[scheikunde] chloride bepaling inGibs

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] chloride bepaling inGibs

Ik wil graag weten hoe ik chloride kan bepalen in het gibs met de ICP( inductief gekopeld plasma) of met de SFA(segment flow analyse)?

Graag bedankt voor jullie reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] chloride bepaling inGibs

Ik denk niet dat je chloride met ICP kunt bepalen.

Wel met een SFA-analyser.

Ik neem aan dat je vraag betrekking heeft op hoe je het gips moet voorbehandelen...?

Ik zou het in stukken timmeren. Dan enkele stukken door een maalmolen halen. Hoe fijner hoe beter, maar 125 µm is zeker fijn genoeg.

Dan het gipspoeder extraheren met water. Het gips lost niet op in het water. In het waterextract chloride bepalen.

Het probleem met de chloridebepaling in een vaste stof is altijd dat je het met water moet extraheren. Je bepaalt feitelijk alleen het wateroplosbaar chloride. Stoffen als kwik(I)chloride en zilverchloride bepaal je niet mee. Dus nu maar hopen dat die niet in je gips zitten... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] chloride bepaling inGibs

Je zou het chloride uit het zilverchloride kunnen verdringen met natrium- dan wel kaliumthiocyanaat. Zilverthiocyanaat heeft een nog lagere oplosbaarheid dan zilverchloride, en dan zul je uiteindelijk natrium- dan wel kaliumchloride overhouden.

http://biologie.fali.nl/index.php/The/Volhard

Met een beetje ijzer(III)nitraat kun je zelfs controleren wanneer alle zilverchloride op is.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] chloride bepaling inGibs

Bedankt voor jullie reacties.

Mij Gibs is een in poeder vorm en nou hoe moet ik het gibs(monster) voorbehandelen zodat ik het in de SFA kan bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] chloride bepaling inGibs

Er zit geen zilverchloride en kwikchloride in gips.

Je kunt het monster extraheren met demiwater, 10 g gips met 100 ml water is geschikt.

Deze verhouding geeft een aantoonbaarheidsgrens van rond 1 mg/kg.

Het extract filtreren en meten op je SFA.

Reageer