[scheikunde] productie van antibiotica in bioreaktoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] productie van antibiotica in bioreaktoren

hallo mensen,

ik moet een spreekbeurt houden over "productie van antibiotica in bioreaktoren" en heb overal gezocht maar kan echt niks vinden :cry:

Wie heeft er een nuttige (liefst nederlandse) site of informatie??

Groetjes,

Uridyse

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] productie van antibiotica in bioreaktoren

Ik vind diverse sites als ik google op ´antibiotica bioreactor´. Om te beginnen al hier en daar. Op beide sites even naar beneden scrollen.

Verder vond ik foto´s van een bioreactor.

Als ik google op ´antobiotics bioreactor´ dan vind ik nog veel meer sites (weliswaar engelstalig).

Berichten: 4

Re: [scheikunde] productie van antibiotica in bioreaktoren

Marjanne schreef: Ik vind diverse sites als ik google op ´antibiotica bioreactor´. Om te beginnen al hier en daar. Op beide sites even naar beneden scrollen.

Verder vond ik foto´s van een bioreactor.

Als ik google op ´antobiotics bioreactor´ dan vind ik nog veel meer sites (weliswaar engelstalig).
Hallo marianne,

Hartelijk dank voor je reactie, maar die nederlandstallige site van "scholieren" ken ik al maar het lijkt me niet zo een betrouwbare site.

En die engelstallige site is best wel ingewikkeld!!

Weet je misschien een boek waar ik dit informatie uit kan halen?

Liefs een nederlandstallige.



Groetjes,

Uridyse

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] productie van antibiotica in bioreaktoren

Weet je misschien een boek waar ik dit informatie uit kan halen?

Liefs een nederlandstallige.


Daar kan ik je helaas niet bij helpen. Het is mijn vakgebied heemaal niet. :oops:

Wellicht kan iemand anders je aan een titel helpen.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] productie van antibiotica in bioreaktoren

Marjanne schreef:
Weet je misschien een boek waar ik dit informatie uit kan halen?

Liefs een nederlandstallige.
Daar kan ik je helaas niet bij helpen. Het is mijn vakgebied heemaal niet. :oops:

Wellicht kan iemand anders je aan een titel helpen.
Oke marianne,

nog bedankt....

ik wacht wel af tot iemand reageert.

-xxx-

Berichten: 6

Re: [scheikunde] productie van antibiotica in bioreaktoren

Heey Uridyse,

Ik zit met hetzelfde probleem. :oops:

Ik heb echt mijn best gedaan om dingen te vinden over antibiotica in bioreactoren, maar ik vind alleen dingen over de bioreactor zelf (ookal is dat niet zo veel of gaat het over andere soorten bioreactoren die ik niet bedoel). Er is niet echt een goede definitie van een bioreactor te vinden. Ik heb in een woordenboek opgezocht wat een bioreactor is maar dat is natuurlijk niet echt uitgebreid omschreven. Maar wat ik dus graag wil weten is wat antibiotica nou te maken heeft met een bioreactor. :) Ik heb ook een aantal boeken thuis (over scheikunde en biologie), maar daar is niet veel over een bioreactor in te vinden en dus al helemaal niet over antibiotica in een bioreactor.

Heeft iemand misschien een duidelijk antwoord hierop? :(

Alvast heel erg bedankt,

Irene

Berichten: 4

Re: [scheikunde] productie van antibiotica in bioreaktoren

Irene768 schreef: Heey Uridyse,

Ik zit met hetzelfde probleem. :oops:

Ik heb echt mijn best gedaan om dingen te vinden over antibiotica in bioreactoren, maar ik vind alleen dingen over de bioreactor zelf (ookal is dat niet zo veel of gaat het over andere soorten bioreactoren die ik niet bedoel). Er is niet echt een goede definitie van een bioreactor te vinden. Ik heb in een woordenboek opgezocht wat een bioreactor is maar dat is natuurlijk niet echt uitgebreid omschreven. Maar wat ik dus graag wil weten is wat antibiotica nou te maken heeft met een bioreactor. :) Ik heb ook een aantal boeken thuis (over scheikunde en biologie), maar daar is niet veel over een bioreactor te vinden en dus al helemaal niet over antibiotica in een bioractor.

Heeft iemand misschien een duidelijk antwoord hierop? :(

Alvast heel erg bedankt,

Irene
Hallo Irene,

Nou ik ben blij dat ik niet de enige ben.

Ik heb thuis ook een biologie boek en scheikunde boek ( maar wel engelstallig) maar staat helemaal niks in hierover.

Ik wacht wel af tot iemand reageert op mijn vraag of eventueel jouw vraag.

Mijn dank!

Uridyse

Re: [scheikunde] productie van antibiotica in bioreaktoren

Een poging om juliie op weg te helpen.

Een bioreactor is een vat waarin met biologische processen een product wordt gemaakt

Een fles met gist en suiker om alcohol te maken is een bioreactor.

Een vat met schimmels om penniciline te maken is ook een bioreactor.

Deze bioreactoren kunnen allerlei uitvoeringen hebben zoals met automatische toevoer van voedingsstoffen tot een systeem waarmee het antibioticum wordt geisoleerd uit de biomassa.

Ik verwacht dat geen bioreactor waarmee antibiotica worden geproduceerd gelijk is aan een anddere reactor.

Je zou een kunnen proberen of DSM (gist-brocades) in Delft jullie aan meer informatie kan helpen kijk maar eens op de volgende link

http://www.dsm.com/nl_NL/html/dgs/dai.htm

Berichten: 6

Re: [scheikunde] productie van antibiotica in bioreaktoren

Gerard,

Heel erg bedankt voor de goeie tip! :D

Ik zal zeker even kijken!

Groetjes,

Irene

Reageer