[scheikunde] Percentage broom berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Percentage broom berekenen

Ik geraak echt niet uit volgend vraagstuk:

"Een mengsel van zilverchloride en zilverbromide bevat 66.35% zilver. Bereken het percentage broom."

Ik heb eerst een stelsel opgesteld waar eigenlijk een massa moest in rekening gebracht worden en uiteraard kwam dat fout uit.

Vervolgens heb ik een stelsel opgesteld met twee vergelijkingen waarbij de twee onbekenden worden weggedeeld.

Ik heb momenteel volgende vergelijking:

((x+y).MAg)/(x.MAgCl + y.MAgBr) = 0,6635

Met x = aantal mol AgCl

en y = aantal mol AgBr.

Maar een tweede vergelijking om een oplosbaar stelsel op te maken vind ik echt niet.

Kan iemand met een idee me op weg helpen? bvd.

Re: [scheikunde] Percentage broom berekenen

Hoeveel gram zilver zit er resp. in AgCl en AgBr ?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Percentage broom berekenen

Hoeveel gram zilver zit er resp. in AgCl en AgBr ?
Hey, bedankt voor je tip!

Ik was al in die richting aan het zoeken, ik wist dat het daarmee iets te maken moest hebben, maar ik vond echt niet wat. Ben ik opnieuw gaan zoeken en hebk een tweede vergelijking voor het stelsel gevonden. Het lijkt raar aangezien ik het aantal mol overhoudt, dat ik gelijk stel aan het zilvergehalte, maar nadat ik het stelsel had opgelost en alles had omgerekend naar het percentage broom klopte de uitkomst.

Hartelijk dank

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Percentage broom berekenen

smurfje_CF schreef: Hey, bedankt voor je tip!

Ik was al in die richting aan het zoeken, ik wist dat het daarmee iets te maken moest hebben, maar ik vond echt niet wat. Ben ik opnieuw gaan zoeken en hebk een tweede vergelijking voor het stelsel gevonden. Het lijkt raar aangezien ik het aantal mol overhoudt, dat ik gelijk stel aan het zilvergehalte, maar nadat ik het stelsel had opgelost en alles had omgerekend naar het percentage broom klopte de uitkomst.

Hartelijk dank
 
 
Hey, zoveel jaar later krijg ik dezelfde vraag gesteld in mijn cursus van Staalvoorbereiding & analyse onder het hoofdstuk gravimetrie.
Weet je toevallig nog hoe je de tweede vergelijking gevonden hebt? 
ik zit hier ook een beetje vast
 
Hartelijk dank
 

Reageer