Verslag GC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Verslag GC

hey,

Ik ben bezig aan een verslag over een uitgevoerde gaschromatografie, Het is reeds af op het besluit na, dit moet begerijpelijk zijn maar alles omvatten.

Ook een belangrijke onderdeel is het principe van een GC.

Ik had gehoopt dat iemand met grodige chemiekennis er eens wou naar kijken en me zeggen wat er beter kan. Ik zal het hele verslag in de bijlage zetten mocht er iets onduidelijk zijn**.

Het is een 'zelfgemaakte' proefopstelling, we gebruiken Waspoeder als stationaire fase en Aardgas als mobiele fase. We injecteren eerst Hexaan en dan Ether en hierna een mengsel vand eze 2 stoffen.

**blijkbaar geen mogelijkheid voor bijlage hier, ik zal de link naar'n uploadsite geven zodra het online is.
Doelstelling:

Het bepalen van de samenstelling van de te verdampen mengsels.

Principe:

De essentie van iedere chromatografiesysteem is een stilstaande stationaire fase waar een mobiele fase langs stroomt. De mobiele fase bij gaschromatografie is het draaggas, in dit geval aardgas. De stationaire fase is het waspoeder.

Een mengsel wordt aangebracht bij de stationaire fase aan het begin van het stromingstraject van de mobiele fase. Hierbij zal het door verhitting in de injectiepoort snel verdampen en als "monsterwolkje" met de mobiele fase mee- stromen. De stoffen in het gas verdelen zich tussen de stationaire en de mobiele fase.

De stationaire fase heeft een bepaalde aantrekkingskracht op de stoffen in de gasfase (afhankelijk van de polariteit van de stationaire fase en de temperatuur in relatie met het kookpunt van de stoffen) waardoor de ene stof langzamer door de kolom loopt dan een andere. Hierdoor komen verschillende componenten er na verschillende tijden uit. Dit is de retentietijd

Dat gebeurt op basis van de polariteit van deze bindingen. Ether is polair en wil dus graag met het polaire silicagel in het waspoeder binden, maar wordt ondertussen ook meegenomen door het aardgas.

Op submicroscopisch vlak: moleculen zijn altijd in dynamisch evenwicht tussen de vrije en de geadsorbeerde vorm. Dwz elke keer wanneer er moleculen worden geadsorbeerd zullen er weer andere gedesorbeerd worden.

Een stof die door de ligging van het evenwicht voornamelijk in de mobiele fase voorkomt zal snel door de mobiele fase worden meegevoerd. De moleculen van een stof die zich op grond van zijn evenwicht voornamelijk in de stationaire fase bevindt zal zich minder snel met de mobiele fase mee kunnen verplaatsen.
Nu voer je de proef uit, je ''ontdekt'' dat hexaan en ether een verschillende retentietijd hebben en dat een mengsel 2 verschillende retentietijden heeft, diet moet je veklaren in een besluit:
Besluit:

We merken dat de verschillende stoffen een verschillende retentietijd hebben, dit is te wijten aan de affiniteit van de stoffen met de silicagel in het waspoeder. Dit is afhankelijk van de polariteit; we gebruikte een polaire kolom (silicagel) waardoor de polaire stoffen zich makkelijker in stationaire fase gaan bevinden en de apolaire stoffen makkelijker met de mobiele fase worden meegnomen. In dit geval gebruikte we het polaire ether en apolaire hexaan, hierdoor was de retentietijd van hexaan kleiner als die van ether.

Wat we ook merkten is wanneer we een mengsel nemen van 2 verschillende stoffen die allebei een andere retentie hebben (hexaan/ether) zullen er 2 vlammetjes zichtbaar zijn. Dit wijst dat de stoffen worden gescheiden en er op andere momenten uitkomen. Een chromatografie is dus een goede manier om 2 stoffen te scheiden op basis van hun affiniteit met de stationaire fase.

Bij een polaire kolom heeft de polaire stationaire fase een grote affiniteit voor polaire stoffen en slechts een geringe affiniteit voor apolaire stoffen. Als een mengsel van hexaan en ether wordt gescheiden met een apolaire kolom, dan komt ether het eerst uit de kolom. Wordt dit zelfde mengsel gescheiden met een polaire kolom, dan zal hexaan het eerst uit de kolom komen.
Alvast iedereen bedankt!

Berichten: 2.399

Re: Verslag GC

Je hebt goed begrepen waar het om draait. Het gaat om het verdelings evenwicht van een stof tussen stationaire en mobiele fase.
Dat gebeurt op basis van de polariteit van deze bindingen. Ether is polair en wil dus graag met het polaire silicagel in het waspoeder binden, maar wordt ondertussen ook meegenomen door het aardgas.
Ik vind deze zin alleen niet mooi aansluiten. Dat gebeurd? Wat gebeurd? Retentie tijd? Schrijf bijvoorbeeld iets als: Het scheidingsmechanisme bij gas chromatografie is de verdeling van een stof over de mobiele fase en de stationaire fase. De stationaire fase is de polaire fase en de mobiele fase de apolaire fase. Een polaire stof zal dus meer nieging hebben om de mobiele fase te verlanten en naar de stationaire fase te gaan.

Berichten: 18

Re: Verslag GC

bedankt!, ik zal het zeker aanpassen, nog iemand suggesties?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verslag GC

Bij een polaire kolom heeft de polaire stationaire fase een grote affiniteit voor polaire stoffen en slechts een geringe affiniteit voor apolaire stoffen. Als een mengsel van hexaan en ether wordt gescheiden met een apolaire kolom, dan komt ether het eerst uit de kolom. Wordt dit zelfde mengsel gescheiden met een polaire kolom, dan zal hexaan het eerst uit de kolom komen.

Ik zou dit omdraaien.

Dus:

Bij een polaire kolom heeft de polaire stationaire fase een grote affiniteit voor polaire stoffen en slechts een geringe affiniteit voor apolaire stoffen. Als een mengsel van hexaan en ether wordt gescheiden op een polaire kolom, dan komt hexaan het eerst uit de kolom. Wordt dit zelfde mengsel gescheiden op een polaire kolom, dan zal ether het eerst uit de kolom komen.

De reden: de continuiteit vasthouden. Je geeft een uitleg over de werking van een polaire kolom. Direct daarna geef je een voorbeeld van een apolaire kolom, en om daarna weer terug te vallen op een polaire kolom.

Omdat men niet alle woorden in een zin leest, zal men nog het woord "polair" in gedachten hebben.

Volgens mij is het ook "scheiden OP een kolom".

Berichten: 18

Re: Verslag GC

Hier is trouwens het hele verslag:

Klik hier om te Dowloaden (400kb)

Indien de link het niet doet -> http://www.megaupload.com/?d=YUO2F1JG hier staat hij ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verslag GC

Mja om heel even te zeuren, ik vind het lettertype vervelend. Gangbaar is helaas toch Times New Roman.

Dit betekent dat de tekst op zich goed is ;)

Re: Verslag GC

Ik heb even na je verslag gekeken en zie een paar niet zaken die niet in orde zijn.

Bij materialen staat:

o Bunsenbrander

o Benzeen

Benzeen wordt zover ik kan zien niet gebruikt en anders ontbreken de R en S zinnen.

en de volgende vraag ?

1) Welke component uit het mengsel ethoxyethaan/benzeen verliet het eerst de kolom? Hoe kom je tot dit besluit?

Berichten: 18

Re: Verslag GC

Goed opgemerkt, we hadden eerst benzeen gebruikt maar besloten dan toch om hexaan te gebruiken. Ik heb dus het labo moeten veranderen later.

Morgen is inleverdatum, ik ben beniewd welk reultaat het me gaat opleveren.

Suggesties nog steeds welkom

Berichten: 18

Re: Verslag GC

Een kleine vraag, wanneer je een flesje cognac enkele jaren laat staan in je kelder, is dan na al die tijd het ethanolgehalte nog steeds identiek? Zo niet, hoe verklaar je dat.

Reageer