[scheikunde] fosfaatbinding in helofytenfilter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] fosfaatbinding in helofytenfilter

N.a.v. mijn pws is er een vraag ontstaan wat betreft de fosfaatbinding in een helofytenfilter.

In een helofytenfilter wordt ijzervijlsel en kalksteen (calciumcarbonaat) toegevoegd aan het zandfilter. Dit om door middel van binding het fosfaat uit het afvalwater te halen. De reactievergelijkingen van deze bindingen hebben mij echter wat problemen opgeleverd, vandaar mijn post.

Reactievergelijkingen zijn door mij zelf opgesteld, dus "correct me if I"m wrong" ;)

Het ijzer moet eerst reageren tot ijzerhydroxide, reactievergelijking:

4Fe + 6H2O + 3O2 >> 4Fe(OH)3

Het ijzerhydroxide is slecht oplosbaar, maar kennelijk treedt er toch een reactie op met fosfaat, ik neem dus maar aan dat de binding tussen fosfaat en ijzer sterker is dan die tussen hydroxide en ijzer:

Fe(OH)3 + PO43- >> FePO4 + 3OH-

Hieruit zou volgen dat het water basisch zou worden, wat een beetje tegen mijn gevoel ingaat. Dit is niet het geval als ijzerhydroxide als volgt zou ontstaan, maar men heeft mij verteld dat er bij dergelijke reactie altijd zuurstof nodig is, dus lijkt me niet waarschijnlijk, maar toch:

Fe + 3H2O >> Fe(OH)3 + 3H+

In dit geval zou de wereld wel in evenwicht zijn, maar deze laatste reactievergelijking lijkt mij zoals gezegd onwaarschijnlijk, wie kan hierover zijn/haar licht laten schijnen?

Zo ook over de reactie van fosfaat met calciumcarbonaat, kennelijk is ook in dit geval de binding tussen calcium en fosfaat sterker dan die tussen calcium en carbonaat.

2PO43- + 3CaCO3 >> Ca3(PO4)2 + 3CO32-

Het carbonaat-ion zal hierbij reageren met water: CO32- + H2O <> H2CO3 + OH-

Ook hierbij zou het water dus basisch worden, iets wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt, of is het gewoon zo en denk ik te moeilijk? 8-[

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties!

MVG, KJ

Berichten: 2

Re: [scheikunde] fosfaatbinding in helofytenfilter

Kennelijk was mijn vraagstelling te uitgebreid. :cry: ;)

Daarom kort en krachtig:

Ik gooi ijzervijlsel (Fe) in een fosfaatoplossing (PO43-(aq)), welke reacties treden er dan op?

en

Ik gooi kalksteen (CaCO3) in een fosfaatoplossing (PO43-(aq)), welke reacties treden er dán op?

alvast bedankt voor eventuele reacties :)

Reageer