Spectrum van een alcohol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Spectrum van een alcohol

Ik heb enkele spectra gekregen die ik moet analyseren, het gaat om een alifatisch alcohol:

1. Van het H NMR spectrum heb ik 2 spectra gekregen. 1 piek (bij 1,9 ppm) is slechts te zien op 1 van de 2 spectra. Ik dacht dat dit het proton was aangehecht op het zuurstofatoom (in 1 spectrum proton uitgewisseld door Hbruggen), klopt dit? Of zijn dit de H's op de C vlak naaste de hydroxygroep (normaal 1,9 ppm dus dit kan het ook zijn)?

2. In hoeveel pieken splitst de piek uit afkomstig van de protonen op de koolstof aangehecht aan de hydroxygroep -CH2-CH2-OH: in 3 of in 4 (met of zonder proton van hydroxygroep in rekening gebracht), of is dit afhankelijk van het spectrum (al dan niet Hbrugvorming)?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Spectrum van een alcohol

1) Geen idee. Kijk ook eens naar de integraal: over hoeveel H'tjes gaat het.

2) Als je een opsplitsing door 1 H aan de ene kant verwacht en door 2 aan de andere kant, krijg je over het algemeen een splitsing in 2x3=6 pieken. De twee koppelingsconstanten zijn namelijk niet gelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Spectrum van een alcohol

Je ziet in de praktijk koppeling met OH-protonen eigenlijk alleen wanneer je zeer droge gedeutereerde oplosmiddelen gebruikt die geen gemakkelijk uitwisselbare protonen hebben. Bij een beetje water gaan de OH-protonen uitwisselen en verlies je de koppeling. Hierdoor wordt de OH-piek ook breder.

Berichten: 36

Re: Spectrum van een alcohol

Een integraal is niet gegeven.

Op het IR-spectrum krijg ik ook 2 pieken te zien voor de OH stretch dus het kan wel dat de koppeling met het OH proton mogelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Spectrum van een alcohol

Dat is een conclusie die je niet kunt trekken.

Je moet je realiseren dat de tijdschaal waarop een meetmethode plaatsvindt van invloed is op de resultaten die je krijgt. Bij H-NMR vindt je meting plaats in de orde-grootte van secondes. De uitwisseling van protonen is veel sneller. Tijdens je acquisitie (meting) zullen de OH-protonen meerdere malen uitgewisseld zijn waardoor je geen koppeling meer kunt waarnemen.

IR vindt op een veel snellere tijdschaal plaats. Ongeveer in dezelfde orde grootte als de uitwisseling van protonen. Hierdoor kun je wel de verschillende toestanden waarnemen (wel of niet H-gebrugt). Maar ook hier zie je de invloed van uitwisseling. De OH-rekvibraties zijn immers veel breder dan die van C-H bindingen.

Hiernaast is het medium waarin je een spectrum (NMR of IR) opneemt van groot belang op de resultaten die je vindt.

Overigens is naar mijn mening de omschrijving van je probleem in je eerste vraag dusdanig vaag dat er geen zinnig antwoord op te geven is. Het is misschien beter om ook de spectra even te posten.

Berichten: 36

Re: Spectrum van een alcohol

Oke. Maar ik zie een piek afkomstig van het hydroxylproton. Kan deze ook koppelen met nabijgelegen koolstofprotonen en uitsplitsen? Of is uitsplitsen enkel mogelijk via C-C bindingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spectrum van een alcohol

Een C-C binding is volgens mij niet anders dan een C-O binding, al zal de laatste iets korter zijn, beide atomen zijn sp3 gehybridiseerd in mijn voorbeeld. Ik weet niet of het nog opgaat als de hybridisatietoestanden verschillen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Spectrum van een alcohol

Oke. Maar ik zie een piek afkomstig van het hydroxylproton. Kan deze ook koppelen met nabijgelegen koolstofprotonen en uitsplitsen? Of is uitsplitsen enkel mogelijk via C-C bindingen?
Het opsplitsen is zeker wel mogelijk, maar in mijn eerdere posts wou ik vooral aangeven dat je in veel gevallen opsplitsing met zure (uitwisselbare) protonen niet zult zien.

Het type bindingen tussen de waterstofatomen die elkaar opsplitsen doen er niet toe, ook de hybridisatietoestanden van de atomen niet. De opsplitsing is het gevolg van een klein verschil in resonantiefrequentie van een waterstofatoom als gevolg van de spintoestand van een naburig waterstofatoom. Hoe groter de koppelingsconstante van de opsplitsing, des te beter is de spintoestand van het buuratoom merkbaar.

Als vuistregel kun je nemen dat je opsplitsingen via 1, 2 of 3 bindingen nog goed waar kunt nemen. Bij starre geconjugeerde systemen (aromaatringen bijv.) kun je vaak ook nog koppeling over 4 bindingen zien. Koppelingen over nog meer bindingen zul je normaal gesproken niet zien. Deze zijn wel aan te tonen, maar dan moet je van speciale NMR-technieken gebruik maken. In het algemeen zul je bij simpele organische verbindingen enkel de 3-bandskoppelingen gebruiken voor de struktuuropheldering.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spectrum van een alcohol

Legolas87 schreef: Oke. Maar ik zie een piek afkomstig van het hydroxylproton. Kan deze ook koppelen met nabijgelegen koolstofprotonen en uitsplitsen? Of is uitsplitsen enkel mogelijk via C-C bindingen?
Het opsplitsen is zeker wel mogelijk, maar in mijn eerdere posts wou ik vooral aangeven dat je in veel gevallen opsplitsing met zure (uitwisselbare) protonen niet zult zien.

[knip]
Zou je dat wel voor elkaar kunnen krijgen als je gedeutereerd chloroform gebruikt (CDCl3)?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Spectrum van een alcohol

Zou je dat wel voor elkaar kunnen krijgen als je gedeutereerd chloroform gebruikt (CDCl3)?
Ja hoor, vooral wanneer de concentratie van je alcohol vrij hoog is of wanneer de waterconcentratie laag is. Zie hier een spectrum van methanol waarin de opsplitsing duidelijk te zien is. En hier een spectrum van ethanol waar je de opsplitsing weer niet ziet. Beiden in chloroform-d.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spectrum van een alcohol

Mja ik zie het: een doublet van de 3 koolstof waterstoffen, geinduceerd door het zuurstof waterstof, en een kwartet van het zuurstof waterstof vice versa.

Reageer