[scheikunde] Hydride-ionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 89

[scheikunde] Hydride-ionen

In mijn boek staat dat natriumboorhydride (NaBH4) een belangrijke selectieve reductor is in de organische chemie, en dat dit reagent "hydrogens" bevat in de vorm van een hydride-ion, H:-. Hoe moet ik mij dit precies voorstellen?

NaBH4 zou bij oplossen in water volgens mij moeten splitsen in Na+ en BH4-. Boor (B) heeft een lading van 3+. Verder kom ik niet. :x Hoe "weet" ik nou dat het om hydride-ionen gaat en niet om normale H-atomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Je ziet het ten eerste aan de naam: natriumboorHYDRIDE.

Verder heeft natrium altijd valentie +1, borium komt met negatieve valentie niet voor. De enige die dan negatieve valentie kan hebben, is waterstof.

Verder is het ook een beetje de ervaring om dit te weten. Jij zult het ook van je leven niet meer vergeten... ;)

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Simpleweg omdat hydride-ion H- is en waterstof-ion H+ denk ik.

ok nu zie ik dat een hydride ion ook een waterstof ion is maar niet omgekeerd.

Hoe het nu van NaBH4 komt weet ik helaas niet. :)

Ps: te laat :p

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Dus ik moet gewoon aannemen dat het zo is?

[Edit] OK, denk dat ik het zie. BH4 moet totaal aan lading -1 hebben: BH4-; dit aangezien Na lading 1+ heeft. B komt niet voor met negatieve valentie en heeft lading 3+, dus de vier hydride-ionen moeten dan wel elk een lading van -1 hebben om op een totale lading van -1 bij BH4 uit te komen... [/Edit]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Mja in BH4- hebben ze elk een lading van -0,25, omdat elke waterstof gewoon gelijk is in dat molecuul. Alleen kan er maar 1 als hydride afflikkeren en heb je een neutraal geladen BH3. Tuurlijk kan boor een negatieve lading hebben, die uitzondering is juist het boorhydride. In iets als BF3 is het boor ietsje positief.

Persoonlijk vind ik wel dat je bij BH4- niet echt met oxidatiegetallen kunt werken, omdat de onderlinge EN niet echt verschilt; 2,1 versus 2,0.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Héél simpel gezegd: waterstof kan twee dingen doen om een complete electronenschil te krijgen: een electron afstaan (er blijven er dan 0 over) of er eentje afpikken van een ander atoom (er zijn er dan 2). Net als elk ander atoom heeft waterstof een bepaalde electronegativiteit: zeg maar de wil om electronen erbij te hebben.

Vrijwel altijd staat waterstof een electron af, maar in dit geval blijkt het sterk genoeg om er eentje bij te krijgen.

Er zijn nog een paar verbindingen waarin waterstof de valentie -1 heeft.

Edit: nog iets.., dat het van borium ´geleende´electron maar zwak aan de waterstof gebonden zit, blijkt uit het feit dat boorhydride zo´n goede reductor is. Waterstof laat dat electron heel makkelijk los aan een andere verbinding en reduceert daarmee dus die andere verbinding.

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Mja in BH4- hebben ze elk een lading van -0,25, omdat elke waterstof gewoon gelijk is in dat molecuul. Alleen kan er maar 1 als hydride afflikkeren en heb je een neutraal geladen BH3.
Wat Marjanne zegt, snap ik, maar hier raakte ik weer helemaal door de war...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Volgens mij heeft elke waterstof in boorhydride de valentie -1.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Marjanne schreef: [knip]

Er zijn nog een paar verbindingen waarin waterstof de valentie -1 heeft.
Dingen als NaH en CaH2. Dit zijn droogmiddelen, hier sppelt het hydride alleen als heel sterke base:

NaH + H2O --> Na+ + OH- + H2.

Ofwel H- + H+ --> H2.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Volgens mij heeft elke waterstof in boorhydride de valentie -1.
Waterstof is net wat elektronegatiever (2,1) dan boor (2,0) ik denk dat de elektronen dan net wat dichter bij de waterstofjes liggen.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Dit wil ik nog even toevoegen: B heeft in BH3 sp2 configuratie. Dit houdt in dat B over een ledig p-orbitaal beschikt. Het hydride ion kan dus zijn elektronenpaar delen met dit ledige p-orbitaal. Je moet BH4- dus zien als een complex.

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Marjanne schreef: Volgens mij heeft elke waterstof in boorhydride de valentie -1.
Waterstof is net wat elektronegatiever (2,1) dan boor (2,0) ik denk dat de elektronen dan net wat dichter bij de waterstofjes liggen.
Juist, dat klopt. Ik snap het allemaal, behalve van die -0,25 wat je zegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Nou je kunt die -1 niet aan een enkele waterstof toewijzen. Zie het maar als 4 even sterke kinderen die elk aan een eind van in een kruis geknoopt touw trekken. De kinderen zijn de waterstoffen, het kruis het booratoom.

Aangezien elk kind even hard trekt, wordt hun trekkracht over alle kinderen uitgesmeert.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Dit wil ik nog even toevoegen: B heeft in BH3 sp2 configuratie. Dit houdt in dat B over een ledig p-orbitaal beschikt. Het hydride ion kan dus zijn elektronenpaar delen met dit ledige p-orbitaal. Je moet BH4- dus zien als een complex.
Hmm, als ik dit zo lees is een der waterstoffen inderdaad anders en anders gebonden dan de overige 3. Praktisch gezien kun je daar de volledige -1 aan toewijzen. Excuses voor de verwarring, blijkbaar dacht ik ook een beetje fout.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Hydride-ionen

Juist.

Er is hier sprake van een moleculaire stof BH3.

In zo'n stof kun je eigenlijk niet van ladingen spreken, al wordt dat wel gedaan.

Het enigszins elektronegatieve waterstof wordt dan een lading van -1 toegewezen, hoewel dit op een ionogene stof zou duiden.

Zo kom je ook aan B3+, hoewel ook dat niet juist is.

Juister is het om te spreken van 0 < d- < 1.

Het vierde waterstofje heeft wel een gehele negatieve lading.

Dit is een hydrideion, geplakt aan een BH3.

NaBH4 is dus een combinatie van het moleculaire BH3 en het ionogene NaH.

Reageer