[scheikunde] CZV

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] CZV

Hallo,

Ik heb een opdracht van school over czv (chemisch zuurstofverbruik) in afvalwater

Kaliumdichromaat is in een sterk zuur milieu een sterke oxidator en geeft een rode kleur waarmee je vervolgens met de fotometer het mgO2/L in afvalwater afleest.

zwavelzuur is toegevoegd om de complexreactie in een zuur milieu te laten verlopen naar mijn idee. Het kwik(II)sulfaat slaat chloor neer (heb ik in vorig forum gelezen). Het zilversulfaat werkt als een katalysator. Deze stoffen zitten kant en klaar in cuvet en dan voeg je het monster toe voorzichtig zodat het niet gaat schuimen en wordt vervolgens m.b.v. fotometer het O2 berekend.

nu is mijn 1e vraag: is deze reactievergelijking het enigste vergelijking van CZV bepaling en waar komt die ijzer vandaan?

Cr2O72-+6FE2++14H3O+-->6FE3++2Cr3++21H2O

mijn 2e vraag luidt: deze berekening van wikimedia snap ik er nie zo veel van en is dit de enigste berekening?

Bij overzicht:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chemisch_Zuurstof_Verbruik

Die berekening die helemaal onderaan staat heb ikzelf niet nodig denk dat is voor titratie toch?

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

alvast bedankt :)

Berichten: 36

Re: [scheikunde] CZV

Beste Janwizz,

Hetgeen wat ik je in ieder geval kan vertellen is dat het ijzer als een soort vervuiling wordt gezien in het monster.

Dit moet je dus verwijderen om het resultaat niet te laten beïnvloeden.

Hoe of wat kunnen anderen je misschien beter uitleggen.

Alex

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] CZV

Die berekening heb je wel dergelijk nodig, anders kun je je CZV natuurlijk niet berekenen :P

Wat je met het stukje in wikipedia doet is dit:

Je afvalwater verbruikt een hoeveelheid KDC (kaliumdichromaat)

Daarbij wil je ook weten wat zuiver water aan KDC gebruikt, zodat je, als je die 2 van mekaar aftrekt, alleen de onzuiverheden meet die je echt wil meten.

De overmaat KDC titreer je terug met Mohr's zout. Je rekent daarmee uit hoeveel KDC er over is. Met de gegeven formule kun je dan het CZV uitrekenen.

Het CZV geeft aan hoeveel zuurstof er nog over was. Hoe minder er over is, hoe meer het afvalwater zelf heeft gebruikt.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] CZV

die ijzer is toch nodig om de electronen af te staan (donor) en chroom neemt ze vervolgens op (acceptor) of zit ik er helemaal naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] CZV

die ijzer is toch nodig om de electronen af te staan (donor) en chroom neemt ze vervolgens op (acceptor) of zit ik er helemaal naast?
Daan is die Mohr's zout titratie voor en dat is inderdaad een redoxreactie, precies dezelfde reactie als het KDC met de stoffen in je afvalwater aangaat. Het is in beide gevallen de oxidator; de geoxideerde producten zijn dan uiteraard de reductor. Met organisch materiaal kun je zelfs stellen dat ze verbrand worden door het KDC.

Daarvoor is dus ook de "verbrandingsreactie" met KDC gegeven:

Afbeelding

Je laat dus eerst alle crap in je afvalwater en in de blanco reageren met KDC volgens het voorschrift. DAARNA ga je pas titreren met een Mohr's zout oplossing. Dit Mohr's zout bevat het tweewaardig ijzer in je reactievgl.

Afbeelding

Gebruik als indicator fenantroline.



Eens de overmaat dichromaat weggereageerd is zal de kleur van fenantroline veranderen van blauw-groen tot roodachtig bruin.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] CZV

Beste FsWd,

Cr2O72- geeft een rode kleur. na de pijl zorgt ijzer dat Cr Cr3+ wordt waarna het een groene kleur krijgt. Deze groene kleur meten we met fotometer. maar hoe zit die berekening want dan denk ik dat geen mohr zout hierbij te pas komt

MvG,

Jan

Berichten: 16

Re: [scheikunde] CZV

he janwizz

k zat ff te kijken naar jullie discussie want ik zit zelf namelijk ook met een probleem rond het berekenen van het czv

maar je hebt gelijk als je zegt dat je het mohr's zout niet nodig hebt.

de reactievergelijking die op wikipedia staat is de titrimetrische bepaling van het CZV.

jij zal waarschijnlijk een ijkijn nodig hebben voor de fotometrische bepaling.

mocht iemand wat meer te weten zijn gekomen over de berekening van het chemisch zuurstof verbruik, laat dan a.u.b. even wat weten

ik kom niet verdr

Berichten: 6

Re: [scheikunde] CZV

wij doen de czv op deze wijze:

aan het watermonster voegen we 30 ml zilversulfaathoudend zwavelzuur toe.

daarna 10 ml K2Cr2O7. dit koken we 2 uur om volledig te laten oxideren en dan titreren we terug met ammoniumijzer(II)sulfaat.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] CZV

Ja dat klopt zilversulfaat wordt toegevoegt voor het versnellen van het proces, zwavelzuur voor het in een zuur milieu te laten verlopen. Kwiksulfaat wordt toegevoegt en gaat met chloor in de oplossing een complex aan dit zorgt ervoor dat chloor aan de oxidatie wordt ontrokken (heeft anders een positief invloed van je CZV)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] CZV

Het Kwiksulfaat is aanwezig om chloride neer te slaan, niet het chloor. Het kwiksulfaat wordt in zuur milieu omgezet naar kwikchloride en sulfaat komt weer vrij. Sulfaat stoort dan niet op de CZV bepaling.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] CZV

Zwaantje, als je kritiek hebt op een ander, dan moet je zorgen dat je zelf foutloos bent in datgene waarop je kritiek levert. :x
Het kwiksulfaat wordt in zuur milieu omgezet naar kwikchloride
Hier heb ik nog nooit van gehoord.
Het Kwiksulfaat is aanwezig om chloride neer te slaan
Er ontstaat geen neerslag van kwik(II)chloride. Het blijft als neutraal HgCl2 in oplossing.

;)

Reageer