luminolreactie meten met colorimeter

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

luminolreactie meten met colorimeter

Hallo allemaal,

Ik ben bezig geweest met een onderzoek naar de duur van een luminolreactie bij verschillende concentraties katalysator. Het probleem hierbij was dat ik het eindpunt niet goed kon vaststellen en dat de reacties te lang gingen duren voor een goede meting.

Nu is mij verteld dat ik het eindpunt zou kunnen bepalen met een colorimeter die aangesloten is op een pc met Coach. Bij de luminolreactie heb je voor de reactie te maken met een lichtblauwe vloeistof, waarschijnlijk vanwege het aanwezige kopersulfaation. Na de reactie houd je een licht- tot donkerbruinkleurige oplossing over (afhankelijk van de concentratie katalysator Cu2+). Verder kreeg ik te horen dat ik bij de meting een groen filter moet gebruiken.

In de grafiek die ik op de pc zal krijgen, zal je dan kunnen zien wanneer de kleur is omgeslagen en anders een bepaalde meetwaarde kunnen nemen en de tijd bij de verschillende concentraties noteren als maat voor de reactieduur.

Ik begrijp echter niet wat je nou precies meet met een colorimeter. De termen intensiteit, extinctie, transmissie, absorptie, absorbantie vliegen je op internet om de oren, ik volg 't echt niet meer... Bovendien weet ik niet hoe het werkt.

Zou iemand mij uit kunnen leggen wat ik precies zal meten en hoe ik dat het beste kan doen? Is het geen probleem dat de oplossing zélf blauw licht uitstraalt of dat de oplossing uiteindelijk bruin wordt (absorbeert veel kleuren)?

MVG It's me

Berichten: 13

Re: luminolreactie meten met colorimeter

Hoi 'It's me',

waarom moelijk doen met een colorimeter terwijl je met een simpele lichtmeter veel makkelijker kunt meten en ook nog eens betrouwbaarder resultaat krijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: luminolreactie meten met colorimeter

[quote='it's me' date='zo 28 oktober 2007 om 15:17 uur'] Hallo allemaal,

Ik ben bezig geweest met een onderzoek naar de duur van een luminolreactie bij verschillende concentraties katalysator. Het probleem hierbij was dat ik het eindpunt niet goed kon vaststellen en dat de reacties te lang gingen duren voor een goede meting.

Nu is mij verteld dat ik het eindpunt zou kunnen bepalen met een colorimeter die aangesloten is op een pc met Coach. Bij de luminolreactie heb je voor de reactie te maken met een lichtblauwe vloeistof, waarschijnlijk vanwege het aanwezige kopersulfaation. Na de reactie houd je een licht- tot donkerbruinkleurige oplossing over (afhankelijk van de concentratie katalysator Cu2+). Verder kreeg ik te horen dat ik bij de meting een groen filter moet gebruiken.

In de grafiek die ik op de pc zal krijgen, zal je dan kunnen zien wanneer de kleur is omgeslagen en anders een bepaalde meetwaarde kunnen nemen en de tijd bij de verschillende concentraties noteren als maat voor de reactieduur.

Ik begrijp echter niet wat je nou precies meet met een colorimeter. De termen intensiteit, extinctie, transmissie, absorptie, absorbantie vliegen je op internet om de oren, ik volg 't echt niet meer... Bovendien weet ik niet hoe het werkt.

Zou iemand mij uit kunnen leggen wat ik precies zal meten en hoe ik dat het beste kan doen? Is het geen probleem dat de oplossing zélf blauw licht uitstraalt of dat de oplossing uiteindelijk bruin wordt (absorbeert veel kleuren)?

MVG It's me [/quote]

Zal ik je alvast verklappen dat je de concentratie van je katalysator laag moet houden voor een langer effect ;) Hoe laag mag je zelf uitzoeken [-X
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 22

Re: luminolreactie meten met colorimeter

Bedankt voor de reacties.

@ AndreB.: dat was onze hypothese en de juistheid bleek ook uit het onderzoek. Alleen wil ik ook graag weten wanneer de reactie precies is afgelopen, daarom die colorimeter, snappie?

@ Jos7x: Daar heb ik in de eerste instantie ook aan gedacht, maar we hebben geen lichtmeter bij ons op school. Deze zou dan moeten worden gekocht, dus moest het maar met een colorimeter.

Daarom nog steeds mijn vragen:

Zou iemand mij uit kunnen leggen wat ik precies met een colorimeter zal meten en hoe ik dat het beste kan doen? Is het geen probleem dat de oplossing zélf blauw licht uitstraalt of dat de oplossing uiteindelijk bruin wordt (absorbeert veel kleuren)?

MVG, It's me

Re: luminolreactie meten met colorimeter

Ik denk dat het met een colorimeter niet zo simpel zal zijn.

Het filter zit voor de oplossing dus alle licht van de reactie zal op de detector vallen samen met het gefilterde licht van de lamp dat niet door de oplossing wordt geabsorbeerd..

Ik zit me af te vragen zou je de lamp niet kunnen losmaken zodat je een lichtdetector overhoudt die het licht van de reactie kan meten?

Berichten: 22

Re: luminolreactie meten met colorimeter

@ Gerard: Dat klinkt als een goed idee... Ik zal eens vragen of dat mogelijk is.

Andere suggesties, hoe vreemd ook :D , hoor ik graag.

MVG, It's me

Reageer