[scheikunde] redox

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] redox

Hallo,

Kan iemand mij helpen met de halreacties van deze redoxreactie?

I- + IO3- -> I3-

Alvast bedankt

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] redox

Ik heb geen idee welke reactie je bedoelt. 8-[

De reactievergelijking die jij noteert is verre van compleet, maar ik kan ook niet door de reactievergelijkingsregel heen lezen welke je dan wel bedoelt...

Ik ken wel deze reactie tussen jodide en jodaat, in de aanzwezigheid van zuur:

IO3- + 5I- + 6H+ ---> 3I2 + 3H2O

Berichten: 3

Re: [scheikunde] redox

Ik weet dat de reactie niet compleet is, het is een vraagstuk uit het boek.

Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken. Kloppend maken met H2O en H+, maar welke I doet wat? En hoeveel heb ik er van nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] redox

Kun je de oxidatiegetallen van het I-atoom in de uitgangsstoffen opschrijven? Wanneer je de oxidatiegetallen kent kun je zien welk I-atoom als reductor en welke als oxidator op zal treden. Ook kun je dan op basis van het aantal electronen wat ze verliezen of erbij krijgen uitrekenen in welke verhouding ze reageren. Ten slotte maak je de reactievergelijking met H+ en H2O kloppend.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] redox

Ja, dat weet ik. Er komt uit

8 I- +IO3- + 6H+ -> 3I3- + 3H2O, maar ik weet niet hoe ze daar aan komen. Wat doen de afzonderlijke I- en IO3-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] redox

Precies daarom zul je dus een oxidatiegetal moeten opstellen van het jood aan beide kanten. OG van Na+ is bijvoorbeeld +1, die van zuurstof -2

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] redox

Ga uit van die halfreactie van Marjanne, die geeft inderdaad weer wat er gebeurt.

Bij overmaat jodide treedt echter nog een secundaire reactie op. Dat is geen redox-reactie maar een coordinatie reactie:

I2 + I- ---> I3-

In Marjannes reactie heb je drie I2's aan de rechterkant. Om die te binden tot I3-, hoeveel extra I- heb je dan nodig aan de linker kant?

Dit is dus een mooi voorbeeld van eerst een redox reactie, gevolgd door een coordinatie reaktie. Bij weinig jodide slaat er jood neer als I2, bij veel jodide wordt de oplossing bruin en helder van I3-.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] redox

Met zetmeelpap erbij is deze reaktie de basis voor de "chemische klok" waarbij de kleuren blauw en grijs elkaar een tijdje afwisselen. Totdat hij helemaal stopt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer