aluminiumchloride verwarmen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

aluminiumchloride verwarmen

dag mensen,

Even een vraagje over ALCL3 opgelost in HCL.

We hebben deze oplossing op een papier gesmeerd, gewacht tot het droog was en tot slot verwarmt door een brander voorzichtig een paar cm onder het papier te houden zodat er uiteindelijk een duidelijk donkere vlek te zien was op het witte papier.

Duidelijk onstaat er roetvorming op het papier.

Maar wat zorgt ervoor dat de roetvorming op de ingesmeerde plaats zoveel groter is dan op de niet-ingesmeerde plaats, ofwel, welke deeltjes zijn verantwoordelijk voor die roetvorming?

Wie kan helpen?

Dank :D

Berichten: 3.145

Re: aluminiumchloride verwarmen

Is hier sprake van roetvorming, of is het het papier dat verkoolt? Het lijkt mij het laatste.

Op de plek waar het papier is ingesmeerd heb je een dikkere laag met materiaal en het papier kan daar minder goed zijn warmte afstaan en verkoolt daardoor sneller. Ook zonder verbranding kun je wel degelijk verkoling krijgen.

Berichten: 30

Re: aluminiumchloride verwarmen

aaaah, is het zo simpel ;)

wel een maar:

Is dat dan het geval bij elk stofje, of zijn er maar een aantal stoffen waarbij dit kan voorkomen?

Tenminste onze TOA tipte ons dat we het goed met deze stof konden doen. Lijkt me dat het dan niet met elk stofje kan

Berichten: 30

Re: aluminiumchloride verwarmen

wat is dan precies het verschil tussen verbranding en verkoling?

Tenminste ik vind het nogal simpel gezegt dat daar waar er meer stof zit, er sneller verkoling plaatsvindt. Als ik naar de (mogelijk) reagerende stoffen kijk, zie ik er geen die kunnen reageren tot vast koolstof.

Berichten: 3.145

Re: aluminiumchloride verwarmen

Verkoling is een pyrolyse-reactie. Grotere moleculen vallen door de hitte uiteen in kleinere moleculen, dit kan zelfs tot vorming van koolstof leiden (dus verkoling). Voor dit effect is het van belang dat er geen zuurstof bij kan komen.

Verbranding is in feite ook pyrolyse, maar dan gevolgd door oxidatie van de kleinere ontledingsproducten. Bij deze oxidatie komt veel energie vrij, genoeg om omliggend materiaal ook weer pyrolyse te doen ondergaan en dan kan dat ook weer geoxideerd worden door luchtzuurstof. Etc. etc.

Zoiets wordt ook wel "brand" genoemd :P

Berichten: 30

Re: aluminiumchloride verwarmen

kwartje is gevallen , dankje ! :D

Reageer