Springen naar inhoud

[scheikunde] Plasma

• Log in om te kunnen reageren

netwerkdemon

netwerkdemon

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2007 - 16:16

Hallo ik ben sinds een paar weken verranderd van stage analyse. Mag nu helpen met analyse van zware metelan met behulp van de ICP.

Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar informatie over plasma. Ik weet wat het is: een gas met ge´oniseerde atomen waarvan de elektronen vrij kunnen bewegen en op geen enkele manier meer aan de "moeder" atoom zijn verbonden.

Maar ik wil ook graag een voorbeeld van het ontstaan van plasma in mijn stageverslag opnemen. Is er iemand die mij hiermee kan helpen. Bij voorkeur met een reactievergelijking.

Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht, reactie en hulp.
Life's all about chemistry

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 21 november 2007 - 17:47

Volgens mij is het ontstaan van plasma een fysisch verschijnsel en niet met een chemische reactie te beschrijven.

Plasma is te maken in sterke electrische en/of magnetische velden, in extreme hitte of t.g.v. straling... noem maar op.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2007 - 19:16

Ik weet dat je plasma toestand verkrijgt door ofwel: enorm grote spanning of enorm grote temperatuursverhoging (paar miljoenen graden celcius, zoals ze bij kernfusiereactoren doen), voor de rest is het inderdaad meer een fysisch verschijnsel zoals Beryllium reeds zei.

Veranderd door Bonzai, 21 november 2007 - 19:16

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2007 - 19:56

Ik weet dat je plasma toestand verkrijgt door ofwel: enorm grote spanning of enorm grote temperatuursverhoging (paar miljoenen graden celcius, zoals ze bij kernfusiereactoren doen)

Ik kan me niet voorstellen dat ze die enorme temperatuursverhoging ergens in eender welke toepassing gebruiken. "een paar miljoenen graden celcius" is hier op aarde niet te verwezelijken hoor... (nouja, als jij dat kan, een patent op nemen en slapend rijk worden zou ik zo zeggen...)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2007 - 22:56

Ik kan me niet voorstellen dat ze die enorme temperatuursverhoging ergens in eender welke toepassing gebruiken. "een paar miljoenen graden celcius" is hier op aarde niet te verwezelijken hoor... (nouja, als jij dat kan, een patent op nemen en slapend rijk worden zou ik zo zeggen...)

Plasma's hebben toch vrij normale toepassingen zoals spaarlampen, neonlicht en plasma-TV's.

netwerkdemon

netwerkdemon

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2007 - 11:09

Hier gebruiken ze plasma in een ICP-AES plasma wordt "gemaakt" door argon door een magnetisch veld te laten stromen. Waardoor de temperatuur op een of andere manier tot <10.000 K stijgt.

Ik dacht zelf dat het proces moeilijker in elkaar zat, maar als omschrijving van hierboven correct is, dan ben ik daar enorm mee geholpen.

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2007 - 17:17

Ik weet dat je plasma toestand verkrijgt door ofwel: enorm grote spanning of enorm grote temperatuursverhoging (paar miljoenen graden celcius, zoals ze bij kernfusiereactoren doen)

Kijk bij wikipedia onder de zoekterm TOKAMAK:

'Wereldwijd beschikken meerdere onderzoeksinstellingen over een tokamak. In 1996 is in de Tokamak-60 van het Japanse Naka Fusion Research Establishment in Nakamachi een temperatuur van 520 miljoen kelvin bereikt. Dat is de hoogste temperatuur die ooit door mensen is gegenereerd.' (bron: wikipedia)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6850 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 november 2007 - 21:15

Hier gebruiken ze plasma in een ICP-AES plasma wordt "gemaakt" door argon door een magnetisch veld te laten stromen. Waardoor de temperatuur op een of andere manier tot <10.000 K stijgt.

Een elektrische vonk in lucht stript elektronen van sommige atomen af. De elektronen en de gevormde ionen worden door een elektrisch veld versneld, en als de versnelling groot genoeg is kunnen ze bij botsingen opnieuw elektronen van andere atomen af slaan.

Een ICP systeem kan worden gestart door een vonk. Daarna wordt een heel sterke radiozender gebruikt (toen ik dat lang geleden deed was dat 1-2kW, 27 MHz) om de ionen en de elektronen heen en weer te schudden. Door het wisselende veld worden de deeltjes in het plasma heen en weer geschud, en door dat schudden en de optredende botsingen (wrijving) wordt de hele gasstroom zeer heet.

Ik denk dat je > 10.000K bedoelt.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2007 - 12:10

Kijk bij wikipedia onder de zoekterm TOKAMAK:

'Wereldwijd beschikken meerdere onderzoeksinstellingen over een tokamak. In 1996 is in de Tokamak-60 van het Japanse Naka Fusion Research Establishment in Nakamachi een temperatuur van 520 miljoen kelvin bereikt. Dat is de hoogste temperatuur die ooit door mensen is gegenereerd.' (bron: wikipedia)

Proper! Ik dacht dat alles zou smelten bij die temperatuur... Niet dus.

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2007 - 12:11

plasma is echt een moeilijk onderwerp.

je kan op allerlei manieren plasma maken.

bijvoorbeeld in de magnetron. (dan kom je weer bij magnetisme uit)
bliksem (over het ontstaan hiervan word nog steeds gediscuseerd) maar er word tegenwoordig ook gedacht dat het magnetische veld van de aarde veel invloed heeft op het onstaan van bliksem en bliksemachteige verschijnselen.

dus ik zou in jou geval toch naar de magnetische kant gaan kijken(tevens omdat inductie de manier is waarop jij plasma maakt met ICP

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6850 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2007 - 21:39

Proper! Ik dacht dat alles zou smelten bij die temperatuur... Niet dus.

Wel dus. Boven vijfduizend kelvin verdampt alles. Maar je kunt een plasma maken in een vacuum dat nergens contact mee maakt. In een ICP moet het plasma ook geen contact maken met de toorts, of anders....

netwerkdemon

netwerkdemon

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2007 - 14:03

plasma is echt een moeilijk onderwerp.

je kan op allerlei manieren plasma maken.

bijvoorbeeld in de magnetron. (dan kom je weer bij magnetisme uit)
bliksem (over het ontstaan hiervan word nog steeds gediscuseerd) maar er word tegenwoordig ook gedacht dat het magnetische veld van de aarde veel invloed heeft op het onstaan van bliksem en bliksemachteige verschijnselen.

dus ik zou in jou geval toch naar de magnetische kant gaan kijken(tevens omdat inductie de manier is waarop jij plasma maakt met ICP

Je hebt me nog nieuwschieriger gemaakt... hoe krijg je het maken van plasma in een magnetron voor elkaar. (Op school vinden ze voorbeelden leuk om te zien, als het uitvoerbaar is, kan ik het op de open dag laten zien).

netwerkdemon

netwerkdemon

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2007 - 14:04

Een elektrische vonk in lucht stript elektronen van sommige atomen af. De elektronen en de gevormde ionen worden door een elektrisch veld versneld, en als de versnelling groot genoeg is kunnen ze bij botsingen opnieuw elektronen van andere atomen af slaan.

Een ICP systeem kan worden gestart door een vonk. Daarna wordt een heel sterke radiozender gebruikt (toen ik dat lang geleden deed was dat 1-2kW, 27 MHz) om de ionen en de elektronen heen en weer te schudden. Door het wisselende veld worden de deeltjes in het plasma heen en weer geschud, en door dat schudden en de optredende botsingen (wrijving) wordt de hele gasstroom zeer heet.

Ik denk dat je > 10.000K bedoelt.

oke, dankje. Hier kom ik een heel stuk verder mee :D

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6850 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2007 - 20:39

Je hebt me nog nieuwschieriger gemaakt... hoe krijg je het maken van plasma in een magnetron voor elkaar. (Op school vinden ze voorbeelden leuk om te zien, als het uitvoerbaar is, kan ik het op de open dag laten zien).

Tja, elke elektrische vonk door de lucht, of door een gas is een plasma.... Als je een plasma wilt laten zien in de klas zou je het volgende kunnen doen:
  • Zet een heleboel grote apparaten op het bureau
  • Sluit elektrische draden aan
  • Vraag iedereen om naar het plafond te kijken, en tel af van 10 tot 0.
  • Vertel ze dan na twee tellen stilte dat het plasma in de TL buizen zit.....

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2007 - 14:02

Die is leuk, maar niet helemaal correct. Je ziet het plasma nl. niet. Het licht van een TL-buis is niet vanwege het plasma (dat straalt hoofdzakelijk UV-licht uit), maar vanwege de fosforescerende laag aan de binnenkant van de buis.

Echt een plasma zien is wel mogelijk, bijv. in een neon-lampje, dat oranje licht geeft. Daar zie je echt het gas in het buisje licht afgeven en daar komt het licht niet van een oppervlak of een draadje af. In lage druk neon is de veldsterkte, nodig om plasma te vormen best wel laag, slechts zo'n 50 V/mm.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures