werking kwikchloride CZV-bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

werking kwikchloride CZV-bepaling

Op ons werk zijn we bezig met CZV-analyses. We weten dat kwiksulfaat wordt toegevoegd om de storing van chloride te elimineren. We zouden nu graag willen hoe de kwiksulfaat werkt. Welke reacties vinden er plaats (is ook nodig voor een stageverslag). De voorschriften gaan uit van kwik(II)sulfaat, maar Hg(II) is goed oplosbaar met Chloride. Hg(I) geeft wel een neerslag met chloride en dat vormt het een dubbelion. Wordt met de kwik(II)sulfaat nu het dubbelion van kwik(I) bedoelt of toch het 2-waardige kwik?

Aron en Ronald

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: werking kwikchloride CZV-bepaling

Het tweewaardig kwikion wordt bedoeld.

HgCl2 slaat inderdaad niet neer. Er wordt een complex HgCl42- gevormd. Door de complexering wordt het chloride niet geoxideerd door het dichromaat.

Met bromide doet het kwikion dit niet. Bromide wordt dus wel door het dichromaat geoxideerd. In NEN 6633 (de norm voor CZV) staat dat je voor bromide moet corrigeren als het gehalte in het ingezette analysemonster groter is dan 0,6 mg.

Berichten: 278

Re: werking kwikchloride CZV-bepaling

Wij zijn sinds kort over gegaan op NEN ISO 15705.

In NEN 6633 is een verwijzing naar deze norm en dan kun je met van die COD buisjes aan de gang. Een stuk minder bewerkelijk in ieder geval dan NEN6633.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: werking kwikchloride CZV-bepaling

Die verwijzing is er inderdaad, maar hij is informatief. Er staat duidelijk bij dat de resultaten niet gelijkwaardig hoeven te zijn. ;)

Berichten: 278

Re: werking kwikchloride CZV-bepaling

Die verwijzing is er inderdaad, maar hij is informatief. Er staat duidelijk bij dat de resultaten niet gelijkwaardig hoeven te zijn. ;)
Welke norm lees je dan?

6633

of

15705?

Bij mij staat er het volgende in 6633:

"Voor de bepaling van CZV in (verdunde) monsters met een chloride gehalte lager dan 1000mg/l en een CZV lager dan 1000mg/l kan ook NEN-ISO 15705 worden toegepast. Bij deze methode worden kleinere hoeveelheden aan schadelijke stoffen gebruikt."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: werking kwikchloride CZV-bepaling

Er is een wijzigingsblad gekomen ergens in augustus dit jaar waarin deze tekst is genuanceerd. Hij bracht verwarring omdat veel mensen dachten dat met deze tekst zou worden aangegeven dat de twee methoden gelijkwaardig zijn. Dat is niet de bedoeling.

Overigens komt er in december weer een nieuwe versie van NEN 6633 uit. Ik weet dit omdat ik lid ben van de NEN-commissie die deze norm in beheer heeft. De nieuwe versie is weer gewijzigd voor met name de bepaling van CZV in zeer zoute watermonsters.

Berichten: 278

Re: werking kwikchloride CZV-bepaling

Dan doet onze update service (nog) niet goed z'n werk.

Ik weet verder zelf niet hoevaak de updateservice in een jaar gedaan moet worden door NEN. Denk dat wij dat wijzigingsblad nog ontvangen dan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: werking kwikchloride CZV-bepaling

Jij zult de bovenste toepassen. De onderste is de door mij bedoelde aanvulling.

Eind dit jaar komt de nieuwste versie uit.



  NEN 6633:2006 nl 

Type: Norm

Water en (zuiverings)slib - Bepaling van het chemisch zuurstofverbruik (CZV)

01 december 2006



 

  NEN 6633:2006/Ontw. A1:2007 nl 

Type: Norm

Water en (zuiverings)slib - Bepaling van het chemisch zuurstofverbruik (CZV)

01 juli 2007


Bron: www.nen.nl

Berichten: 278

Re: werking kwikchloride CZV-bepaling

Marjanne schreef: Jij zult de bovenste toepassen. De onderste is de door mij bedoelde aanvulling.

Eind dit jaar komt de nieuwste versie uit.



NEN 6633:2006 nl

Type: Norm

Water en (zuiverings)slib - Bepaling van het chemisch zuurstofverbruik (CZV)

01 december 2006





NEN 6633:2006/Ontw. A1:2007 nl

Type: Norm

Water en (zuiverings)slib - Bepaling van het chemisch zuurstofverbruik (CZV)

01 juli 2007


Bron: www.nen.nl
De bovenste bedoel ik dan ja.

Dan is dat ook weer duidelijk.

Reageer