Electrochemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

Electrochemie

Hallo, ik heb een vraagje over een vraagstuk waar ik niet uitkom. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

De vraag is als volgt:

Ik moet het potentiaal berekenen van een zilver electrode in contact met een oplossing van 25.0ml 0.0400M Ag+ en 20ml 0.200M KBr.

zover ben ik al:

25.0ml 0.0400M is 1 mmol Ag+

20.0ml 0.200M is 4 mmol KBr

dus een overmaat van 3 mmol KBr naast 1 mmol vast AgBr

De E potentiaal wordt berekend met

E=E0 -0.0952/n log 3/45 het overmaat KBr dus.

Maar welke E0 moet ik nu gebruiken dan? en waarom die. en klopt de rest wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Electrochemie

Het gaat om een oplossing van zilverionen in contact met een zilverelectrode, dus het lijkt mij dat het om de halfreactie Ag+ + e- -> Ag(s) gaat.

Berichten: 45

Re: Electrochemie

Dat dacht ik dus ook, maar dat klopt niet, dan zou je verwchten dat de E0 0.799, maar volgens de antwoorden moet dit zijn 0.095.

Ik zou niet weten waar dat getal weg moet komen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Electrochemie

Heb je bij de berekening van de concentratie Ag+-ionen rekening gehouden met het oplosbaarheidsproduct van AgBr? Dat is vrij slecht oplosbaar en er zal onder de gegeven omstandigheden ook zeker een deel van de Ag+ neergeslagen zijn en daarmee niet bijdragen aan de electrodepotentiaal.

Berichten: 45

Re: Electrochemie

Daar heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden, zou je dit en beetje verder willen toelichten?

Want ik begrijp niet helemaal hoe dat in zijn werking gaat eerlijk gezegd

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Electrochemie

Het oplosbaarheidsproduct van AgBr = 7.7 x 10-13 mol2/l2 = [Ag+] * [Br-]. Omdat [Br-] bekend is (20 mL 0.200 M verdund tot 45 mL) kun je de [Ag+] berekenen. Deze vul je vervolgens in de Nernst vergelijking in. Ik zie nu dat je wat vreemde getallen in de vergelijking had ingevuld (je eerste post). Hoe kom je hier aan? Kun je de Nernst-vergelijking voor dit geval opschrijven zonder alvast de getallen in te vullen?

Berichten: 45

Re: Electrochemie

De nernst vergelijking is:

E=E0-0.0592/n * Log Br-

Daar had ik dan ingevuld 3/45, dit is de Br- concentratie.

3mmol/45 ml omdat 1mmol reageert met het Ag+

De Ag+ reageert met het Br- dus dit komt niet meer voor in de vergelijking.

Zoiets dacht ik.

Berichten: 45

Re: Electrochemie

Ik heb het antwoord al gevonden. Het antwoorden boekje klopte niet :P De E0 die zij gebruikten klopte niet. Je moest gewoon die van AgBr nemen, dus 0.073 V dan klopt het antwoord wel.

In ieder geval bedankt voor de hulp :D

Reageer