Karamel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Karamel

Na een verbrandingstest zou ik het residu willen testen op al dan niet 'karamel zijn' (geur niet zo duidelijk). Is karamel oplosbaar in water (ik veronderstel van wel, want suikers ook?), of hoe kan je dit het beste testen? Er werd ook iets gezegd om het residu te testen met HCl maar ik weet niet of dit hier iets gaat opleveren

Grtz

Re: Karamel

Zou je de test eens kunnen beschrijven?

Karamel ontstaat bij verhitting van suikers tot ca 175 graden, als de temperatuur hoger wordt dan verkoold de suiker en heb je geen karamel meer over.

Berichten: 36

Re: Karamel

De test omvat gewoon het aanbrengen van wat poeder van de onbekende stof in een porseleinen schaaltje en dan verhitten boven de bunsenbrander (vlam bekijken, roetvorming, karamelisatie,...) Maar ik denk wel dat ik dan 'verkoolde' karamel heb na de verbranding (zeer zwart residu in schaaltje) dus niet meer oplosbaar in water veronderstel ik?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Karamel

Het lijkt mij dat dat inderdaad kool is. Niet meer te eten en niet oplosbaar in water.

Mijn oma maakte vroeger karamel uit suiker, als wij op bezoek kwamen. Gewoon in een steelpannetje op het gasfornuis. Maar even haar aandacht teveel bij onze gesprekken en wèg karamel... :D De temperatuur komt dus nauw.

Re: Karamel

Een onbekende stof verhiitten levert niet standaard karamelisatie op, dat is alleen maar als je onbekende stof suiker is of in ieder geval suiker bevat.

Als je je caramel wilt maken los je suiker eerst op in een beetje water en verhit dan de stroop langzaam waardoor je een regelmatige caremellisatie krijgt en blijf erbij want het kan zoals marjanne al aanduid opeens heel snel gaan.

Oja nog iets als het de goede kleur heeft snel afkoelen anders gaat de reactie door.

Berichten: 36

Re: Karamel

Oke bedankt voor de reacties.

Maar als ik dan zou stoppen en een beetje afkoelen wanneer ik merk dat er karamel aanwezig is, en dan water zou toevoegen in het porseleinen schaaltje, dan zou het aanwezige karamel wel moeten oplossen?

Re: Karamel

Wachten tot een mooi bruin en dan water erbij, oppassen het kan spatten en roeren tot de karamel is opgelost.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Karamel

Legolas87 schreef: Na een verbrandingstest zou ik het residu willen testen op al dan niet 'karamel zijn' (geur niet zo duidelijk). Is karamel oplosbaar in water (ik veronderstel van wel, want suikers ook?), of hoe kan je dit het beste testen? Er werd ook iets gezegd om het residu te testen met HCl maar ik weet niet of dit hier iets gaat opleveren

Grtz
Helaas is de structuur van eten te moeilijk om te kunnen bepalen of het wel of niet bv caramel is, dit zou je moeten proeven :)
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer