alternatief voor ethanol voor reiniging

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

alternatief voor ethanol voor reiniging

Op mijn werk gebruiken we ethanol om glaswerk e.d. te reinigen. Onlangs hebben we van een KAM-medewerker gehoord dat ethanol mogelijk kankerverwekkend is en hij verzocht ons daarom om naar een vervangend middel te zoeken. De eerste alternatieven waar ik aan dacht zijn, natuurlijk, aceton en methanol, maar die zijn niets beter dan ethanol. Wie weet een goed alternatief oplosmiddel voor schoonmaakdoeleinden of zit er niets anders op dan borstel en schuurmiddel te gebruiken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: alternatief voor ethanol voor reiniging

drinkt die KAM mederwerker bier, wijn of gedestileerd? dan drinkt die persoon ook Ethanol.

misschien kan een zwakke natronloogoplossing helpen. Hangt o.a. af van wat voor afval je hebt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 125

Re: alternatief voor ethanol voor reiniging

ik zou die KAM medewerker maar eens op een opfris cursus sturen...

sjouke

Re: alternatief voor ethanol voor reiniging

De KAM medewerker refereert waarschijnlijk aan het volgende advies van de gezondheidsraad

http://www.gr.nl/pdf/persbericht%20ethanol.pdf

Ik zou de KAMmedewerker eens verzoeken om wat meer aan toxicologie te gaan doen en als hij/zij dan nog dezelfde mening heeft met een bewezen veiliger alternatief te komen.

Gezien de beperkte blootstelling alleen bij het reinigen is zijn/haar verzoek onzin.

Berichten: 774

Re: alternatief voor ethanol voor reiniging

ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen.

Doe gewoon handschoentjes aan als ze blijven zeuren :P

Berichten: 3.145

Re: alternatief voor ethanol voor reiniging

Sjonge jonge, men slaat tegenwoordig wel echt door hoor. Hoe lang zal het duren voordat er een negatief advies wordt uitgebracht tegen het gebruik van water voor reinigingsdoeleinden :P ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: alternatief voor ethanol voor reiniging

tja, elke stof is toxies. alleen de benodigde hoeveelheid geeft er een lable giftig aan. Verder kan je van bijna alles kanker krijgen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: alternatief voor ethanol voor reiniging

Doe gewoon handschoentjes aan als ze blijven zeuren  :P
Wel even de goede kiezen, handschoenen met doorslagtijden van minder als 10 seconden helpen niet echt

http://www.anselleurope.com/industrial/ind...7!0&lang=EN

Alhoewel de KAMmedewerker zal wel gerustgesteld zijn want zover zal zijn kennis wel niet reiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: alternatief voor ethanol voor reiniging

Verder kan je van bijna alles kanker krijgen.
Dat is onzin.

Reageer