KOH buffer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

KOH buffer

ik ben op school bezig met een project om de ionchromatograaf op school te optimaliseren en de negatieve ionen in kraanwater te bepalen...

Voor deze bepalingen heb ik als kolom een ionenwisselaar voor anionen, dus met positieve quaternaire ammoniumionen als functionele groepen om deze anionen te binden.

Als mobiele fase heb ik een carbonaatbuffer gekozen.

Probleem is echter dat ik met dit eluent geen carbonaat kan bepalen wat toch het meest in ons kraanwater aanwezig is. Chloride en Sulfaat zijn wel te bepalen.

Als regeneratievloeistof van de supressor heb ik een 1M H2SO4 (50ml in 1L)

Als oplossing had ik nu bedacht om mijn eluens te veranderen in een KOH buffer.

Ik kan er alleen niet achter komen hoe ik deze buffer moet maken. Het maken van deze buffer kan ik opzoeken in het boek Buffer Solutions The Basics by R.J. Beynon and J.S. Easterby maar doordat scholen nogal aan een budget vastzitten mag ik dit niet bestellen.

Is deze buffer te gebruiken voor mijn analyse en zo ja hoe kan ik die maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: KOH buffer

Is KOH niet een veel te sterke base om een buffer mee te maken?

Ik zou toch kiezen voor een fosfaat-buffer

Berichten: 8

Re: KOH buffer

Fosfaat klinkt inderdaad als een betere keuze aangezien het fosfaatgehalte in water toch ontzettend klein is.

als ik H3PO4 en H2PO4 - heb kan ik de buffer dan maken en in welke concentraties moeten beide stoffen dan komen.

Verder zit je dan weer met het probleem van je supressor omdat deze H+ geladen is... dan komt er dus weer H3PO4 uit de kolom wat mijn signaal verstoord toch?

Berichten: 677

Re: KOH buffer

Hydroxide lijkt mij de beste oplossing (als KOH of NaOH). Het wordt wel vaker gebruikt als eluens.

Als eluens heb je niet echte een buffer nodig, Als je met een suppressor werkt heb je een anion nodig waarvan het geconjugeerde zuur zeer zwak geïonisserd is. Zowel hydroxide als carbonaat voldoet aan deze eis.

Hydroxide heeft als voordeel dat het basisch is, waardoor carbonaat in oplossing blijft en kan bepaald worden (Let wel op met absorptie van CO2 uit de lucht!).

Je zal wel wat moeten experimenteren met de concentratie aan hydroxide en het debiet van het regenerant, voorbij de suppressor moet de pH van het eluent ongeveer 7 zijn. Dit kan je controleren met pH papier.

Veel succes in elk geval.

Berichten: 8

Re: KOH buffer

Jooken schreef: Hydroxide lijkt mij de beste oplossing (als KOH of NaOH). Het wordt wel vaker gebruikt als eluens.

Als eluens heb je niet echte een buffer nodig, Als je met een suppressor werkt heb je een anion nodig waarvan het geconjugeerde zuur zeer zwak geïonisserd is. Zowel hydroxide als carbonaat voldoet aan deze eis.

Hydroxide heeft als voordeel dat het basisch is, waardoor carbonaat in oplossing blijft en kan bepaald worden (Let wel op met absorptie van CO2 uit de lucht!).

Je zal wel wat moeten experimenteren met de concentratie aan hydroxide en het debiet van het regenerant, voorbij de suppressor moet de pH van het eluent ongeveer 7 zijn. Dit kan je controleren met pH papier.

Veel succes in elk geval.
Dankjewel !!!!! Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: KOH buffer

In NEN-EN-ISO 10304 zijn verschillende eluensen genoemd. Fosfaatbuffer zit daar bij, maar ook oxalaat-oxaalzuur.

Edit: NEN-EN-ISO 10304-1 en -2 zijn de normmethoden voor de bepaling van fluoride, chloride, bromide, nitriet, nitraat en sulfaat in water, via ionenchromatografie.

Berichten: 2.399

Re: KOH buffer

JE kan bij een KOH buffer alleen van een buffer systeem spreken wanneer je heel erg in het basische milieu gaat zitten, dus pH +-12 en hoger in mijn ogen. Rond neutrale pH heeft KOH 0 bufferende werking.

Berichten: 8

Re: KOH buffer

Ok, ik ben er al achter dat het eulens dat ik moet gebruiken een KOH-oplossing of een NaOH-oplossing moet gaan worden...

vraag is alleen of mijn systeem ( Metrohm IC compact) met een starion anionwisselaar als kolom hier tegenkan en of de suppressor die geladen is met H+ dit signaal kan "supressen" ;)

Suppessor: geladen met H+ door verdund H2SO4

NaOH + H+ --> H2O + Na+ --> Na+ hecht zich op je suppressor die daarna geregenereerd word met zwavelzuur.

Klopt dit?

ik ga ervan uit dat ik geen Natriumcarbonaat kan vormen in mijn systeem want deze verbinding is niet stabiel genoeg
"Help them who need help,, get help when you need it"
<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Ik heb het nieuwe topic dat je had gemaakt, met dit topic samengevoegd. Het gaat om hetzelfde probleem, Marjanne.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer