[scheikunde] oppervlakte bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 119

[scheikunde] oppervlakte bepalen

hoi iedereen.

Ik moet hier op mijn werk een proef op gaan stellen voor het bepalen van de nickel release van een bepaalt object. dit kunnen zijn clips van tassen, gespen van broeken en ga zo maar door..

Wat ik nu moet doen is het volgende, ik moet een metale clip een week lang in een verdunde salpeterzuur oplossing hangen en na die week de clip verwijderen uit de oplossing en dan met de ICP de nikkel meten die in oplossing is ggeraakt.Afbeelding

de clips op de tas moet ik dus de nickelrelease van bepalen.

Nu ken ik de formule voor oppervlakte al(duh!!) l*b.

Maar kan iemand mij vertellen hoe ik de oppervlakte meet/bereken van een materiaal dat niet recht is en ook geen glad oppervlak heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] oppervlakte bepalen

Tja, dat kan lastig zijn als je het heel erg precies wil bepalen. Maar als je het mag schatten is het al een stuk makkelijker.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 119

Re: [scheikunde] oppervlakte bepalen

ja dat wel.

Alleen het resultaat moet in microgram/cm2/week.

dus zo'n klein objest in cm2 schatten is echt heel onnauwkeurig.

het zou best kunnen dat je volgens de methode mag schatten (zou ook de 40% afwijking verklaren) alleen ik vroeg me dus af of het niet beter kon.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] oppervlakte bepalen

In ons lab doen wij dit met raar gevormde stukken bouwstof, zoals stukken cement of beton. Deze worden aan een zogenaamde standtest onderworpen, waarna je in het 'extract' allerlei verbindingen bepaalt. De afgifte wordt uitgedrukt in µg/cm2.

Analogie met jouw probleem is er dus wel.

Wij bepalen de oppervlakte van zo'n onregelmatig gevormd stuk als volgt:

Knip een vierkant stuk papier uit met een exact bekend oppervlakte. Weeg dit.

Leg nu het monster op een vel van hetzelfde papier en trek de omtrek na. Doe dit met alle zes zijden van het monster (steeds op een ander vel natuurlijk).

Knip alle zes stukken papier uit en weeg deze. De totale oppervlakte volgt m.b.v. de massa en de oppervlakte van het viekante stuk papier.

Soms is het moeilijk om zes zijden aan een stuk steen te herkennen. Het is en blijft een schatting, maar de methode voldoet in het algemeen goed.

Kun je hier iets mee?

Ik kan me voorstellen dat je de oppervlakte van de zijkant van je clip bepaalt door het meten van de dikte en van de omtrek binnenkant en buitenkant (m.b.v. de diameters).

Berichten: 119

Re: [scheikunde] oppervlakte bepalen

Das idd een goeie!

ik neem aan dat jullie gewoon printpapier gebruiken?

en wat is bij jullie de gemiddelde afwijking? als ik vragen mag natuurlijk:)

maar in ieder geval beter dan schatten

dank je wel!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] oppervlakte bepalen

en wat is bij jullie de gemiddelde afwijking? als ik vragen mag natuurlijk:)
Dat weet ik niet... Het punt is dat je de ´ware´ oppervlakte niet kent. Dus we kunnen het resultaat niet toetsen. Dat zou wel gaan met een mooi gevormde steen. Maar ja..., dan komt het natuurlijk ook goed uit.

Ik denk dat het bij jou clip goed moet werken. Volgens mij heb je maar twee regelmatig gevormde zijden en een oppervlakte gevormd door de dikte.

Edit: inderdaad gebruiken wij daar eenvoudigweg printpapier voor. De stukken papier mag je vouwen. Wij meten ze op een analytische balans.

Berichten: 119

Re: [scheikunde] oppervlakte bepalen

mooi

hier kan ik voorlopig even mee door..

dank je wel!!!!

Berichten: 365

Re: [scheikunde] oppervlakte bepalen

is een paperclip niet gewoon een cylinder? dus diameter bepalen lengte bepalen en dan zit je dnek ik aardig ind e buurt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] oppervlakte bepalen

Maar het gaat dan ook niet om een paperclip. Heb je de openingspost gelezen?

Reageer