[scheikunde] Redox-tritatie Chloor en Jood

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Redox-tritatie Chloor en Jood

Beschrijving van experiment/tritatie:

Met behulp van de hoeveelheid benodigde thiosulfaat, kunnen we bepalen hoeveel I er aanwezig was en daarmee kunnen we bepalen hoeveel Cl2 aanwezig is in bleekwater.

Dit is een zeer bekende proef geloof ik, dus denk ik niet dat er meer over hoeft te vertellen.

1)

Aan het verdunde bleekwater wordt een KI-oplossing toegevoegd. Deze zou alle Cl2 moeten omzetten als ik het goed begrepen heb. Maar hoe is de Cl2 ontstaan? In het bleekwater waren toch alleen Na+(aq), ClO-(aq), Cl-(ag)? 2 Cl- <-> Cl2 + 2e ? Is dat mogelijk, als wel, waar komen de 2e's vandaan?

2)

Als deze redoxreactie mogelijk was: 2 Cl- <-> Cl2 + 2e , waarom niet deze meteen met 2 S2O3 <-> S4O6(2-) + 2e, maar eerst I2 maken en deze gebruiken? Is Cl niet geschikt, waaraan ligt het?

We zijn momenteel bezig met tritaties op school en ik veel moeilijkheden met het begrijpen wat er gebeurt, dus welke reacties optreden. Misschien heb ik wat misverstanden ergens?

De vragen zijn hoop ik begrijpelijk. Als ze stom zijn, hoop ik ervan te kunnen leren.

Als iemand toevallig tips heeft over waarop gelet moet worden bij tritaties, zijn ze erg welkom (Ik ben namelijk goed verward en wat nerveus...)

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Redox-tritatie Chloor en Jood

Beste OceansC,

Bleekwater is een basische oplossing van chloor in water.

Cloor in water staat in evenwicht met zoutzuur en hypochlorigzuur:

Cl2 + 2 H2O <--> H3O+ + Cl- + HClO

Deze oplossing is zuur.

Als men een base toevoegt, zoals NaOH, zullen het hypochlorigzuur en zoutzuur wegreageren.

Welk invloed op het evenwicht heeft dit denk je?

Kan je hier ook een reactievergelijking van geven?

Netto kun je dus stellen dat er (gedisproportioneerd) chloor in bleekwater zit, dat wil zeggen, niet chloor in oxidatietoestand 0, maar in oxidatietoestand -1 (chloride) en +1 (hypochloriet).

Voor het gemak kun je wel uitgaan van vrij chloor in oplossing.

Kun je een reactievergelijking opstellen voor de reactie van jodide met chloor?

Het jood kan gemakkelijk teruggetitreerd worden met thiosulfaat, vooral vanwege de sterke kleur van jood (+ zetmeel).

Met jood is makkelijk een omslagpunt te bepalen, in tegenstelling tot wanneer men chloor met thiosulfaat zou laten reageren.

Reageer