volume propaan fles

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

volume propaan fles

Wat is het volume van gas vormig propaan als er bijvoorbeeld 67 liter vloeibaar gas in de fles zit. En wat is bijvoorbeeld dan het verschil tussen aardgas en propaan wat betreft de calorgische waarde. Het betreft namelijk mijn schoonvader die verplicht op de camping moet overstappen van flessen gas naar een gas netwerk met propaan gas. Dan kost een m3 namelijk voortaan iets meer dan 4 euro. Aangezien hij daar permanent verblijft, kost dit waarschijnlijk een behoorlijke duit. Kan iemand een reken voorbeeld geven met als referentie aardgas?
- God's wegen zijn ondoorgrondelijk. -

Berichten: 2.337

Re: volume propaan fles

Dat hangt af van de druk. (Gas neemt zo een groot mogelijk volume in)

Over die calorische waarde kan ik je helaas niet helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: volume propaan fles

Propaan heeft een dichtheid van 0,516 g/ml (bij 10 C).

67 Liter propaan weegt dus 34,6 kg.

Deze hoeveelheid staat gelijk aan 785 mol (als je dat iets zegt, anders lees je hier maar overheen).

Bij kamertemperatuur en 1 atm druk heeft een mol ideaal gas een volume van 22,4 liter.

De 785 mol heeft dan een gasvolume (bij kamertemperatuur en 1 atm druk) van 17600 liter, oftewel 17,6 m3.

Samenvattend: 67 liter propaan is gelijk aan 17,6 m3 in gasvorm.

Ik vind voor de calorische waarde van aardgas: 31,65 - 35,17 MJ/m3. (Aardgas wisselt wat van samenstelling).

Voor de calorische waarde van propaan: 93,6-101 MJ/m3.

Mijn moeder zei altijd: propaan brandt veel heter dan aardgas. Of dit chemisch gezien correct is, weet ik niet zo snel. Feit is wel dat de verbranding van propaan meer energie levert dan verbranding van dezelfde hoeveeheid aardgas.

Edit: verduidelijking aangebracht.

Berichten: 2

Re: volume propaan fles

Marjanne schreef:Propaan heeft een dichtheid van 0,516 g/ml (bij 10 C).

67 Liter propaan weegt dus 34,6 kg.

Deze hoeveelheid staat gelijk aan 785 mol (als je dat iets zegt, anders lees je hier maar overheen).

Bij kamertemperatuur en 1 atm druk heeft een mol ideaal gas een volume van 22,4 liter.

De 785 mol heeft dan een gasvolume (bij kamertemperatuur en 1 atm druk) van 17600 liter, oftewel 17,6 m3.

Samenvattend: 67 liter propaan is gelijk aan 17,6 m3 in gasvorm.

Ik vind voor de calorische waarde van aardgas: 31,65 - 35,17 MJ/m3. (Aardgas wisselt wat van samenstelling).

Voor de calorische waarde van propaan: 93,6-101 MJ/m3.

Mijn moeder zei altijd: propaan brandt veel heter dan aardgas. Of dit chemisch gezien correct is, weet ik niet zo snel. Feit is wel dat de verbranding van propaan meer energie levert dan verbranding van dezelfde hoeveeheid aardgas.

Edit: verduidelijking aangebracht.
Bedankt ik weet weer genoeg. Knap hoor!
- God's wegen zijn ondoorgrondelijk. -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: volume propaan fles

Bedankt ik weet weer genoeg. Knap hoor!


Deze gegevens alleen gebruiken onder vermelding van de herkomst (dit mooie Forum), hoor !!! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: volume propaan fles

Mijn moeder zei altijd: propaan brandt veel heter dan aardgas. Of dit chemisch gezien correct is, weet ik niet zo snel.
Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic_flame_temperature is de maximale verbrandingstemperatuur van propaan in lucht 30 graden hoger dan die van aardgas. Geen significant verschil.

Reageer