cerium(IV)sulfaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 840

cerium(IV)sulfaat

een paar vragen hierover.

-wat is een 'goede' prijs voor deze stof?

-wat zijn de nadelen ten opzichte van ammoniumcerium(IV)nitraat?

-is deze stof echt handig of niet echt nodig?

-hoe goed lost het op in water? dit staat nergens in exacte waarden.

Berichten: 3.145

Re: cerium(IV)sulfaat

Dit is een vrij dure stof. Pakweg EUR 10 voor 50 gram of zo. Soms kun je met wat geluk deze stof veel goedkoper krijgen op eBay, vaak gaat het dan om een oude verpakking, maar dat geeft niks. Het spul is onbeperkt houdbaar, zolang de verpakking maar goed dicht is.

Op dit moment is er een aanbieding: http://cgi.ebay.nl/250-g-Cer-IV-sulfat-org...1QQcmdZViewItem

Ammonium cerium(IV)sulfaat of nitraat is ongeveer net zo bruikbaar. Enige nadeel van die stof is dat er ook ammonium ionen in zitten. Zelf zou ik zo veel mogelijk gescheiden eigenschappen wensen, dus als ik kon kiezen tussen ammoniumcerium sulfaat/nitraat en cerium sulfaat, dan zou ik kiezen voor het laatste. Maar bij gebrek aan keuze, die eerste is ook goed.

Cerium(IV) sulfaat (en ook ammoniumcerium sulfaat) lost erg langzaam op in water, en er treedt vrij sterke hydrolyse op (de oplossing wordt troebel en ietwat zuur). Op zich is de stof wel redelijk goed oplosbaar, alleen erg langzaam. Het spul geeft een bijzonder intens gele oplossing. Wil je een heldere oplossing, dan moet je de stof oplossen in verdund zwavelzuur (bijv. 0.5 M).

Ammonium cerium nitraat lost iets gemakkelijk op dan de beide sulfaten, maar ook hier heb je sterke hydrolyse.

Of deze stof handig is of niet is een vrij zinloze vraag. Dat is net zo iets als vragen of een fiets handig is of niet. Om het gras mee te maaien? Om mijn schoonmoeder mee te bellen? Om me te verplaatsen van A naar B? Alleen voor de laatste toepassing kan een fiets handig zijn :P .

Je zult dus moeten aangeven waarvoor je het wilt gebruiken, alleen dan is de vraag of het handig is of niet te beantwoorden.

Berichten: 840

Re: cerium(IV)sulfaat

ja woelen dat is dezelfde link waar ik naar keek daarom vraag ik het ook ;) maar nu verklap je m aan iedereeen :P

ik wilde gewoon weten of het handig is om te hebben omdat het een vrij sterke oxidator is of heb je het niet nodig als je [Na,K,NH4+]persulfdaat hebt?

Berichten: 3.145

Re: cerium(IV)sulfaat

Als het je gaat om het hebben van een sterke oxidator, dan zou ik geen cerium(IV) zout nemen. Dat is veel te duur en bovendien heeft dat spul een erg sterke kleur.

Zelf wil ik in mijn chemicalien-set zoveel mogelijk stoffen met maar 1 specifieke eigenschap. Dus, als ik een oxidator heb, dan wil ik dat die ook alleen maar oxiderend is en verder niets, dus geen kleur, geen complex-vormer, geen zuur of base, etc. Wil ik andere eigenschappen combineren, dan gooi ik er in het experiment wel een andere stof bij. Dit is een ideaal plaatje en dat lukt natuurlijk lang niet altijd, maar de ene stof zit wel veel dichter bij dit ideaal dan de anderen.

Cerium(IV) vind ik dus geen ideale oxidator, omdat het zeer intens gekleurd is, erg sterke hydrolyse ondergaat (en dus veel zuur er bij moet) en het een metaalion is, dat ook allerlei andere reacties kan aangaan.

Uiteraard kan cerium(IV) wel interessant zijn, maar dan vanwege het element zelf. Cerium heeft best een interessante chemie (zowel redox als coordinatie) en het experimenteren daarmee is al interessant op zichzelf.

Wat betreft die link, ik zal er niet op bieden ;) . Van mij heb je geen concurrentie, want ik heb al pakweg 60 gram cerium(IV)sulfaat 4-hydraat (overblijfsel van een decennia oude 100 grams verpakking uit de DDR) en ook nog een beetje cerium(IV)ammonium sulfaat.

Enkele bijna ideale oxidatoren vind ik

1) natrium- of kaliumpersulfaat

2) waterstofperoxide

3) natrium perxenaat

Helaas heb ik dat laatste niet, maar dat is echt een zeer schoon oxiderende stof, met alleen xenon als nevenproduct. De eerste twee zijn ook behoorlijk schoon werkende oxidatoren.

Chloraat vind ik bijv. voor waterige chemie niet zo'n fijne oxidator, omdat de reactieproductien absoluut niet eenduidig zijn en bovendien sterk gekleurd.

Reageer