kolom verlengen bij een HPLC

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 53

kolom verlengen bij een HPLC

Stel, ik heb een 12,5 cm kolom met een volumesnelheid van 0,8 ml/min en een druk van 125 atm. Als ik de kolom verleng tot 25 cm bij gelijkblijvende volumesnelheid wat gebeurt er dan met de druk?

Ik dacht zelf dat de druk gaat afnemen omdat je je kolom 2x keer zo lang hebt gemaakt. (dit is een vermoeden)

Heeft iemand misschien een beter antwoord..?

alvast bedankt!
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 2.399

Re: kolom verlengen bij een HPLC

De druk neemt toe met een factor 2. Er is meer energie nodig om de vloeistof door de kolom te persen. Als de druk zou afnemen, dan zou men bijna oneindig lange kolommen gebruiken. Druk is de limiting factor in HPLC kolommen, deeltjes grote, lengte van de kolom, diameter alles is een trade off

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: kolom verlengen bij een HPLC

Dank je wel Napoleon1981. :D
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 184

Re: kolom verlengen bij een HPLC

De druk die je weergeeft is het eigenlijk het drukverschil tussen het begin van de kolom en het eind van de kolom.

Als je nu eenzelfde kolom ervoor of erachter plaatst dan zal deze een even groot drukverschil hebben.

Voor het drukverschil van het totale systeem (van de twee kolommen) zal dus de druk hoger zijn dan van een kolom.

Je zou het kunnen vergelijken met een kolom water van 10 meter die rechtop staat. De druk van een kolom is 1 bar, verhoog je die kolom tot 2* de lengte dan zal de druk evenredig toenemen.

Berichten: 2.399

Re: kolom verlengen bij een HPLC

Ik vind dat laatste een slecht voorbeeld. De druk bij een HPLC wordt geregeld door een pomp en niet door de kolom. De pomp wil de flow constant houden en op het gewenste niveau. De pomp zal de druk omhoog gooien wanneer de flow te laag is. Er is dus meer druk nodig wanneer de kolom langer wordt om de vloeistof door de kolom te persen met dezelfde flowrate.

Berichten: 677

Re: kolom verlengen bij een HPLC

Een benaderende formule voor de berekening van de drukval over een kolom in HPLC is de volgende:

P = {206,85.L.η}/ tM.dp2

Hierin is P de drukval in bar, L de lengte in cm, η de viscositeit van het eluent in cP,

tM de mobiele fasetijd in min. en dp de deeltjesdiameter in µm

De drukval is dus inderdaag recht evenredig met de kolomlengte.

Berichten: 67

Re: kolom verlengen bij een HPLC

Is dit niet gewoon de wet van Poiseuille?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kolom verlengen bij een HPLC

Jawel, maar een aangepaste, omdat dit geen holle buis is, maar tot de nok is gevuld met pakkingsmateriaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: kolom verlengen bij een HPLC

Hey, dat is echt een handige formule. Gelijk onthouden. Dank je wel!!

Zou je deze formule ook kunnen gebruike voor de GC?

Ik neem aan dat deze term (dp de deeltjesdiameter in µm) wegvalt als je een capillaire kolom heb?
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 1.122

Re: kolom verlengen bij een HPLC

Ik denk het niet. Fysische eigenschappen van een gas zijn niet te vergelijken met die van een vloeistof.....

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: kolom verlengen bij een HPLC

ohja! en nog een klein vraagje wat betreft HPLC.

Wat is migratiesnelheid?
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 1.122

Re: kolom verlengen bij een HPLC

De migratiesnelheid zal de flowsnelheid zijn. Oftewel de snelheid waarmee de vloeistof door het systeem spoelt.

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kolom verlengen bij een HPLC

Ik denk het niet. De flowsnelheid is van je oplosmiddel, de migratiesnelheid is de snelheid van de opgeloste stoffen. Elke stof heeft een eigen migratiesnelheid.

Berichten: 1.122

Re: kolom verlengen bij een HPLC

ah natuurlijk. Stomme redenatiefout...:)

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: kolom verlengen bij een HPLC

thnx!! nu kan ik wel weer uit de voeten :D Afbeelding
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Reageer