pKa waarden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

pKa waarden

Hallo allemaal,

kben nieuw op dit forum, maar ben op zoek naar de pKa-waarden voor

- Methyl p-nitrobenzoaat

- Methyl m-nitrobenzoaat

- Methylbenzoaat

- p-methyoxybenzoëzuur

Ik ben al op volgende site terecht gekomen: http://chemweb.unp.ac.za/chemistry/Physica...compilation.pdf

maar hier vind ik het niet...

Kan iemand mij helpen?

Greetz

D4v1d

Berichten: 9

Re: pKa waarden

Niemand, spijtig... :s

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pKa waarden

Tjah 2 hele uren wachten, er zijn uiteraard mensen die ook een leven hebben. In de tussentijd had je allang eens kunnen googlen. Volgens mij is er trouwens maar een stof die een pka waarde heeft, en dat is meteen de enige niet-ester...

Mocht je de Engelse namen willen hebben:

- Methyl p-nitrobenzoate

- Methyl m-nitrobenzoate

- Methylbenzoate

- p-methoxybenzoic acid

Berichten: 2.399

Re: pKa waarden

Alles heeft bijna een pKa waarde. De vraag is alleen hoe relevant die pKa waarden zijn.....

De pKa van een ester ligt gigantisch hoog normaal gesproken. De pKa van die esters zal normaal gesproken dus ook niet bepaald zijn.

Wat bedoel je trouwens met de pKa van een ester? De pKa van een Alfa proton of protonatie op de zuurstof?

Ik kan me de waarde van een ester niet meer herinneren maar zal wel ergens in de buurt van de 40/50 liggen. Alles boven de 15-16 zal je in water niet waar kunnen nemen.

Berichten: 9

Re: pKa waarden

Thx alvast voor de reacties.

@fswd: Geloof me, kheb 2 uur zitte googelen om het te vinden ;) Kdenk dat da lang genoeg is om te concludere dat ik ofwel fout zoek ofwel dat het gewoon niet bestaat...

@napoleon: pKa van een alfaproton of protonatie op de zuurstof? Kzou het eerlijk gezegd niet weten. We hebben tijdens het koolstofchemie lab een ester gemaakt en daarna hebben we door middel van titratie de verzepingsconstanten kunnen bepalen. Verschillende groepjes hebben dit gedaan en volgende is het resultaat (de verschillende stoffen van verschillende groepen met de kwaarde die elke groep gevonden heeft met rangschikking van grootte): methyl p-nitrobenzoaat (0,0492) > methyl m-nitro benzoaat (0,0343) > methylbenzoaatb (0,0016) > methylbenzoaata (0,0009) > p-methoxybenzoëzuur (0,000948)

De vraag hierover was: Rangschik de verzepingsconstanten volgens stijgende waarde en vergelijk met de pKa lijst (deze hebben we nerges in de cursus staan of in boeken...)

Berichten: 2.399

Re: pKa waarden

Kun je de structuren geven? Wat bedoel je met Methyl p-nitrobenzoate? Waar zit de methyl groep?

edit: ik denk dat ik je probleem nu begrijp.

Je zult de pKa op moeten zoeken van de zuurrest die je genereert. Methyl p-nitrobenzoate verzeep je tot p-nitrobenzoate. Zoek van deze stoffen eens de pKa op.

Berichten: 9

Re: pKa waarden

K thx napoleon, kzal da doen ;)

Kheb idd de pKa waarden gevonden van de overeenkomstige benzoezuren, thx!

Reageer