[scheikunde] formule van azuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 19

[scheikunde] formule van azuur

we moesten voor school een opdracht practicum doen, kleurstoffen maken. dit deden we met ammoniumchloride en verdigris (koperacetaatmonohydraat) en tartaarwater in kaliumcarbonaat-oplossing.

nu was mijn opdracht om op internet de forumule van azuur te zoeken, de forumle van azuur kan ik niet vinden op internet, nou hoopte ik dat iemant die hier wel weet.

tijdens het zoeken heb ik wel de letterlijke opdracht op internet gevonden:P



link:

http://www.kunstbus.nl/verklaringen/azuur.html

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] formule van azuur

Als je googelt op ´azure chemical´ dan vind je hem bij de eerste vijf hits twee keer. ;)

Berichten: 19

Re: [scheikunde] formule van azuur

Chemical Formula: C16H18N3S . C15H16N3S . 2Cl

dit is dus volgens die site de formule. maar wat beteknen die punten (.) ertussen? dit is de eerste keer dat ik dit zie namenlijk. het kan me niet voorstellen dat het iets is van:

C16H18N3S <-- C15H16N3S + 2Cl, want ik zie de 2Cl nergens meer terug.

kan iemand me nu dan uitleggen waar de punten voor staan?

bedankt voor de forumule (met engelse woorden zoeken had ik nogniet aan gedacht) en alvast bedankt voor het bekijken van het volgende probleem:P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] formule van azuur

Ik heb nog wat verder gezocht naar de structuurformule. Ik kom steeds twee azuren tegen: A en B (of I en II).

Klik hieronder voor de beide molecuulstructuren. Misschien wordt je dan gelijk duidelijk wat het puntje betekent.

Azure A

Azure B

Berichten: 19

Re: [scheikunde] formule van azuur

vandaag ben ik naar onze TOA geweest op school om te vragen welke forumule ik moest hebben, hij vertelde mij dat we moesten zoeken op azuriet... hiervan is de Chemische formule Cu3(CO3)2(OH)2

bedankt voor de azuur forumules in ieder geval :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] formule van azuur

Tja... 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] formule van azuur

Mja nergens in de beginproducten zat een zwavelbron. Laat in C16H18N3S en C15H16N3S.2Cl nu net zwavel voorkomen.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] formule van azuur

daarom verbaaste het mij ook al dat die er steeds in zaten.

nou ik de formule heb kan ik beginnen aan de reactie vergelijking:

NH4Cl + Cu(CH3COO)2• H2O + K2SO3 --> Cu3(CO3)2(OH)2 + ……….

probleem nu is dat ik hem niet kloppend krijg, er ontstond gas tijdens de proef maar wat voor gas hebben we niet aangetoond.

koperacetaat(monohydraat) = Cu(CH3COO)2• H2O ,,,, toch?

ik weet niet of het mogelijk is om de reactievergelijking te maken zonder te weten wat het ontstaande gas is.

de oplossing is in de oven geweest, dus ik zat ook nog te denken aan tribune-ionen die in de oven verdampt zijn. ik weet niet of dit mogenlijk is maar als dat mogelijk is dan ontstaan er van de overige stoffen Cl N K in iedergeval een gas en mischien zijn er ook nog tribune ionen bij betrokken geweest..

mischien is door het gebrek aan gegevens de reactie vergelijking wel niet te maken, dan laat ik het wel zo staan.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] formule van azuur

Ik zie hier K2SO3 in je verhaal staan. Waar komt dat vandaan?

Op de site met de letterlijke opdracht staat niet: ´tartaarwater in kaliumcarbonaat-oplossing´, maar ´tartaarwater IS kaliumcarbonaat-oplossing´. Ik heb nog nooit van tartaarwater gehoord, maar kaliumcarbonaat is iets anders dan kaliumsulfiet.

Verder is NH4Cl zuur. Wat krijg je voor gas als je zuur bij kaliumcarbonaat doet?

Berichten: 316

Re: [scheikunde] formule van azuur

@Marjanne en halk

Ooit gehoord van tartaarzout? Dat is dus K2CO3.

De oplossing van K2CO3 in water heet dus tartaarwater...

Vrij logisch hoor (als je dit wist)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] formule van azuur

halk schreef: daarom verbaaste het mij ook al dat die er steeds in zaten.

nou ik de formule heb kan ik beginnen aan de reactie vergelijking:

NH4Cl + Cu(CH3COO)2• H2O + K2SO3 --> Cu3(CO3)2(OH)2 + ……….

probleem nu is dat ik hem niet kloppend krijg, er ontstond gas tijdens de proef maar wat voor gas hebben we niet aangetoond.

koperacetaat(monohydraat) = Cu(CH3COO)2• H2O ,,,, toch?

ik weet niet of het mogelijk is om de reactievergelijking te maken zonder te weten wat het ontstaande gas is.

de oplossing is in de oven geweest, dus ik zat ook nog te denken aan tribune-ionen die in de oven verdampt zijn. ik weet niet of dit mogenlijk is maar als dat mogelijk is dan ontstaan er van de overige stoffen Cl N K in iedergeval een gas en mischien zijn er ook nog tribune ionen bij betrokken geweest..

mischien is door het gebrek aan gegevens de reactie vergelijking wel niet te maken, dan laat ik het wel zo staan.
Tuurlijk, maar als je dan ook het vetgedrukte in je reactievgl gaat zetten...

Vrij logisch hoor (als je dit wist)

Berichten: 19

Re: [scheikunde] formule van azuur

mijn partner en ik hebben wat gepuzzelt met de vorumule maar nu houde deze stoffen over.

forumule tot nu toe:

NH4Cl + 6 Cu(CH3COO)2• H2O + 4 K2CO3 --> 2Cu3(CO3)2(OH)2 + ……….

Over na reactie :

N - CL - 6x CH3COO - 4K2 - 8H - 2 O

mogenlijke combinaties volgens mij

N(g) -- 2H2O - 4H+ --

ik heb nogniet alle overige stoffen na de reactie kunnen plaatsen, mss kunnen jullie daar mee helpen

de oplossing was verhit en tijdens het mengen ontstond meteen gas heeft iemant een idee wat voor gas dit zou kunnen zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] formule van azuur

Verder is NH4Cl zuur. Wat krijg je voor gas als je zuur bij kaliumcarbonaat doet?
Ik vroeg al eens het bovenstaande...

En verder: niet alle stoffen hoeven per sé te reageren. Sommige blijven ook gewoon als zodanig in het mengsel zitten.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] formule van azuur

dat zou wel de oplossing zijn voor de rest gewoon als tribune ionene neerzetten.

ik weet niet wat voor gas er ontstond maar volgens mij ontstaat er stikstof van NH4Cl .

oftewel:
mogenlijke combinaties volgens mij

N(g)
teminste dat is wat ik dacht

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] formule van azuur

Stikstof komt altijd voor als N2 en dan is het nog zeer onwaarschijnlijk. Als er iets geoxideerd wordt, moet er ook iets gereduceerd worden. Wat gebeurt er als je soda mengt met zoutzuur?

Reageer