Sulfiet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Sulfiet

Ik heb spijtig genoeg vastgesteld dat ik iets te overvloedig heb gesulfiteerd namelijk ( 1.333 gram per liter) maar normaal word er maar 1/3 actief sulfiet ( dus 0.444 gram per liter) met enig geluk dat der oxidatie gebeurt zal dit zakken onder de 0.4 maar momenteel heb ik er eens van gedronken en de geur is licht prikkelend en op de tong heb je lichtjes het gevoel van belletjes ( zoals bij fanta)

Mijn vraag is nu hoe je dit gehalte kunt laten dalen. Het liefst zou ik een andere stof gebruiken die zich met sulfiet bindt en zou neerslaan dan de wijnflessen open te zetten en wachten tot hij geoxideert is ( hierbij risceer ik dat de wijn naar azijn verandert)

Dit is dus voor een GIP, ik hoop echt dat er een oplossing voor bestaat.

Alvast bedankt.

Berichten: 3.145

Re: Sulfiet

Volgens mij is die wijn gewoon verknoeid met zo veel sulfiet :P .

Misschien kun je het nog enigszins redden door H2O2 toe te voegen. Dit oxideert sulfiet snel:

H2O2 + SO32- ==> H2O + SO42-

Voeg dan ca. 11 ml van 3% H2O2 toe per liter wijn. Alcohol wordt veel minder snel geoxideerd dan sulfiet, ik weet echter niet hoe het zit met andere bestanddelen van wijn. Je kunt het gewoon uitproberen.

Je houdt dan natriumsulfaat achter in oplossing. Dat is niet giftig en heeft niet zo'n sterke smaak.

Dit experiment kun je in ieder geval veilig doen, ik zou die wijn zeker durven drinken met 11 ml 3% waterstofperoxide per liter toegevoegd. Of het echt lekker is, dat weet ik echter niet, de invloed van dat natriumsulfaat op de smaak kan ik moeilijk beoordelen, dat zul je gewoon moeten proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Sulfiet

Hier een paar quotes over sulfiet:

Wettelijk is er bij dranken een beperking vastgesteld van maximaal 0.1 gram per liter. Bij voldoende hygiëne is het gebruik van sulfiet niet of nauwelijks nodig.

Veel goede wijnmakers hebben hun vinificatie methode dusdanig aangepast, waarbij door het snel op gang laten komen van de gisting met sterke gistcel-kolonies een dikke "deken" van koolzuurgas CO2 boven de most ontstaat. Hierdoor kan de oxiderende werking van zuurstof niet of nauwelijks plaatsvinden. Sulfiet is op deze wijze niet nodig en zal alleen beperkt gebruikt worden als middel voor het desinfecteren van vaten, flessen, en andere wijnmakers artikelen.

Je kunt sulfiet in wijn duidelijk waarnemen aan de branderige en scherpe geur.

Bovendien krijg je een kater indien de dosering te hoog is.

Mijn vraag: Waarom gebruik je sulfiet? Als je flessen en materialen goed schoon zijn is er helemaal geen sulfiet nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Sulfiet

Mijn vraag: Waarom gebruik je sulfiet? Als je flessen en materialen goed schoon zijn is er helemaal geen sulfiet nodig.
Zelfs professionele wijnmakers gebruiken sulfiet. Als amateur wijnmaker heb je dat echt wel nodig. 'Goed schoon' is nl. zeer moeilijk te bereiken met de huishoudmiddelen waar je over beschikt.

Maar zelfs 0,44 g/l vind ik al heel veel. Ik ga zelf uit van 1 g per 10 liter gedurende het hele proces (vanaf het fruit persen tot en met de botteling). Daar resteert na de botteling niet zo heel veel meer van.

Dreeten, ik heb gelezen dat je de wijn kunt overgieten in een schone emmer, liefst van zo hoog mogelijk, bijv. staande op een stoel.

Als je dit een keer of 3, 4 doet dan is het grootste deel van de sulfiet sulfaat geworden. Daar krijg je geen kater van. Dat er ook een beetje alcohol naar azijn omgezet wordt, moet je maar op de koop toe nemen. Zoveel zal dat echt niet zijn, want als het goed is, verhindert het sulfiet de omzetting.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Sulfiet

Je moet je apparatuur natuurlijk wel goed met sulfiet schoonmaken.

Ook je druiven spoelen met sulfiet voordat je ze gaat pletten.

Maar sulfiet aan de wijn zelf toevoegen is dan toch echt overbodig heb ik ondervonden, de wijn is nog nooit bedorven... hik...

Berichten: 5

Re: Sulfiet

Ik heb momenteel eventjes iets anders geprobeert en dit is 8 a 9 gram suiker toegevoegd in 100ml.

De zuure geur is veel vermindert maar ik zal nog eest 2 keer overheveln om sulfiet te mindern.

De smaak is eerst zuur zoals een witte wijn is en dan lichtjes zoet als nasmaak. Dus Met suiker zal de wijn zelfs nog beter smaken is mijn persoonlijke mening.

Dank u voor jullie advies

PS Sulfiet zorgt niet voor hoofdpijn hoor. En als je geen sufliet toevoegd heb je al na de eerte overheveling zeker al last van wijnazijn die gevormd is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Sulfiet

Er zijn hier meer wijnmakers, lees ik... Kunnen we in de Chill-out Lounge niet een topic recepten uitwisselen opstarten?

Berichten: 39

Re: Sulfiet

He dat lijkt mij ook een goed idee ik maak ook wijn en azijn.

Berichten: 915

Re: Sulfiet

Even nog een chemisch vraagje over sulfiet

Ik heb Na2SO3 gekocht, dit is toch sulfiet hé?

Welke hoeveelheden moet ik gebruiken om glaswerk/plastiek emmers proper (=steriel) te maken?

(Ik maak bier, geen wijn)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sulfiet

Dat is inderdaad natriumsulfiet. Niet teveel gebruiken, anders smaakt je bier zout Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Sulfiet

Ik maak mijn glazen flessen schoon met een weinig bleekwater. Na een dag vervang ik dat (na goed naspoelen) met een oplossing van 1 g/l sulfiet en een scheutje schoonmaakazijn. Eigenlijk is het natriummetabisulfiet wat je bij een drogist kunt kopen, maar dat maakt niet uit.

Als je de fles nu afsluit, blijft hij heel lang steriel.

Mijn plastic emmers was ik met afwasmiddel. Vervolgens een dag voor dat ik ermee aan de gang ga vullen met ook 1 g/l sulfietoplossing en een beetje azijn. Ik doe er wel een karton overheen, anders ruikt het hele huis naar de zwaveldioxide.

Berichten: 915

Re: Sulfiet

Bij m'n vorige flesjes (bier) heb ik de etiketten losgeweekt met een schoonmaakproduct op basis van javel (bleekwater) en NaOH. De achtergebleven gist-koeken losten heel gemakkelijk op en mn flesjes werden glashelder ( :) ). Nadien heb ik nog een paar keer gespoeld met water.

Dit proces is zeer doeltreffend, maar gebruikt enorm veel water (spoelen).

Daarom dat ik nu wat ga experimenteren met sulfiet.

Is omspoelen noodzakelijk of kunnen de spore-elementen van sulfiet minder kwaad dan bv Cl--ionen (slechte smaak aan bier)?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Sulfiet

epiphonix schreef: Bij m'n vorige flesjes (bier) heb ik de etiketten losgeweekt met een schoonmaakproduct op basis van javel (bleekwater) en NaOH. De achtergebleven gist-koeken losten heel gemakkelijk op en mn flesjes werden glashelder ( :) ). Nadien heb ik nog een paar keer gespoeld met water.

Dit proces is zeer doeltreffend, maar gebruikt enorm veel water (spoelen).

Daarom dat ik nu wat ga experimenteren met sulfiet.

Is omspoelen noodzakelijk of kunnen de spore-elementen van sulfiet minder kwaad dan bv Cl--ionen (slechte smaak aan bier)?
Nou sulfiet kan het bier wat zurig maken, maar dat is het toch al een beetje. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Sulfiet

epiphonix schreef: Daarom dat ik nu wat ga experimenteren met sulfiet.

Is omspoelen noodzakelijk of kunnen de spore-elementen van sulfiet minder kwaad dan bv Cl--ionen (slechte smaak aan bier)?
Het achterblijvend sulfiet kan geen enkel kwaad. Hoe het met bier zit weet ik niet, maar als ik mijn most in de fles doe om te laten gisten, dan voeg ik zelfs nog een klein beetje extra sulfiet toe (1 g per ca. 10 liter).

Reageer