eindwerk honing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

eindwerk honing

Ik zal enkele proeven met honing doen, nl. het bepalen van de droge stof en suikergehalte.

Heeft iemand enige ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: eindwerk honing

Je zou ook kunnen proberen het ijzergehalte bepalen.

Berichten: 2

Re: eindwerk honing

Dank u , ik was niet zeker of ik het ijzergehalte hiervan kon bepalen, is het ongeveer dezelfde werkwijze als bij de bepaling van de drogestofgehalte?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: eindwerk honing

Nee, je zult het monser moeten destrueren met geconcentreerd zwavelzuur en dit een tijdje laten koken. Vervolgens kun je het ijzer meten met een AAS, of complexeren met salicylzuur en meten met een spectrofotometer.

Ik hoop dat ik je met die termen niet heb afgeschrikt, want het is leuk om te doen :)

Berichten: 11

Re: eindwerk honing

droge stof is heel makkelijk

zegt het woord hitte je iets :P

bij droge stof kijk je hoeveel gram van in dit geval de honing er over is na

het verhitten bij een bepaalde tempratuur volgensmij 1100 C°

de tijd weet ik niet meer

was al weer een tijdje geleden dat ik dat gedaan heb

Berichten: 873

Re: eindwerk honing

Het bepalen van de droge stof van honing moet je niet bij 1100°C doen. Je houdt dan een zwarte verbrande massa over, verbranden van je suikers!

Het zal wel wat tijd kosten maar je kunt enkel drogen bij max. 60°C in een (droog)stoof. Neem niet te veel van je honing in bewerking, 1 gram moet voldoende zijn en dan zou ik als volgt te werk gaan:

1 gram inwegen in een porseleinen schaal - 1 uur drogen bij 60°C- 15 minuten in exsicator afkoelen - wegen.

Daarna herhaal je weer vanaf 1 uur drogen net zo vaak totdat je een constant gewicht hebt.

Onder constant gewicht kun je verstaan dat het verschil tussen de laatste en voorlaatste weging niet meer als bv 2,5 mg bedraagt. Dit is afhankelijk van de nauwkeurigheid van je balans, misschien moet je een groter verschil toestaan. Je maakt dan wel een grotere meetfout in je droge stof gehalte.

succes

Berichten: 274

Re: eindwerk honing

De suiker bepaling is wel leuk, je kan bijvoorbeeld kijken of je reducerende suikers kan aantonen.

Als je een HPLC met geschikte kolom tot je beschikking hebt zou je kunnen kijken uit welke suikers je honing bestaat.

Reageer