[scheikunde] Opschalen van het scheiden van 2 stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Opschalen van het scheiden van 2 stoffen

Hoi!

Ik ben met een project bezig en onze opdracht is om een mogelijkheid aan te dragen hoe je L-Fenylalanine en L- Fenylalanineamide kunt scheiden op grotere schaal. In het lab wordt gebruik gemaakt van hoeveelheden die rond de 2,5 gram liggen, maar ik ga ervanuit dat je deze hoeveelheden niet zomaar kunt gaan vermeerderen tot zo'n 2,5 kg of 25 kg, zonder dat daar problemen bij ontstaan.

We willen vooraf weten welke problemen we kunnen verwachten, zodat we er beter op voorbereid zijn en dus niet de helft van onze werktijd verdoen..

Mijn vraag aan jullie is dus of iemand weet welke problemen je kunt tegenkomen als je gaat opschalen (misschien iemand uit het werkveld?)

Berichten: 774

Re: [scheikunde] Opschalen van het scheiden van 2 stoffen

De omstandigheden zijn inderdaad wel iets anders op grote schaal als op kleine schaal.

Warmteverdeling, drukverschillen... Je zult dus steeds op verschillende plaatsen in je proces controles moeten uitvoeren.

En opschaling van 2,5g naar 2,5 kg is al vrij groot om te beginnen denkik, het verschilt dan al met een factor 1000...

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Opschalen van het scheiden van 2 stoffen

Dankje :) Hier hadden we zelf inderdaad ook al aan gedacht maar bevestiging is altijd fijn

Reageer