NaOH gebruiken voor het oplossen van SnOH

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 516

NaOH gebruiken voor het oplossen van SnOH

Hoi,

Bij identificatieproeven voor organische componenten moesten we derivaten maken. Ik heb van een nitrogroep een amine gemaakt. Om een lang experiment kort te maken, gebruiken we in bepaalde stap natriumhydroxide om het onopgeloste tinhydroxide op te lossen. Zowel ikzelf als mijn laboassistenten vonden dat maar raar, een hydoxide gebruiken om een hydroxide op te lossen.

Vandaar mijn vraag of dat wel mogelijk is? (nog even leuk om weten, in plaats van dat er iets zou oplossen, sloegen er producten neer toen ik NaOH toevoegde. Zou deze neerslag eventueel van het amine kunnen komen? Hoewel ik eerder de neiging heb te zeggen dat amines in basische middens vrij goed oplosbaar zijn. Of sla ik de bal nu volledig mis? :P

Bedankt!

Berichten: 552

Re: NaOH gebruiken voor het oplossen van SnOH

Ja, Sn2+ en andere metaalionen zoals Zn2+, Pb2+, Cr3+, Al3+ vormen amfotere hydroxiden. Dit houdt in dat deze hydroxiden zowel in zuur als in basisch milieu beter in oplossing gaan. Voor het tinhydroxide verkrijg je volgende reactie:

Sn(OH)2 + 2OH- <=> Sn(OH)42-

Dit gevormde complex zal in water eerder voorkomen onder het tinnaat-ion:

SnO22-

waarbij twee watermoleculen afgesplitst worden.

Berichten: 72

Re: NaOH gebruiken voor het oplossen van SnOH

Don Carbazone schreef:Dit gevormde complex zal in water eerder voorkomen onder het tinnaat-ion:

SnO22-

waarbij twee watermoleculen afgesplitst worden.
Bij ons heet het toch nog altijd 'stannaat' hoor :P

Bovendien is SnO22- geen tinnaat/stannaat, maar een stanniet-ion. Hierin is het tin tweewaardig. In het stannaat-ion (SnO32-) is tin vierwaardig, wat zonder redoxreactie dus niet kan ontstaan uit tin(II)hydroxide.

Berichten: 552

Re: NaOH gebruiken voor het oplossen van SnOH

Hehe, ja, ik was niet echt zeker van die naamgeving :)

Reageer