ICP: te grootte verschillen resultaten golflengte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

ICP: te grootte verschillen resultaten golflengte

Hallo,

Ik heb een probleem met een ICP. Als ik de ICP met de standaarden gekalibreerd heb en ik Meet de standaarden voor de tweede keer, dan krijg ik te grootte verschillen in de resultaten van beide golflengte van aluminium en van silicium. Ik heb 3 standaarden gemaakt met Al en Si. De golflengte die ik gebruikt heb om de elementen te bepalen, zijn: Al394,4; Al396,1; Si212,4 en Si 251,6.

Mijn vragen zijn:

- hoe komt dit?

- hoe kan dit opgelost worden?

Bij voorbaat dank,

Koen

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: ICP: te grootte verschillen resultaten golflengte

Voordat je gaat calibreren is het belangrijk dat er geen grote fluctuatie optreedt in de temperatuur van je optiek. Meestal wordt stikstof of argon gebruikt om te spoelen en als dat van buiten komt, kan dat best wel erg koud zijn.

Het is dus zaak om minstens een half uur voordat je gaat meten het plasma te ontsteken en aangezuurd water te verstuiven.

De golflengten voor Al die ik heb gebruikt zijn 308,215 nm (storing van o.a. Mn V Fe) en 396,152 nm (storing van Mo en Cu)

De golflengten voor Si zijn 251,611 en 288,158

Om een duidelijk antwoord te geven op je probleem, moet men wel weten met wat voor type ICP je werkt. succes, 8-)

Berichten: 7

Re: ICP: te grootte verschillen resultaten golflengte

Hallo opajuup,

Bedankt voor de reactie. Het Argon heb ik gedurende 15 min. voor de meting laten branden, dus daar zou het aan kunnen liggen.

De ICP waarmee ik werk is een iCAP 6300 Duo van Thermo Scientific.

Reageer