Oxidatie van propyleen glycol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.145

Oxidatie van propyleen glycol

Als ik propyleen glycol, CH2OHCHOHCH3 oplos in 2 M zwavelzuur en daar kaliumdichromaat aan toe voeg, dan wordt het dichromaat vrij snel gereduceerd. De oplossing gaat scherp ruiken (geur van acetaldehyde lijkt het wel) en verschilt naar mijn idee niet veel van de geur van een oplossing van ethanol, die wordt geoxideerd met dichromaat.

Wat is het oxidatieproduct van propyleen glycol? Wordt de C-C binding tussen de twee OH groepen verbroken?

Zou je dan hebben

CH2OHCHOHCH3 + [O] --> C(=O)H2 + HC(=O)CH3 + H2O?

Dus, vorming van formaldehyde en acetaldehyde?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Oxidatie van propyleen glycol

Eigenlijk heb ik hier echt geen verstand van, maar ik heb even voor je gezocht op Google.
http://chem.pdx.edu/~wamserc/C334F99/9notes.htm schreef:
Glycol Oxidation Reactions
  • periodic acid, H5IO6 (or HIO4·2H2O)
  • C-C bond is cleaved and alcohols are oxidized
  • intermediate is a cyclic periodic ester
  • common degradation reaction for sugars

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Oxidatie van propyleen glycol

Dus, vorming van formaldehyde en acetaldehyde?
Ja, maar in de praktijk reageren deze ook (deels) door tot azijnzuur en mierenzuur. Zeker wanneer je het onder zure condities uitvoert.

Onder iets subtielere condities (koud en basisch) kun je misschien wel het 2-hydroxypropanal of 2-oxopropanal krijgen. Maar of dit allemaal selectief en goed gaat met dichromaat vraag ik me wel af. Oxidaties van alcholen naar aldehydes of ketonen met chromaten in de organische chemie worden meestal uitgevoerd met PDC (pyridinium dichromaat) of PCC (pyridinium chlorochromaat).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oxidatie van propyleen glycol

Dus met het selecteren van een organisch kation kun je een oxidatiereactie sturen? Hoe gaat dat dan in zijn werk?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oxidatie van propyleen glycol

In de CZV-bepaling gaan dit soort verbindingen door tot water en koolzuur. Nou moet ik erbij melden dat het mengsel monster/dichromaat/zwavelzuur wordt gekookt, maar de concentratie dichromaat is daarentegen laag (zo´n 0,004 mol/l). Ook wordt er een katalysator toegevoegd (zilversulfaat) maar deze dient voor aromatische en stikstofhoudende verbindingen.

Wat ik wil zeggen: mij lijkt de oxidatie met dichromaat kritisch, in die zin dat wat er resulteert, erg afhangt van de omstandigheden (zoals concentratie dichromaat).

Berichten: 1.379

Re: Oxidatie van propyleen glycol

Het verbreken van de C-keten gaat niet zo vlot. Komt er niet gewoon het 1-hydroxy propanal, het aldehyde behorende bij melkzuur? Ook dat zal wel scherp ruiken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer