2D-NMR technieken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 24

2D-NMR technieken

Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand een site of een goed boek kent die 2D-NMR technieken zoals NOESY,COSY,TOCSY etc. beschrijft.

Zo niet kan iemand mij in deze forum beschrijven wat de volgende technieken inhouden???:

- 1D-NOESY

- COSY

- jrespr (J-resolved spectra ??)

- 2D-NOESY

- TOCSY

- 13chsqc (13C-HSQC)

Ik werk met de Bruker 600

Alvast bedankt
"Niet geschoten is altijd mis"

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: 2D-NMR technieken

Zoek eens op correlatie NMR en het overhauser effect of Nuclear Overhauser Effect, dan kom je waarschijnlijk wel uit NOESY, COSY en TOCSY.

COSY: Kan je zien welke C-atomen aan elkaar gekoppeld zijn

NOESY: Kan je bij isomerie aan bv een aromatische substistutie zien waar je substituent uithangt.

Die toepassingen heb k zelf iig toegepast, verder kan ik het je ook niet echt uitleggen. Veel plezier met het uitwerken van de spectra met die stipjes :P
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: 2D-NMR technieken

AndreB. schreef: COSY: Kan je zien welke C-atomen aan elkaar gekoppeld zijn

NOESY: Kan je bij isomerie aan bv een aromatische substistutie zien waar je substituent uithangt.
Daar kan ik toch niet helemaal achter staan. Bij een COSY kijk je niet naar de koolstofatomen. De waterstofatomen die met elkaar koppelen (maximaal 3 bindingen afstand, of bij aromaten maximaal 4) geven een crosspiek. Cosy geeft dus zicht op welke protonen met elkaar koppelen. Om te kijken naar koolstofatomen die aan elkaar zitten kan een zogenaamde Inadequate gebruikt worden.

Bij een 2D Noesy krijg je crosspieken in je spectrum wanneer protonen door de ruimte op een afstand van maximaal 5 å zitten. Deze techniek geeft inzicht in de ruimtelijke struktuur van je molecuul.

Bij een 1D Noesy straal je een bepaald waterstofatoom in. Dit geeft intensiteitsveranderingen aan waterstofatomen die zich in de ruimte dichtbij bevinden.

Reageer