Norit op gekleurde suikeroplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 25

Norit op gekleurde suikeroplossing

beste chemicus,

Nadat de leerlingen extractie van suiker uit en suikerbiet hebben gedaan, willen het gekregen ruwe dunsap door adsorptie en filtratie zuiveren. Hiervoor gebruiken ze het filter 589/1 of koolfilter zoals er wordt aangegeven in de handleiding.

het resutaat is dat het filtraat niet helder is (iets zwaart door norit die door het filter heen gaat). dat vind ik raar.

Ik heb zelf uitgeprobeerd met andere kleurstoffen (rode, geel, blauw). en het resultaat is perfect.

mijn vraag is waarom? norit werkt niet bij ruwe dunsap van het suiker?

Ik heb het herhaald met 2 filters, maar het resultaat is het zelfde.

graag uw analyse en verklaring want ik meot het nog voor 5 derde klassen.

deze project valt onder`Wie Zoet is krijgt lekkers`Module scheikunde voor 3Havo en VWO versie juli 2005

bedankt alvast voor de medewerking

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

Ik begrijp, denk ik, niet precies wat het probleem nu is...

Ik begrijp dat u kleurstoffen in een ruw dunsap adsorbeert aan norit of kool (?) en dat dat goed werkt?

Daarnaast hebt u een probleem dat het filtraat zwart is door norit dat door het filter heen gaat. Dit probleem is alleen op te lossen door een fijner filter te nemen.

Of begrijp ik uw probleem niet goed?

Berichten: 25

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

bedankt voor uw reactie, maar wellicht heb ik het niet goed duidelijk uitgelegd.

Norit werkt prima met blawkeurstof en met de filter 589/1 of kool filter.

maar werkt niet goed met de zelfde filters als ik ruwe dunsap wil filtreren.

Dus het gaat niet om sorte filters, want die filters moeten gebruikt worden.

Ik begrijp dat u kleurstoffen in een ruw dunsap adsorbeert aan norit of kool (?) en dat dat goed werkt?

Als het gaat om verkeerde filters, dan waarom werkt perfect met blauwstof, en niet met ruwe dunsap?

dus filters zijn goed volgens mij!

of wat dan? norit ontkleurt blauwkleurstof en niet ruwe dunsap

als zo is waarom?

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat het probleem is maar als het erom gaat dat het filtraat van ruw dunsap is niet kleurloos en van blauwkleurstof wel dan zou het kunnen dat bij dunsap de concentratie van de kleurstoffen te hoog is en dat het koolfilter verzadigd is. In dit geval moeten de eerste 1á 2 ml wel helder zijn.

Berichten: 15

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

hallo,

Ik heb iets gevonde op internet misschien kent u er iets mee

http://www.lenntech.com/adsorptie.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

of wat dan? norit ontkleurt blauwkleurstof en niet ruwe dunsap

als zo is waarom?
Als dit de kern van het probleem is, dan sluit ik me bij Gerard aan.

Probeert u eens 1 á 2 ml met dezelfde hoeveel norit. Deze 1 á 2 ml zouden dan wel helder moeten worden. Als dat ook al niet zo is, dan zou het kunnen dat de kooldeeltjes van de norit onvoldoende contact krijgen met de verontreiniging in het ruwe dunsap. Waarom? Dat weet ik niet. Misschien adsorberen suikermoleculen wel aan de kool..., dan is hij binnen zeer korte tijd verzadigd.

Berichten: 2.399

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

Wat is de structuur van de rode stof in bietensap? Polaire geladen stoffen absorberen niet goed aan koolstof filters.

Berichten: 915

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

Bietensap: bietenrood: E162: betanine

Afbeelding

Berichten: 25

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

Bedankt allemaal voor jullie reactie,

ten eerte dunsap is niet helemaal kleur geconcentreerd, (licht bruin)

Van ochtend heb ik tot 5 ml suikersap met een theelepel norit, maar het resultaat blijft het zelfde (een zwart filtraat).

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

Een rare vraag misschien maar hoe is de extractie uitgevoerd?

Is het mogelijk dat er door actieve kool een activatie van een of ander iets gebeurt waardoor het dunsap wordt gedestrueert,gecarboniseerd?

Is het sap na filtratie nog zoet?

Alleen proeven als er geen vervelende stoffen zijn toegevoegd ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

epiphonix schreef: Bietensap: bietenrood: E162: betanine

Afbeelding
Is dat niet uit rode bieten?

Volgens mij heeft de TS sap van een suikerbiet.

Berichten: 2.399

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

Het is raar dat je zwarte "troep" na extractie krijgt.

Zoals gerard al zei, dat kan komen door een reactie. Actieve kool is echter zeer onreactief, en ik geloof dan ook niet dat er iets gebeurd met je suiker, of iets anders.

Het lijkt er op dat je filter de norrit niet meer weg vangt. Probeer eens een filter met een kleinere porie grootte. Kun je wat meer details geven over de korrel grootte van je norit, je filter porieen en je filtratie setup?

Berichten: 25

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

Bedankt voor de reacties,

Hier is een resume van wat wij gedaan hebben:

1- leerlingen snijden suikerbieten in stukjes.

2- 50 g gesneden suikerbiet in 20 ml warm water (80oC) 20 min verwarmen in waterbad van 80 oC.

3- sap met een zeef filtreren.

4- bruin sap via adsorptie (norit) en filtratie verzuiveren.

Hier begint het probleem.

De gebruikte filters zijn filter 589/1 en kool filter. Die zijn de filters die worden aangegeven in de handleiding. Dus zijn van de schrijfers uitgetest. Denk ik.

de norit is heel fijn.

Maar de zelfde norit werkt goed met andere kleurstof.

Dat vind ik heel raar.

het filtraat is wel zoet. dus opgelost suiker is wel doorheen filter.

Ik denk niet dat norit verzagid met suiker.

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

Ik zie ook niet waar het probleem kan zitten, misschien helpt het volgende.

Het filtraat nog een paar keer over hetzefde koolfilter filtreren, als het inderdaad norit is wat door het filter gaat zou dit nu wel door het dichtslibbende filter moeten worden tegengehouden.

Berichten: 2.399

Re: Norit op gekleurde suikeroplossing

Koel je het sap wel eerst af? Ik kan me voorstellen dat het oplosbaarheids product van norrit in sap van 80 graden wel eens omhoog kan gaan. Opgeloste norrit gaat gewoon door je filter heen.

Ik ken de 589/1 filters niet, ik zou graag wat background over deze filtertjes hebben. Is het een cellusose filter bijvoorbeeld?

Reageer