kleurstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

kleurstof

Hej

Ik heb op school een mengsel gekregen met de volgende stoffen:

Water

Alcohol

natriumzout

Glucose

Zuur/base

kleurstoffen.

Ik weet van geen een stof de concentratie.

Nu kunnen er 3 soorten kleurstoffen inzitten.Dit kunnen methylrood, fenolftaleine en broomthymolblauw zijn.

Ik wil dan eerst door middel van de ph te veranderen bepalen welke kleurstof er in het mengsel zit. Mijn probleem is dan dat ik niet weet hoe je de concentratie van de kleurstof kan bepalen.

Ik moet hiervoor 2 methodes hebben.

Zelf dacht ik aan terugtitratie. Zou iemand weten of het mogelijk is om hiermee de concentratie te bepalen. En weet iemand misschien een andere methode om de concentratie te bepalen??

Alvast bedankt

Berichten: 5

Re: kleurstof

Zelf zou ik denken aan een spectrofotometer. Misschien een ideetje?

Re: kleurstof

kleurstof zuur -> base

broomthymolblauw geel -> blauw

fenolftaleine kleurloos -> violet/paarsrood

methylrood rood -> geel

Ph instellen met zuur en base; met je ogen en een klein beetje nadenken lost het probleem van de kleurstof op ;)

Geen concentratie nodig of is er nog een andere vraag?

Berichten: 4

Re: kleurstof

Denk dat mijn vraag niet helemaal duidelijk is.

Maar wat ik bedoel is dat ik de concentratie van het toegevoegde kleurstof moet weten.

Welke kleurstof het is wil ik inderdaad gaan testen met zuur/base.

Maar met deze methode kan ik er niet achter komen hoeveel ml of mol kleurstof er in zit.

Weet iemand hier een methode voor om achter die concentratie te komen.

Hopelijk is de vraag nu duidelijker.

Berichten: 552

Re: kleurstof

kleurstoffen kun je misschien detecteren met UV-VIS spectroscopie? Het is maar een voorstel, zoveel ervaring heb ik er niet mee maar het lijkt mij logisch dat deze kleurstoffen zichtbaar licht absorberen en via Lambert-Beer kan je dan de concentratie bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: kleurstof

Zelf zou ik denken aan een spectrofotometer. Misschien een ideetje?
Ik vind dit een heel goed idee...

Hoe meer indicator, des te intenser de kleur. Met een spectrometer kun je de kleur´intensiteit´ meten...

Berichten: 552

Re: kleurstof

Het zuur dat mogelijk aanwezig is was HCl zei je? En de base NaOH?

Wel, ik stel het volgende voor:

je neemt een klein volume van je monster en controleert of er fenolftaleïne inzit. Indien deze indicator aanwezig is, neem je weer een klein volume van je monster en deelt dit in twee, beste methode is twee maal 25 ml voor je zuur-base analyse.

Om de hoeveelheid HCl te bepalen, indien dit er al is ( kan je testen door op een klein volume bv Ag+ ionen toe te voegen, dit geeft een neerslag van AgCl) titreer je je monster met NaOH op fenolftaleïne. Dit geeft een kleuromslag van kleurloos naar lichtroos. Indien er geen fenolftaleine aanwezig is, voeg je dit uiteraard toe.

Om de hoeveelheid NaOH te bepalen, titreer je met HCl op fenolftaleïne. Indien er geen NaOH aanwezig was, zul je geen eindpunt detecteren.

Reageer