zwavelzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

zwavelzuur

Korte vraag: Splitst zwavelzuur als volgt op in water: 2 H2SO4 ↔ H3O+ + HSO4- + SO3?

Berichten: 1.379

Re: zwavelzuur

Neen, het gaat anders.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 89

Re: zwavelzuur

"Opsplitsten in water" zoals jij dat zegt, doet H2SO4 niet: H2SO4 is een sterk zuur en zal derhalve nagenoeg volledig in H2O (= een amfoliet) dissociëren (zuur-base-reactie); H2SO4 reageert daarbij als zuur, H2O als base.

In formule:

H2SO4 + H2O --> HSO4- + H3O+

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zwavelzuur

Naarmate je meer base gaat toevoegen, of iets anders dat H+-jes gaat opnemen, doet zwavelzuur op een bepaald punt dit: HSO4- + H2O --> H3O+ + SO42-.

Het punt waarop dit gebeurt, ligt bij een bepaalde pH; de tweede pKa van zwavelzuur, die 1,98 is.

Berichten: 36

Re: zwavelzuur

Komt het evenwicht '2 H2SO4 ↔ H3O+ + HSO4- + SO3' dan ook niet voor in geconcentreerd zwavelzuur? Ik heb dit evenwicht nochtans teruggevonden in een analytische handleiding, maar snap de context niet echt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zwavelzuur

Dat is oleum en ontstaat bij sterk geconcentreerd zwavelzuur (dit is geen tikfout): 103%.

Berichten: 36

Re: zwavelzuur

Mmm maar ik heb in het labo 98% gebruikt, ik stel dat het dan nog gevormd kan worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zwavelzuur

Nou bij oleum stoppen ze nog een flinke dot zwaveltrioxide om het tot 103% te krijgen. Rokend zwavelzuur heet dat, ik denk niet dat jouw pot echt heeft staan roken, ofwel? Dat spul zie je namelijk echt roken.

Berichten: 39

Re: zwavelzuur

Bij mij had ik echter wel rokend zwavelzuur. Ik had de zwavelzuur met H2O2 schoongekookt en opnieuw geconcentreerd. Toen ze was afgekoeld zat er nog een nevel boven. Er zaten verder ook geen sporen van NaCl in of iets anders. volgens mij spreek je bij een zeer geconcentreerde vorm van dit zuur ook van rokend. Dit zijn waarschijnlijk kleine zwavelzuur druppeltjes die er boven blijven zweven.

Reageer