spectro

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

spectro

Wat is een spectrale bandbreedte?

Wat is strooistraling? Hoe kan men dat vermijden?

Wat is een reagensblanco? Wat is een monsterblanco?

Bij UV-spectro, werken we kwantitatief? Waarom niet kwalitatief?

Wat is een chopper? Hoe werkt dat bij een dubbelstraaltoestel?

Wat bedoelen ze als de dectector gevoelig is?

Hopelijk dat iemand mij kan helpen met het beantwoorden van die vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectro

Dat zijn allemaal huiswerkvragen, ik zou zeggen; sla je boek eens open.

Berichten: 4

Re: spectro

Ik zal het anders formuleren.

In mijn cursus staat dat de SBB de breedte van transimissiepiek gemeten op halve hoogte.

In mijn eigen woorden bedoelt men dat hoe breder de transmissiepiek, hoe meer licht op de detector valt? Maar ze zeggen de SBB zo laag mogelijk moet zijn? Waarom?

Die strooistraling bedoelt men dat het licht naar alle kanten gaat? Maar men zegt dat men filters moet plaatsen. Waarom?

Bij UV-spectro wordt kwantitatief bepaald. Dus maw bedoelt men dat er hoeveel licht er op de detector valt.

Ik heb gelezen dat een chopper een rond voorwerp is mijn spiegels. In die dubbelstraaltoestel wordt dat licht in 2 gesplitst. Gaat de ene licht teruggekaatst worden door die chopper? Of hoe zit dat?

De gevoeligheid van de dectector moet gevoelig zijn? Waarom? Ik begrijp die gevoeligheid zelf niet.

Re: spectro

Probeer eens te zoeken op het forum "spectrale bandbreedte" vindt bv dit.

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=2095

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectro

mty schreef: Ik zal het anders formuleren.

In mijn cursus staat dat de SBB de breedte van transimissiepiek gemeten op halve hoogte.

In mijn eigen woorden bedoelt men dat hoe breder de transmissiepiek, hoe meer licht op de detector valt? Maar ze zeggen de SBB zo laag mogelijk moet zijn? Waarom?

Die strooistraling bedoelt men dat het licht naar alle kanten gaat? Maar men zegt dat men filters moet plaatsen. Waarom?

Bij UV-spectro wordt kwantitatief bepaald. Dus maw bedoelt men dat er hoeveel licht er op de detector valt.

Ik heb gelezen dat een chopper een rond voorwerp is mijn spiegels. In die dubbelstraaltoestel wordt dat licht in 2 gesplitst. Gaat de ene licht teruggekaatst worden door die chopper? Of hoe zit dat?

De gevoeligheid van de dectector moet gevoelig zijn? Waarom? Ik begrijp die gevoeligheid zelf niet.
Toch even wat hulp omdat mijn vorige respons wat bot was:

Dit is vergelijkbaar met de radiowereld: als je een breed spectrum hebt, ga je meer dan 1 zender ontvangen, als je gaat fijnstemmen, dus een smalle SBB, ontvang je maar 1 zender.

Die gevoeligheid betekent niets meer dan dit: wat heb je liever, een detector die met een 300W halogeenlamp erop nog geen signaal geeft, of eentje die dat met een 1W lampje al het volledige bereik geeft? Dat wordt bedoeld met de gevoeligheid, de laatste heeft de hoogste, want die heeft het minste energie nodig om iets te doen.

Berichten: 4

Re: spectro

Ah, ik begrijp het.

Bedankt

Berichten: 516

Re: spectro

strooistraling is inderdaad hetgeen wat je zei, straling die verstrooid wordt. In een perfecte wereld, met perfecte spiegels en filters en materialen, zou er geen verstrooiing zijn, en zou de hoeveelheid straling aan het begin en op de detector gelijk zijn. Maar helaas, niets is perfect. Zelfs op een zogenaamde 'perfecte' spiegel is er ergens wel een scherp kantje, misschien heel minuscuul, maar alles waar de straling door moet of tegenkomt, geeft een klein beetje verlies. Dat is natuurlijk nadelig, want stel dat die straling door heel het toestal verder gaat, maar niet door het staal, en toch op de detector valt, ja dan meet je een verkeerde waarde. Dit moet dus zoveel mogelijk vermeden worden, door bijvoorbeeld de binnenkant van zo'n toestal geheel zwart te maken. Deze zal de verstrooide straling absorberen, maar ook hier geldt dat perfect zwart, niet perfect is.

Het verschil tussen reagens en monsterblanco ken ik niet echt. maar ik weet wel dat men een blanco opmeet om de ruiswaarde uit de resultaten te halen. Niets is perfect, er is dus op elke meting een zekere fout. Deze fout is statistisch normaal verdeeld, en kan met zeer simpele bewerkingen eruit gehaald worden. Die fout noemt men een ruis.

een kwalitatieve meting geeft een antwoord op een vraag zoals "zit de stof er in?", een kwantitatieve meting geeft hoeveel stof er precies inzit. dus een kwantitatieve meting is in dit geval ook altijd een kwalitatieve meting, maar een kwalitatieve is nooit een kwantitatieve.

een chopper is een soort van 'blokkage' die zich op bepaalde tijdstippen tussen je straal en detector schuift en de straal blokkeert of een andere richting geeft. maar de juiste uitleg in een dubbelstraler, dat zal je eens moeten opzoeken in een cursus ofzo. Kan toch niet moeilijk zijn, maar het is zo moeilijk uit te leggen zonder tekening.

En dan zijn alle vragen beantwoord...

Re: spectro

blz 173 en volgende

http://www.chemistry.science.ru.nl/practic...%20methoden.pdf

de andere pagina's zijn ook de moeite waard

Reageer