[scheikunde] Pepers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 46

[scheikunde] Pepers

Hallo,

Wij doen voor een project op school een onderzoek naar hete pepers.

We hebben een heleboel info gevonden over de stof capsaicine,

maar over de groei van capsaicine in de peper kunnen we niets vinden.

Is er misschien iemand die ons hierbij kan helpen ??

Verder weten we ook capsaicine goed oplost in vetten en olien,

vandaar dat 'blussen' met melk of sterke alcoholische dranken het branderige gevoel doet verdwijnen, maar waarom verergert water of bijvoorbeeld bier (geen sterke alcoholische drank) het gevoel? We weten dat het hierin niet oplost, maar kunnen er niet achter komen waardoor het gevoel juist versterkt wordt.

Verder willen we graag nog iets weten over het effect van capsaicine op de mens.

Op de ene site staat dat cellen gedood kunnen worden door deze stof, en dat bijvoorbeeld kanker veroorzaakt kan worden. Op de andere site staat weer dat het kanker helpt 'bestrijden'.

Kan iemand ons hiermee helpen??

Vriendelijke groet,

Aantal hopeloze chemiestudenten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Pepers

Wat bedoel je met "over de groei van capsaicine in de peper kunnen we niets vinden"? Wil je weten hoe het in pepers wordt gevormd?

Als het branderige gevoel wordt versterkt door bier of water, zou dat misschien kunnen zijn doordat door het waterige karakter de capsaicine als het ware gaat samenklonteren. Dat zal vast en zeker de sensatie van het branderige verergeren. Maar aangezien het wel over lage concentraties gaat, vraag ik me af hoe waarschijnlik dat scenario is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)


Berichten: 46

Re: [scheikunde] Pepers

Met de groei van capsaicine in de peper bedoelen we inderdaad hoe het zich ontwikkelt in de peper.

En in ieder geval bedankt voor de tip van het samenklonteren,

dit gaan we onderzoeken. Het gaat dan misschien wel over lagere concentraties, maar als je zelf weleens pepers eet zul je misschien wel merken dat als je water drinkt dat enkele seconden later het branderige gevoel sterker terugkomt.

Daar konden we tot nu toe geen verklaring voor vinden.

Maar wat bedoel je precies met het 'waterige karakter' van capsaicine?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Pepers

Ik denk dat capsaicine door water over de gehele mond verspreid wordt. Als het water wegzakt, heb je ineens overal capsaicine zitten.

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Pepers

Non-prescription Compound Found In Chillies Destroys Cancer Tumours Safely

UK scientists have shown that capsaicin, the chemical that burns your mouth when you eat chillies and an active ingredient of over the counter drugs, can kill cancer cells with little or no harmful side-effects.

The study is published in the journal Biochemical and Biophysical Research Communications.

The team that conducted the research came from the Universities of Nottingham in England and Cardiff, in Wales, and was led by Dr Timothy Bates, who is a member of the Medical Research Council (MRC) College of Experts.

The researchers believe that capsaicin, and other similar compounds, attack the mitochondria of cancerous cells, causing them to "switch off" and die (apoptosis, or cell death) without harming surrounding tissue. Mitochondria are organelles (tiny granules of tissue with their own DNA) that live inside the cells of our bodies and convert nutrients into ATP - the chemical fuel that feeds our cells with energy.

Dr Bates, who is an international expert in anti-cancer drug development and mitochondrial research in particular, said this discovery might explain the low incidence of cancer in countries where they eat a lot of chillies like Mexico and India.

From a development view this discovery is exciting for two reasons. First, because capsaicin and related compounds already exist in food that is eaten regularly, they are already safe, readily available and not unknown. Secondly, and perhaps more importantly as far as development costs and timescales go, these compounds have already been approved for use in a range of drugs such as skin ointments to treat psoriasis and neuralgia. Converting their use to treat cancer would be much cheaper and quicker compared to starting from scratch with a new compound.

Dr Bates and his colleagues tested the capsaicin on H460 human lung cancer cells, which is recognised as the "gold standard" for new anti-cancer drugs. However, they also tested similar compounds on pancreatic cancer cells and found the same effect - the tumour cells died off leaving the surrounding tissue intact. This is a very exciting result because pancreatic cancer has a five-year survival rate of less than one per cent and is currently one of the most stubborn cancers to treat.
Uit de Engelse versie van "The Journal of Chinese Medicine".

Geef eens capsaicin and cancer in op Pubmed, daar staat er info genoeg over dit onderwerp.

Bij mijn weten veroorzaakt capsaicine apoptose van kankercellen en voorkomt het zo dus kanker (of remt het ontstaan ervan af).

Re: [scheikunde] Pepers

Een review over risico's van capsaicin

een van de opmerkingen van de auteurs

Although the genotoxicity, carcinogenicity, and tumor promotion potential of Capsaicin have been demonstrated, so have opposite effects.

bron: Final report on the safety assessment of capsicum annuum extract, capsicum annuum fruit extract, capsicum annuum resin, capsicum annuum fruit powder, capsicum frutescens fruit, capsicum frutescens fruit extract, capsicum frutescens resin, and capsaicin

Author(s): Johnson W (Johnson, Wilbur)

Source: INTERNATIONAL JOURNAL OF TOXICOLOGY 26: 3-106 Suppl. 1, 2007

Ik zou er maar niet zomaar van uitgaan dat het een geschikt middel is tegen kanker je kunt jezelf op lange termijn nog wel eens tegenkomen.

Berichten: 46

Re: [scheikunde] Pepers

Bedankt voor jullie reacties,

we zijn er nog niet helemaal uit, en hebben ook nog geen feiten,

maar we gaan ermee aan de slag.

Berichten: 46

Re: [scheikunde] Pepers

We zijn eruit! :D

We hebben onze vraag ook op een engelstalig forum geplaats,

en we zijn er nu achter dat capsaicine zelf een olie is.

Dat beantwoord natuurlijk gelijk de vraag.

Over de vraag dat capsaicine goed is zijn de meningen nog verdeeld.

Er is ook nog niet voldoende onderzoek naar gedaan,

maar het feit dat er apoptose van kankercellen optreedt is in ieder geval een feit.

Verder zijn er zowel positieve als negatieve uitslagen van enkele onderzoeken over het gebruik van capsaicine, maar onze belangrijkste vraag is beantwoord.

Bedankt voor de moeite iedereen! :)

Berichten: 266

Re: [scheikunde] Pepers

Zuivere capsaicine is een kristallijne stof. Het is zo toxisch dat er met volledige lichaamsbescherming moet gewerkt worden. Bij een extractie wordt meestal een olie bekomen, maar dat komt door de onzuiverheden. Na een aantal herkristallisaties of over kolom bekom je dan het zuivere product dat een poeder is. Probeer maar Afbeelding

Van wiki

The American Association for Cancer Research reports studies suggesting capsaicin is able to kill prostate cancer cells by causing them to undergo apoptosis. [5] The studies were performed on tumors formed by human prostate cancer cell cultures grown in mouse models, and showed tumors treated with capsaicin were about one-fifth the size of the untreated tumors. It has long been noted that in Thailand, where lots of spicy food is consumed, there is very low incidence of gastrointestinal cancers, including colorectal and stomach cancers, compared to the rest of Asia, including Japan and China.[citation needed] Mexico also has low rates of the same cancers compared to the USA.[citation needed]

Another study carried out at the University of Nottingham suggests capsaicin is able to trigger apoptosis in human lung cancer cells as well.[6]

Capsaicin is also the key ingredient in the experimental drug Adlea, which is in Phase 2 trials as a long-acting analgesic to treat post-surgical and osteoarthritis pain for weeks to months after a single injection to the site of pain.[citation needed]

^ American Association for Cancer Research (2006). Pepper component hot enough to trigger suicide in prostate cancer cells. Retrieved on January 27, 2007.

^ BBC News (2007). How spicy foods can kill cancers. Retrieved on January 09, 2007.

Berichten: 46

Re: [scheikunde] Pepers

Misschien een beetje krom beschreven van me. :oops:

Zover als we nu zijn weten we dat capsaicine een 'olie-achtige' stof is (dus eigenlijk geen olie zelf) bij kamertemperatuur is het gewoon een vaste stof,

in pepers bijvoorbeeld, maar deze vaste stof lost wel op in olie (of vet).

Vandaar dat ook het branderige gevoel verdwijnt als je bv melk drinkt.

Het smeltpunt ligt bij 60-65 graden, en dan wordt het wel een 'vloeibare olie'.

Maar in ieder geval nog bedankt voor de info.

We wilden inderdaad via practicum controleren of capsaicine echt zo heet als in de theorie beschreven staat, maar dit raadde onze docent al direct af :P

Ook niet voor niks.

Berichten: 266

Re: [scheikunde] Pepers

Het is geen "olieachtige" stof. Zuiver is het gewoon een wit kristallijn poeder.

En qua oplosbaarheid: Het is een hydrofobe stof, dus oplosbaar in apolaire solventen zoals EtOH, Heptaan, IPA, DCM.... Daarom dat water niet helpt, een pintje nauwelijks, maar een vodka wel bij het blussen van peppers.

Berichten: 46

Re: [scheikunde] Pepers

Van dat water wist ik, maar op dat amerikaanse forum ofzo zeiden ze dat capsaicine een olie-achtige stof was. Dit heb ik nagezocht op google en enkele andere sites en daarop kom ik toch ook veel tegen dat capsaicine een olie-achtige stof is of er staat zelfs dat capsaicine de olie in pepers is.

Dit komt bv ook van een site: 'De scherpte van zo"n pepertje komt van de stof capsaicine, een etherische olie in de zaden'.

Het gaat hierbij dan ook niet om pure capsaicine, maar we bedoelen alleen de capsaicine in pepers zelf.

Nog even een vraagje ... dat het goed oplost in alcohol en vetten is dat omdat 'olie' en een soortgelijk iets als olie of vet goed in elkaar oplost?

Alcohol lijkt toch niet echt op een vet.

Misschien even een stomme vraag maar ik begin toch een beetje te twijfelen aan enkele antwoorden die ik op dat andere forum heb gekregen 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Pepers

Het smelttraject van capsaicine is, zoals ik ook vind, 62-65 °C. De zuivere stof is dus bij kamertemperatuur echt wel een vaste stof en geen olie.

Dat het slecht in water oplost en beter in andere vetten of alcohol heeft te maken met polariteit. Vetten zijn apolair, water is polair, alcohol zit er zo´n beetje tussen in. Capsaicine is, naar mijn schatting, matig apolair. De oplosbaarheid zal dan in alcohol misschien minder zijn dan in vetten of oliën, maar in ieder geval beter dan in water.

Vergelijk het eens met motorolie of olijfolie. Deze lossen vrijwel niet in water op. Wel heel goed in apolaire oplosmiddelen als terpentine. In alcohol lossen ze ook redelijk op. Dit is hetzelfde effect als bij capsaicine.

Dat de ´hitte´ door capsaicine erger wordt als je water drinkt, kan ik niet verklaren. Maar denk eens over het volgende:

Capsaicine zit op je tong, in een etensbolletje dat een emulsie is van vet, water en allerlei andere verbindingen. Nu spoel je met water: de wateroplosbare verbindingen drijven met het water weg. De vetten en capsaicine blijven op je smaakpapillen achter en zoeken elkaar op, net als olie in een teflon pan. De capsaicine concentreert zich dan op een kleiner oppervlak en ook wordt de concentratie hoger, omdat de wateroplosbare verbindingen weg zijn gespoeld. Dat zou verklaren waarom het voor het gevoel ´heter´ wordt. Het is maar een gedachtespinsel; enige autoriteit kun je hieraan niet verbinden. ;)

Berichten: 46

Re: [scheikunde] Pepers

Haha, ok bedankt.

Mijn theorie was, zoals geloof ik al eerder op dit forum vermeld door iemand,

dat de capsaicine gedeeltelijk boven het water blijft drijven als je met water spoelt, en dan weer verspreid over je tong terecht komt,

maar wat je zegt dat het elkaar juist opzoekt is inderdaad wel waar,

in ieder geval met olijfolie in de pan zie je dat vaak genoeg.

Maar ook in het laatste geval verergert het gevoel.

Op dat amerikaanse forum heb ik een artikel van iemand gekregen waarin stond dat een bepaald ionkanaaltje (TRPV1 geloof ik) gestimuleerd wordt tot opengaan door water, en juist gestimuleerd wordt om dicht te gaan door vetten en olien ofzo.

Maar of dit klopt moet ik nog controleren.

Wel weet ik al dat TRPV1 een soort van hitte-receptor is die in ieder geval open gaat staan door capsaicine.

Reageer