Buffercapaciteit van drijfmest bepalen.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Buffercapaciteit van drijfmest bepalen.

Hallo,

Mijn GIP gaat over biobrandstoffen uit mest. Na de examens, die over 2 weken beginnen, moet ik enkele proven gaan uitvoeren in het labo van het school.

Omdat mestvergisting pH gebonden is, is het belangrijk de pH in de vergistingstank te kunnen controleren. Dit kan met een buffer.

Vermits drijfmest ( een mengsel van uitwerpselen en urine ) een bufferende werking heeft, is het voor boeren interessant om dit toe te voegen.

Nu was mijn idee om da buffercapaciteit van drijfmest te bepalen.

Ik dacht aan een eenvoudige titratie met HCl.

Maar hoe pak ik dit het best aan ? Mag ik zomaar een verdunning maken van een buffer ? En Hoeveel kan ik ongeveer verwachten, zodat ik mijn hoeveelheden een beetje juist kan inschatten.

Ik dacht dat de bufferwerking komt doordat urine op zich ook een buffer is. Maar welke stof is hier dan de oorzaak van ?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Buffercapaciteit van drijfmest bepalen.

Als je wilt weten hoeveel zuur je bij de titratie nodig hebt, doe je eerst een paar ruwe bepalingen, beginnend met een paar druppels redelijk geconcentreerd zuur.

Welke stoffen verwacht je in urine? Zou er daar een bufferend van kunnen zijn?

Wat gebeurt er als je een buffer verdunt? Kun je de formule voor de pH opschrijven en kijken wat er met de pH gebeurt als je water toevoegt? En wat gebeurt er met de buffercapaciteit?

Reageer