pH Na2CO3

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 11

pH Na2CO3

Hey!

Kan iemand mij vertellen wat de pH-waarde is van Na2CO3?

Ik heb zoiets gelezen van 11,9, maar ik weet het niet meer zeker...

Alvast bedankt!

Berichten: 2.337

Re: pH Na2CO3

Hangt dat niet af van de concentratie?

Berichten: 840

Re: pH Na2CO3

hij bedoelt waarschijnlijk een 1 Molair oplossing.

Berichten: 2.399

Re: pH Na2CO3

Hij bedoelt waarschijnlijk pKa.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: pH Na2CO3

Rein schreef: Hey!

Kan iemand mij vertellen wat de pH-waarde is van Na2CO3?

Ik heb zoiets gelezen van 11,9, maar ik weet het niet meer zeker...

Alvast bedankt!
Eheu, dan moet je de reactievergelijking erbij zetten.

Stel: wanneer 1mol Na2CO3 1 mol OH- geeft, moet je pOH = -log [OH] = -log 1 = 0uitrekenen

Dus 14-0=14. Hier zou je dus pH = 14 krijgen.

Wie weet misschien de reactievergelijking bij het vraagstuk? Dan kan ik eventueel de pH bij verschillende concentraties voor de ts uitrekenen :) .

Berichten: 2.399

Re: pH Na2CO3

jouw redenatie klopt niet latinitas, doe nu het zelfde eens voor zuur. Kom je nu niet op 2 heel verschillende waarden uit? :D

Denk maar eens goed na over wat je nou eigenlijk uitrekent en uitrekenen wil. Kom je er niet uit dan geef ik je wel een hint :)

Berichten: 25

Re: pH Na2CO3

Gemoet beginnen met u af te vragen, van waar komt die Na2CO3

Wel dat komt dus van een sterke base NaOH en van een zwak zuur, H2CO3 ... dan kom je tot de conclusie dat Na2CO3 een base zout is. En de formule om de pH van een base zout te berekenen is ??? heel eenvoudig, het trekt verdomt goed op die andere ...

[OH-] = (Kb1 x Cb)1/2

dan moet je even gaan redeneren ...

de rest laat ik aan jou over, anders leer je het niet ;) succes!

by the way, zo moeilijk is het niet hoor, als je het weet :)

Ik heb het ondertussen uitgerekend, het is iets van pH = 11,21 voor 0,015 mol/l

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: pH Na2CO3

Napoleon1981 schreef: jouw redenatie klopt niet latinitas, doe nu het zelfde eens voor zuur. Kom je nu niet op 2 heel verschillende waarden uit? :D

Denk maar eens goed na over wat je nou eigenlijk uitrekent en uitrekenen wil. Kom je er niet uit dan geef ik je wel een hint :)
1Mol HCl geeft 1 mol H3O+ (dat was het ion toch?) dus de pH van 1M HCl is 0. Tenminste -log 1

Berichten: 25

Re: pH Na2CO3

Latinitas schreef:
Napoleon1981 schreef: jouw redenatie klopt niet latinitas, doe nu het zelfde eens voor zuur. Kom je nu niet op 2 heel verschillende waarden uit? :D

Denk maar eens goed na over wat je nou eigenlijk uitrekent en uitrekenen wil. Kom je er niet uit dan geef ik je wel een hint :)
1Mol HCl geeft 1 mol H3O+ (dat was het ion toch?) dus de pH van 1M HCl is 0. Tenminste -log 1
U beredenering klopt hoor Latinitas! Afbeelding Dat is het niet, het is enkel dat het geen steek houdt met het gevraagde, het is een zout base, bestaande uit een sterke base NaOH en een zwak zuur, H2CO3 ...

Hier komt helemaal geen formule van een sterk zuur aan de pas.

wel de volgende:

Kw = Ka x Kb

Kb = Kw / Ka

[OH-] = (Kb1 x Cb)1/2

Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: pH Na2CO3

Hoi Jeje wanneer gebruik je deze formule en wat houden de letters in? Misschien kan ik beter vragen wanneer je -log[H3O+] of -log[OH-] of jouw formule gebruikt. Alvast bedankt :D

Berichten: 2.399

Re: pH Na2CO3

Latinitas schreef:
Napoleon1981 schreef: jouw redenatie klopt niet latinitas, doe nu het zelfde eens voor zuur. Kom je nu niet op 2 heel verschillende waarden uit?  :D

Denk maar eens goed na over wat je nou eigenlijk uitrekent en uitrekenen wil. Kom je er niet uit dan geef ik je wel een hint :)
1Mol HCl geeft 1 mol H3O+ (dat was het ion toch?) dus de pH van 1M HCl is 0. Tenminste -log 1
Ja nu ga je van een zwakke base naar een sterk zuur. Dan klopt het opeens wel inderdaad ja.

Berichten: 25

Re: pH Na2CO3

Hoi Jeje wanneer gebruik je deze formule en wat houden de letters in? Misschien kan ik beter vragen wanneer je -log[H3O+] of -log[OH-] of jouw formule gebruikt. Alvast bedankt :D
Eerst en vooral, mijn excuzes voor het late antwoord, maar beter te laat dan nooit hé!

De K staat heel eenvoudig voor de evenwichtsconstante (wet van Guldberg - Waage)

De Kw is kort gezegd (als je wil weten waar het echt van komt, wil ik jou dat wel uitleggen) de evenwichtsconstante maal de concentratie van H2O in het kwadraat of met andere woorden Kw is gelijk aan het product van de concentratie aan H3O+ ionen en OH- ionen.

In formule vorm kom ik aan het volgende resultaat: Kw = K x [H2O]2 = [H3O+] x [OH-]

De H2O kunnen als constanten beschouwd worden in waterig midden, milieu.

Dus kunnen we schrijven Kw = [H3O+] x [OH-]

we weten dat pH = - log [H3O+] en dat pOH = - log [OH-]

- log Kw = (-log [H3O+] ) + (- log [OH-])

pKw = pH + pOH

bij 22°C (kamertemperatuur) is Kw = 1O-14 of pH + pOH = 14

zo staat Ka voor zuurconstante en Kb voor baseconstante.

mvg Jeje

Berichten: 316

Re: pH Na2CO3

bij 22°C (kamertemperatuur) is Kw = 1O-14 of pH + pOH = 14
Nog veel later, maar bij mij is kamertemperatuur T=298K of 25°C

Berichten: 2.337

Re: pH Na2CO3

maar bij mij is kamertemperatuur T=298K of 25°C
Dan heb jij een warme kamer. :P

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kamertemperatuur

Ik zou altijd 20 graden als kamertemperatuur beschouwen.

Maar zo nauw steekt het dus ook blijkbaar niet als iemand echt specifiek doelt op 20 graden zal hij wel 20 graden zeggen en niet kamertemperatuur hè.

Berichten: 316

Re: pH Na2CO3

In Binas staat altijd voor kamertemperatuur T=298 en dat is omgerekend bij mij nog steeds 25°C Afbeelding

Inderdaad is mijn kamer niet zo warm maar het is wel de 'officiële' temperatuur.

Reageer