[scheikunde] pH berekene op EP-punten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 338

[scheikunde] pH berekene op EP-punten

Beste,

in het labo hebben we een staal (mengsel van zwavelzuur en fosforzuur) getitreerd met natriumhydroxide. Nu vraagt men ons de pH te berekenen op beide equivalentie punten.

Nu vraag ik mij af als mijn manier van denken goed is.

Bij titratie tot een broomcresolgroen-eindpunt (BCG), EP 1, wordt alle H3PO4 omgezet in H2PO4- en zal H2SO4 reageren tot SO42-.

NaOH + H3PO4 --> NaH2PO4 + H2O

2NaOH + H2SO4 --> Na2SO4 + 2 H2O

We houden op EP 1 dus enkel het amfiprotisch deeltje NaH2PO4 over, dat mee telt voor de pH berekening. Na2SO4 telt niet mee voor de pH berekening omdat SO2- een zuurrest is van een sterk zuur.

Nu kan ik de [H3O+] berekening d.m.v. volgende formule:

[H3O+] = √( (K1.K2.CH2PO4- + K1.Kw) /(CH2PO4- + K1) )

K1 = 7,11 . 10-3

K2 = 6,34 . 10-8

Kw = 10-14

CH2PO4- = begin[H3PO4 = 0,0744 M

Als we dit allen nu invullen in de formule komen we een [H3O+] uit van 2,03 . 10-5.

pH = -1/2 . log K1 - 1/2 log [H3O+ = -1/2 . log (7,11 . 10-3) - 1/2 . log (2,03.10-5 = 3,42

Op EP 1 heb ik dus een pH van 3,42, klopt dit?

Voor EP 2 is de berekening analoog, dus die typ ik niet uit.

Bij voorbaat dank...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] pH berekene op EP-punten

Het doet me erg veel denken aan het eerste jaar van mijn TH-tijd. Ook gevoelsmatig klopt die pH 3,41 wel.

Ik kan alleen niet achterhalen waar je deze formule vandaan hebt
Nu kan ik de [H3O+] berekening d.m.v. volgende formule:

[H3O+] = √( (K1.K2.CH2PO4- + K1.Kw) /(CH2PO4- + K1) )
en waar K1 en K2 naar refereren.

Berichten: 338

Re: [scheikunde] pH berekene op EP-punten

De formule die ik heb gebruikt komt uit mijn cursus. Bij de opdracht stond namelijk dat ik de uitgebreide formule moest gebruiken.

K1 en K2 referenen naar eerste en tweede zuurconstante van fosforzuur.

Misschien even vermelden, voor het tweede EP kom ik een pH van 8,46 uit. Dus gevoelsmatig, zoals je al vermelde Marjanne, kunnen beide pH's wel kloppen.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] pH berekene op EP-punten

Gevoelsmatig? Dit is gewoon het bekende bufferkoppel, de fosfaatbuffer. pKa's zijn bekend, er zijn er echter 3 natuurlijk: 2.1, 7.2, 12.3.

Je zit er bij de eerste pKa dus toch wel aardig naast, bedenk je wel de pH is een logaritmische schaal, dus je zit er meer dan een factor 10 op [H+ concentratie naast.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] pH berekene op EP-punten

Die formule is heel makkelijk aan te komen, het is me teveel werk om het hier uit te gaan schrijven, als er behoefte aan is, Marjanne, Nernst? wil ik het wel doen.

Schrijf eerst eens beide evenwichten uit. Schrijf dan het ene evenwicht in het andere en vereenvoudig. Bedenk je daarna hoe je de Kw term erin moet schrijven, en vooral waarom wel of waarom niet...... Dan even de H+ isoleren en klaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] pH berekene op EP-punten

Voor mij hoef je dat niet te doen, Napoleon... :) Ik wilde alleen dat Nernst de symbolen van zijn formule verklaarde.

Berichten: 338

Re: [scheikunde] pH berekene op EP-punten

Die formule is heel makkelijk aan te komen, het is me teveel werk om het hier uit te gaan schrijven, als er behoefte aan is, Marjanne, Nernst? wil ik het wel doen.
Bedankt dat je dit wil doen, maar dat is niet nodig.

Reageer