[scheikunde] Aantonen van Calciumfosfaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Aantonen van Calciumfosfaat

Ik heb een probleem: Voor school krijgen we 10 stoffen en moeten we uitzoeken welke stof in welk buisje zit. Ik weet dat in het ene buisje calciumfosfaat zit, het is namelijk de enigste die overblijft. Maar hoe kan ik het chemisch aantonen?

Heeft iemand een idee?

We krijgen het in een soort wit korrelig poeder... ;)

groetjes,

michelle

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Aantonen van Calciumfosfaat

Welke proeven heb je al gedaan als je hier bent aangekomen? En mag je om-het-even welke apparatuur aanschaffen om de test te kunnen doen?

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Aantonen van Calciumfosfaat

Ik denk dat ze het echt praktisch moeten gaan doen. Rekening houdend met de chemlevel van de vraagsteller moet het dus eenvoudig aan te tonen zijn.

Wat dacht je van oplosbaarheid? Als alle stoffen die je hebt gekregen redelijk oplosbaar zijn en dit laatste niet, dan zou het wel kunnen zijn dat je inderdaad met Ca3(PO4)2 te maken hebt.

Als er 2 onoplosbare zouten zijn, zou je kunnen gaan spelen met de hoeveelheid oplosbaar zout. Zoek dan eens op wat de oplosbaarheden specifiek zijn en probeer dit experimenteel na te bootsen.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Aantonen van Calciumfosfaat

Ik moet het direct aan kunnen tonen, dus zeggen dat het de enigste stof is die slecht oplosbaar is is indirect en mag dus niet.

Ik heb uitgevonden dat Calciumfosfaat een zuurteregelaar is maar hoe kan ik dit toepassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Aantonen van Calciumfosfaat

Mmm..., ik vind het heel erg direct als je kunt zeggen: het is de enige stof die niet oplost, dus is het calciumfosfaat.

Maar goed. Wat zou calciumfosfaat doen als je er zuur bij zou voegen?

Kun je daarmee een link leggen naar zuurtegraadregeling?

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Aantonen van Calciumfosfaat

De oplosbaarheid van calciumfosfaat is afhankelijk van de pH.

Zure zouten van fosfaat lossen beter op.

Bovendien vormt opgelost fosfaat een kleurloos complex met Fe(III).

Ik denk dat het complex in staat is FeCl4- te verwijderen, al heb ik dat zelf nog niet uitgeprobeerd.

Misschien kan een andere complexpert dat bevestigen of ontzenuwen.

Reageer