koper(II)acetaat?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

koper(II)acetaat?

ik snap er even helemaal niets meer van. ik woilde gewoon voor de grap eens proberen een koperzout te maken uit 5 eurocent munten. ik vul een glas dus met een klein laagje azijnzuur 8% en doe er zo'n 10 doffe munten in waarop zich CuO en Cu(OH)2 heeft 'gevestigd'. vervolgens heb ik de munten verwijderd en het een paar dagen laten staan. Nu verwacht ik dus een blauwe oplossing , maar gek genoeg heb ik een gele/bruine oplossing met een paar hele kleine stukjes stof die er in dwarrelen. Het einge hoe ik me zo'n gele oplossing van koper kan voorstellen is een oplossing waar erg veel chloride-ionen in aanwezig zijn, maar dit is niet het geval. Volgens internet bestaat de buitenlaag van centen uit vrijwel zuiver koper. hoe kan dit??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: koper(II)acetaat?

Koper is een behoorlijk edel metaal. Het lost niet zomaar op.

Waaruit concludeer je dat er koperoxiden op doffe munten zitten?

Berichten: 3.145

Re: koper(II)acetaat?

Een munt van 5 eurocent bestaat maar voor een klein deel uit koper. Alleen het buitenste laagje is koper. Verder naar binnen zitten metalen als ijzer, zink en nikkel. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je bijv. een ijzercomplex hebt gemaakt, dat bruin is.

Probeer de zelfde proef eens met flexibel stroomdraad, waar je de isolatie van afhaalt. Al die dunne draadjes gooi je dan in azijn en laat je een paar dagen (in contact met lucht) staan. Het koper lost dan langzaam op. Het wordt geoxideeerd door zuurstof uit de lucht en het azijn zorgt er voor dat het koper(II) ion dan ook in oplossing komt.

Je kunt dit ook heel mooi doen met koperdraadjes in ammonia (5%, gewone huishoud ammonia). Na een paar dagen is je oplossing diep blauw en heb je het tetrammine koper(II) complex.

Berichten: 39

Re: koper(II)acetaat?

een andere manier koperacetaat te maken is door het koperdraad eerst in hele kleine stukjes te knippen en dit in de azijn te doen waaraan je een gelijke hoeveelheid waterstofperoxide bij doet. De H ionen worden dan geoxideert tot water en acetaat reageert dan met het koper. Het snelst gaat dit als het verhit.

Reageer