoxideerde koper oplost in de ammonia en daardoor wegspoeld.

Berichten: 8

Re: 'Verdwijnen' Lytze

Dat is idd een boosdoener. We hebben al een aantal kleine proeven uitgevoerd die dit duidelijk aantonen. We hebben twee koperdraden in een ammoniakoplossing (1 % ammoniak/99%water) gehangen en deze op een spanningsbron van 24 V aangesloten. De pluspool is na enkele uren geheel verdwenen.

Een andere proef die we uitgevoerd hebben is door gebruik te maken van een reductor. We hebben een exacte kopie gemaakt van de voorgaande opstelling zoals hierboven beschreven. Dit keer hebben we er echter een zinken plaatje bij naast gehangen. Deze gaat idd zijn werk doen als reductor, maar niet lang genoeg.

We willen proberen om de 'levensduur' van de koperdraad te verdubbelen.

Is er een manier om uit te rekenen hoeveel zink je nodig bent (die als reductor zal gaan dienen) om het koper 600 uur (nagenoeg) oxidatievrij te houden?

Hopelijk stel ik geen rare vraag :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: 'Verdwijnen' Lytze

Is er een manier om uit te rekenen hoeveel zink je nodig bent (die als reductor zal gaan dienen) om het koper 600 uur (nagenoeg) oxidatievrij te houden?
Lijkt me lastig.

Je hebt in ieder geval meer gegevens nodig:

Is het zink in contact met de Lytzedraad?

Weet je de stroomsterkte door de Lytzedraad. En eigenlijk heb je die stroomsterkte nodig die door de Lytzedraad loopt, maar die wordt gebruikt voor de oxidatie van het koper en niet voor de aandrijving van de pomp.

Als er oxidatie plaatsvindt (de koperdraad is de anode), dan moet er ook ergens anders aan vast materiaal ook een reductie plaatsvinden dat is dan de kathode). Enig idee waar dat is en wat daar gebeurt?

Hoe lang heeft de pomp gedraaid voordat de koperdraad weg was? Enig idee van de massa van die draad?

Ik heb nog een paar andere vragen:

Waarom wordt die Lytzedraad niet in isolatiemateriaal verpakt? (Ik meld er gelijk bij dat ik geen idee heb hoe het bij bouw proces werkt).

Door het oxideren van de koperdraad komt er koper vrij in de reinigingsvloeistof. Kan dat geen kwaad voor het product?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: 'Verdwijnen' Lytze

De draad bevind zich continu in de vloeistof.
Dat is natuurlijk gewoon idioot.

Als je de boel wil onderdompelen gebruik je toch geen open elektra-aanlsuiting?

Dan maakt het helemaal geen verschil welke vloeistof je verpompt, die anodedraad gaat altijd in oplossing, zelfs in water.

Ga een daarvoor geschikte dompelpomp gebruiken met ingekapselde elektra(aansluitingen)

Edit: typo's

PS het is gewoon: 'litze'

Berichten: 1.379

Re: 'Verdwijnen' Lytze

Natuurlijk mogen de electrische onderdelen van de pomp niet in kontakt komen met het vloeistofmengsel dat wordt verpompt !

Door een combinatie van oxydatie en complexvorming kan koper worden aangetast. Ook als er bijna geen water aanwezig is. De meeste organische zuren kunnen complexen vormen met koperionen. In Uw vloeistof is ook nog ammoniak aanwezig. Dat maakt het nog erger.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 8

Re: 'Verdwijnen' Lytze

bedankt voor jullie reacties allemaal.

Het zijn echter gewoon brandstofpompen. Welke brandstofpomp je ook open maakt (zelfs Bosch wat kwaliteitsspul is) in alle pompen is hetzelfde principe te zien. Dus ook de draden die in de te verpompen vloeistof komen.

Maar in ons geval is er niet heel veel aan de situatie de veranderen, isolatie is niet geheel mogelijk, ivm productie van koolborstel/litze. Daarom zijn wij op zoek naar bijvoorbeeld oplossingen zoals een zink elektrode 'erbij' hangen.

-Het gewicht van de litze is ca. 2,5 gram.

-de pomp heeft ongeveer 300 uur gedraait voordat het over was.

-De zink elektrode komt niet in aanraking met de litze.

-Een mogelijke kathode hebben wij niet gevonden, wel is er altijd een neerslag onder in onze proefbakjes te vinden.

Het is trouwens niet erg dat er een beetje koper oxide in de schoonmaakvloeistof terecht komt dit zijn hoeveelheden die voor ons gebruik te verwaarlozen zijn. :)

Wat wij nog hebben uitgevonden is dat magnesium een betere kathode zou kunnen zijn. Meer hebben wij tot nog toe ook niet gevonden. :oops: ...

Graag lees ik nog meer reacties en/of mogeljike andere oplossingen. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: 'Verdwijnen' Lytze

Ik neem aan dat je die zinken electrode gebruikt als een soort kathodische bescherming voor het koper?

Maar dat werkt alleen als er electrisch contact is tussen het zink en het koper. Een losse zinkelectrode in de vloeistof hangen werkt geenszins.

Ik vraag me af of het principe van kathodische bescherming hier opgaat, omdat er zoveel spanning over de twee koperen draden staat (12V).

Berichten: 8

Re: 'Verdwijnen' Lytze

we gebruiken inderdaad de zink als kathodische bescherming. De zink zit echter wel aan de pluspool aangesloten. Het is echter het geval dat bij sommige opstellingen het principe goed werkt en bij andere helemaal niet. Hier zijn we dus nog niet helemaal uit. :oops: zodra we meer weten zal ik het posten.

Berichten: 8

Re: 'Verdwijnen' Lytze

hallo allemaal,

Wij zijn nog verder gegaan met testen van deze aansluitingen. We zijn er echter wel achter dat alleen zink niet genoeg is om te gebruiken als kathodische bescherming. Bij al onze opstellingen gaat het koper eraan :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: 'Verdwijnen' Lytze

Volgens mij werkt de kathodische bescherming niet bij deze hoge spanningen
Ik vraag me af of het principe van kathodische bescherming hier opgaat, omdat er zoveel spanning over de twee koperen draden staat (12V).
Ik zie zelf maar één oplossing: de litzedraad omhullen met kunststof of, nog beter, glas.

Berichten: 1

Re: 'Verdwijnen' Lytze

Ik snap niet precies hoe de opstelling eruit ziet, maar uit je verhaal leid ik af dat het probleem hem zit in de koperborstels van de motor.

Als je nou eens simpel een motor gebruikt zonder koperborstels :P?

Zoals:

-Brushless DC motor

-AC asynchrone motor

Berichten: 8

Re: 'Verdwijnen' Lytze

de pomp kan niet volledig worden aangepast, dat is het probleem.

kleine veranderingen zijn echter wel mogelijk. Maar omdat de pomp een borstelmotor heeft kan dit niet ineens een borstelloze worden 8-)

Reageer